Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Finanțarea școlilor fără autorizație sanitară de funcționare

Termenul de solicitare a finanțării s-a prelungit până în 20 septembrie

Finanțarea școlilor fără autorizație sanitară de funcționare

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) a comunicat, la sfârșitul lunii august, tuturor unităților de învățământ eligibile că termenul de solicitare a finanțării pentru lucrări necesare obținerii autorizației sanitare de funcționare se prelungește până la data de 20 septembrie 2016.

Având în vedere preocuparea conducerii Ministerului Educaţiei pentru desfăşurarea în cele mai bune condiții a activităţii şcolare, MENCS va acorda tot sprijinul necesar MDRAP în vederea accesării fondurilor necesare îndeplinirii condiţiilor de obținere a avizelor sanitare de funcţionare.
Decizia a fost luată pentru a da posibilitatea unui număr cât mai mare de unități să demareze în acest an intervențiile de acest fel, ca urmare a faptului că sumele alocate cu această destinație nu au fost solicitate în integralitate. Este vorba de fonduri în valoare 800.000.000 lei, alocate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), reprezentând circa 66% din bugetul programului.
Astfel, din 3.471 de unități de învățământ eligibile, 381 sunt, în prezent, incluse la finanțare prin PNDL cu suma de 257.879.369,34 lei (alocare financiară pe perioada 2016-2019), pentru lucrările necesare obținerii autorizației sanitare. Pentru alte 1.043 de unități de învățământ, unitățile administrativ-teritoriale (uat) și prefecturile au comunicat că nu se solicită finanțare (pentru unul dintre motivele următoare: au obținut deja autorizația sanitară de funcționare; sunt în curs de obținere a autorizației sanitare de funcționare; unitățile de învățământ au fost desființate; gradul de deteriorare a clădirii determină ca unică soluție construirea unei noi unități de învățământ; clădirile nu se află în proprietatea unităţilor administrative teritoriale; numărul scăzut de elevi, școlari și preșcolari a determinat comasarea unităților de învățământ), restul de 2.047 fiind unități pentru care cererea de finanțare nu a fost depusă sau a fost depusă cu documentație incompletă.
Alte 21 de unități de învățământ sunt, în acest moment, introduse la finanțare prin PNDL cu alocație parțială în sumă de 10.720.860,00 lei, pentru perioada 2016-2019, pentru lucrări din altă categorie decât cele necesare obținerii autorizației sanitare de funcționare.
O primă analiză arată că principala cauză a slabei accesări a fondurilor disponibile este legată de capacitatea administrației locale: unele primării, mai ales din mediul rural, fie au capacitate redusă de a pregăti proiecte, fie derulează lent procesul de pregătire a lor, fie au o altă prioritizare a solicitărilor de finanțare. Această problemă este întâlnită nu doar în cazul școlilor, ci în general pentru investiții în plan local.
Guvernul va analiza în cel mai scurt timp măsuri pentru a sprijini autoritățile locale în pregătirea de proiecte, două posibile soluții fiind formarea de echipe centrale de asistență tehnică și dezvoltarea unor proiecte-tip, acolo unde este aplicabil.
Amintim și faptul că MENCS urmează să finalizeze maparea stării tuturor unităților de învățământ din România (condiționalitate ex-ante pentru utilizarea fondurilor europene în domeniul educației). Rezultatul va fi accesul la date actualizate a stării infrastructurii din educație și a cauzelor acesteia.
* * *
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) şi Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCS) au demarat la sfârșitul anului trecut un plan de acțiuni pentru finanțarea unităților de învățământ în vederea obţinerii autorizaţiilor sanitare de funcţionare. Alocările sunt realizate în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală (PNDL), gestionat de MDRAP.
Prima înștiințare către uat cu privire la posibilitatea de a depune solicitări de finanțare în acest scop a fost expediată de MDRAP în luna ianuarie, alte 4 circulare fiind comunicate pe parcursul anului 2016.
Lucrările finanțate se referă la realizarea, extinderea, reabilitarea, modernizarea și dotarea unităţilor de învăţământ preuniversitar, respectiv: grădiniţe, şcoli generale primare şi gimnaziale, licee, grupuri şcolare, colegii naţionale, şcoli profesionale, şcoli postliceale, unităţi de învăţământ special de stat (conform Ordinului MDRAP nr. 1851/2013 republicat privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor OUG nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală).
Biroul de comunicare

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 16:57:38 Ora standard a Europei de Est