Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Peștele de la cap...

Mă văd obligat să lămuresc niște lucruri

Peștele de la cap...

Nu doream să scriu nimic, dar având în vedere ultimile evenimente, mă văd obligat să lămuresc niște lucruri. Am să încep cu teribila afirmație făcută de către dna. Alina Gorghiu cu privire la norma didactică.

Doamnă co-președinte  PNL, doriți șomeri în învățământ? Dacă așa puneți problema o să-i aveți, și nu puțini....în jur de 25.000! Asta este problema cea mai importantă a țării? Eu zic că nu. Cetățenii țării o duc rău (nu toți), partidele politice rând pe rând s-au scărpinat cu mâna stângă la urechea dreaptă, iar învățământul românesc alături de sănătate sunt subfinanțate de 26 de ani.
Această doamnă sus pusă, face comparații cu alte state din UE. Dacă nu știe îi spun eu, că, în unele țări norma didactică (acolo unde există responsabilitate din partea politicienilor) este de 14-15 ore pe săptămâna, iar în țările în care programul Școală după școală funcționează, se stă și 40 de ore.
Politicul doar cere, dar nu dă nimic. Am un exemplu din vremea anilor 1960-1970 când Japonia a avut o creștere economică impresionantă în urma unor investiții pe seama educației. În zilele noastre, același lucru se întâmplă în Finlanda.
În România post decembristă învățământul a fost tot timpul la și altele.....
Subfinanțarea a dus la sărăcie în învățământ, angajații din acest domeniu sunt cei mai săraci oameni din societatea noastră. Asta datorită clasei politice care nu a apreciat acest domeniu de activitate. Învățământul nu creează bunuri materiale, el creează viitorii cetățeni ai țării, iar cu cât vor fi mai bine pregătiți și educați țara va prospera.
Stimată doamnă co-președinte, Ministerul Educației în ultimii 4 ani a avut 6 miniștri. În ultimul an ați susținut un Guvern de tehnocrați, care prin tot ce face seamănă cu Guvernul Boc înainte de tăierile salariale. Politicieni din toate partidele parlamentare, dați-vă mâna și sprijiniți învățământul și sănătatea, și veți avea o țară puternică.
Acum, concret ce se întâmplă în această perioadă în învățământ este strigător la cer. Ordonanța 20/2016 a făcut mai mult rău decât bine.  Noi sindicatele nu am fost consultați și a ieșit un act normativ de neaplicat. Știm foarte bine că e mai ușor să previi  decât să repari.
Să sperăm că se vor rezolva problemele personalului auxiliar și al directorilor de școli mai mici....
Apropo de directori, stimați colegi, a apărut metodologia de desfășurare a concursului de ocupare a funcției  de director si director adjunct. Iubitul nostru minister a făcut copy-paste după criteriile de la concursul organizat pentru  inspectorul general și adjunct.
Așa că, directorii de grădinițe, directorii de școli mai mici și din mediul rural nu pot obține nota 7 "nici de își mănâncă unghiile". Mie, mi se pare anormal că acești oameni să nu poată aspira la aceste funcții.
Ce se dorește? Să rămână posturile vacante, și ele să devină un troc electoral.
Am 43 de ani în slujba învățământului, și nu am crezut că voi ajunge să scriu asemenea lucruri. Toți colegii mei de generație eram mândri de meseria noastră, azi mi se pare că a fi dascăl înseamnă sărăcie.
Președinte S.L.I. Bihor,
prof. Țenț Ioan

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 01:17:39 Ora standard a Europei de Est