Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă

Informare de presă

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă

Primăria Municipiului Oradea este în faza de elaborare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă la nivelul polului de dezvoltare urbană Oradea, document strategic, menit să asigure corelarea dezvoltării teritoriale a Municipiului Oradea cu nevoile de mobilitate şi transport al persoanelor, bunurilor şi mărfurilor.

De altfel, condiția de bază pentru finanțarea prin fonduri europene a investițiilor legate de transportul public urban și de infrastructura aferentă prin Programul Operațional Regional 2014-2020, o constituie fundamentarea acestora în cadrul unor planuri de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), dezvoltate la nivelul municipiilor reședință de județ, inclusiv a zonelor funcționale urbane.
Acest document de planificare strategică este structurat în opt capitole și cuprinde:
Analiza situației existente (rețeaua majoră de circulații, transport public, transport de marfă, mijloacele alternative de deplasare, managementul traficului, identificarea zonelor cu nivel ridicat de complexitate),
Dezvoltarea și calibrarea modelului de transport urban multimodal (Culegerea datelor de trafic, Chestionare origine-destinaţie, Dezvoltarea modelului de transport - anul de bază, Trafic general, Transport public, Calibrarea și validarea modelului anului de bază, Dezvoltarea modelelor și cererii anilor de prognoză),
Evaluarea impactului asupra mobilităţii (Eficienţa economică, Impactul asupra elementelor de mediu, Nivel de accesibilitate și tendinţe de dezvoltare, Siguranța în trafic și impactul asupra cadrului social, Calitatea vieţii),
Viziunea de dezvoltare a mobilităţii urbane (Dezvoltarea unei viziuni comune cu privire la mobilitate în arealul Municipiului Oradea, Scenarii alternative de dezvoltare sustenabilă în conformitate cu viziunea, Cadrul și metodologia de selectare a proiectelor, Analiza multicriterială și analiza cost beneficiu),
Scenarii de mobilitate pe baza modelului de trafic (Scenariu de mobilitate la scară periurbană/metropolitană, Scenariu de mobilitate la scara localităţii, Scenariu de mobilitate la nivelul cartierelor/ariilor cu nivel ridicat de complexitate),
Planul de acţiune (Intervenţii majore asupra infrastructurii de circulaţii, Transport public, Transport de marfă, Mijloace alternative de mobilitate (deplasări cu bicicleta, mersul pe jos și persoane cu mobilitate redusă), Managementul traficului (staţionarea, siguranța în trafic, sisteme inteligente de transport, signalistica), Zonele cu nivel ridicat de complexitate (zonele centrale protejate, zone logistice, poli ocazionali de atracție/generare de trafic, zone intermodale - gari, aerogari etc.), Structura intermodală și operațiuni urbanistice necesare,
Monitorizarea implementării Planului de Mobilitate Urbană Durabilă
După parcurgerea etapelor menționate mai sus de către INCERTRANS (S.C. Institutul de Cercetări în Transporturi S.A., Prestatorul care a fost selectat să presteze serviciile de actualizare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă) în colaborare cu Grupul de Coordonare (echipa tehnică compusă din reprezentanți ai Primăriei Municipiului Oradea, Zona Metropolitană Oradea, A.D.I. Transregio și S.C. Oradea Transport Local S.A.) au fost propuse 21 de măsuri care acoperă toate modurile de transport și care sunt considerate prioritare pentru îmbunătățirea mobilității în Municipiul Oradea. Valoarea totală estimată a investițiilor pentru cele 21 de măsuri propuse în cadrul Planului de Mobilitate Urbană se ridică la suma de 82,7 mil. Euro și vizează un orizont de timp împărțit în două etape : perioada 2017-2020 respectiv 2020-2030.
Fiecare dintre măsurile prioritare propuse în cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă se va traduce în pregătirea și depunerea mai multor proiecte a căror finanțare va fi asigurată prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Programul Operațional Infrastructură Majoră 2014-2020, alte surse de finanțare nerambursabilă sau prin bugetul propriu al Municipiului Oradea.
În vederea creșterii gradului de transparență decizională respectiv de participare a actorilor relevanți la finalizarea acestei propuneri de document strategic, ieri, 18/08/2016, în sala mică a Primăriei Municipiului Oradea de la ora 12.00, au fost prezentate, de către dl. viceprimar Mircea Mălan,  măsurile aferente Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, fiind totodată lansat și procesul de consultare publică, care va dura cel puțin 30 de zile.
Orice sugestii, propuneri sau opinii cu privire la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă,  vor putea fi transmise până la data de 20/09/2016 la următoarea adresă de email: plandemobilitate@oradea.ro.
În vederea descărcării Planului de Mobilitate, vă rugăm să accesați site-ul Primăriei Municipiului Oradea, secțiunea Politici şi strategii ale Municipiului Oradea (http://www.oradea.ro/politici-si-strategii-ale-municipiului-oradea). (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:49 Ora standard a Europei de Est