Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ministrul Transporturilor Sorin Buşe a inspectat stadiul lucrărilor la cele două pasaje supraterane

Sâmbătă,

Ministrul Transporturilor Sorin Buşe a inspectat stadiul lucrărilor la cele două pasaje supraterane

Ministrul Transporturilor Sorin Buşe a efectuat sâmbătă, 3 septembrie 2016, o vizită de lucru în Oradea, unde a inspectat stadiul lucrărilor la cele două pasaje supraterane peste drumul de centură al municipiului Oradea din zona străzilor Ciheiului și Nojoridului.

Ministrul a fost însoţit de Cătălin Homor, directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, de Marcel Boloş, secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi de primarul Ilie Bolojan.
Cele două pasaje rutiere au fost realizate printr-un parteneriat între Ministerul Transporturilor prin CNADNR şi Primăria Oradea. În cadrul acestui parteneriat, Primăria Oradea a realizat exproprierile pentru bretelele pasajelor şi drumurile de legătură, precum şi proiectarea lor, iar CNADNR a realizat licitaţia şi execuţia propriu-zisă a lucrărilor.
În anul 2013, Primăria Oradea a început exproprierile în zona şoselei de centură, necesare realizării celor două obiective de investiţii, respectiv pasajul suprateran peste centură din zona străzilor Ciheiului şi Nojoridului. Au fost expropriate 55 de imobile proprietate privată, reprezentând terenuri, pentru care primăria a plătit despăgubiri în cuantum de 5.371.817 lei. După finalizarea expoprierilor, Primăria Oradea a pus la dispoziţia CNADNR terenurile pentru realizarea pasajelor. Contribuţia financiară totală a Primăriei Oradea pentru exproprieri şi proiectare s-a ridicat la suma de 1,5 milioane euro.
Construcţia celor două pasaje rutiere a început în luna mai 2015, iar termenul de execuţie prevăzut în contract este de 18 luni, respectiv luna noiembrie 2016, pasajele fiind realizate din bugetul de stat şi fonduri europene, prin Ministerul Transporturilor, având ca şi beneficiar Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. În urma discuţiei cu constructorul, ministrul Sorin Buşe a anunţat că pasajele vor deveni operaţionale cu două luni înainte de finalizarea termenului prevăzut în contract, respectiv la sfârşitul lunii septembrie.
,,Aceste două pasaje sunt un model pentru proiectele de acest gen care se fac în România. Nu e vorba doar de acest proiect, ci de tot ansamblul de pe şoseaua de centură, cu un trafic zilnic de 25.000 de maşini. Este un exemplu reuşit nu doar de execuţie, dar şi de parteneriat de succes între autoritatea locală, care a făcut proiectul, CNADNR şi Ministerul Transporturilor. Eu leg aceasta de leadership-ul energic şi eficient al dlui primar Ilie Bolojan, căruia îi mulţumesc foarte mult", a declarat Sorin Buşe, ministrul Transporturilor.
Pasajul de pe Ciheiului are o lungime de 484 metri, iar cel de pe Nojoridului, 630 m, înălţimea pasajelor fiind de 5,5 metri.
Pasajul din zona Str. Ciheiului a costat 19,4 milioane lei şi a fost realizat de S.C. Poor Construct SRL, iar pasajul din zona Str. Nojoridului, 14,7 milioane lei şi a fost realizat de Asocierea S.C.Freyrom S.A. - S.C.Procons Group. (B.P.)
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ministrul Transporturilor Sorin Buşe a inspectat stadiul lucrărilor la cele două pasaje supraterane.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:04 Ora standard a Europei de Est