Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Din 14 participări la olimpiadele naționale, 12 premii și mențiuni

Liceul de Arte Oradea

Din 14 participări la olimpiadele naționale, 12 premii și mențiuni

Liceul de Arte din Oradea a fost înființat în 1957, ca Școală Generală de Muzică, iar în 1961 a devenit Școală Medie de Muzică și Arte Plastice. În 1977 este desființat și reînființat în 1990, cu trei profiluri: muzică, arte plastice și coregrafie; în anul școlar 2000-2001 se îmbogățește și cu o secție de arhitectură.

Ce înseamnă astăzi Liceul de Arte din Oradea?
Răspunsul l-am aflat de la directorul instituției, doamna profesor Mihaela Bondor.
,,Astăzi, liceul nostru are 822 de elevi, 33 de clase și un colectiv de excepție, cu toții implicați, o familie unită în care fiecare simte să se dăruiască și să pună umărul pentru reușita generală, unitatea noastră de învățământ numărând 150 de angajați".
Pentru anul școlar 2016-2017, oferta educațională a cuprins: o clasă pregătitoare, trei clase la gimnaziu: câte o clasă de muzică, de arte plastice și o clasă la secția maghiară (tot de arte plastice și muzică) și patru clase la liceu: câte două clase la secția română și secția maghiară (respectiv câte o clasă de muzică și de arte plastice).
Instituția dispune de o bază materială corespunzătoare spre a se putea gospodări și a obține rezultate remarcabile (trei corpuri de clădire, cu 22 de săli de clasă, două laboratoare de informatică, 11 ateliere de specialitate, săli de studio, o bibliotecă și sală de sport). În anul școlar 2014-2015, Liceul de Arte din Oradea a obținut șase premii la olimpiadele naționale și peste 100 de premii și mențiuni la concursuri naționale și internaționale, iar elevii săi participă activ la viața culturală a orașului, cu expoziții și concerte. Palmaresul rezultatelor excepționale  este cel puțin dublu în anul școlar 2015-2016, 12 premii și mențiuni la olimpiadele naționale, din 14 participări:  Diana Cuc - premiul I la proiectare ambientală (prof. Silviu Popa), David Pogana - premiul I la canto clasic, cu punctaj maxim - 100 de puncte (prof. Florina Burdaș), Andreea Lazea - premiul II la canto popular (prof. Bonțu Aurica), Maria-Izabela Voropciuc - premiul II la pian (prof. Maria Dragoș), Ilisz Dominik - premiul III la pian (prof. Elisabeta Jambor), Maria Avram - premiul III la grafică (prof. Maria David) și tot premiul III a obținut și corul Giocoso, dirijat de prof. Nicoleta Țâmpu; urmează patru mențiuni și un premiu special: Cseke Andrea - mențiune la proiectare ambientală (prof. Silviu Popa), Andreea Tipi - mențiune la ceramică (prof. Janko-Syep Noemi), Abel Catona - mențiune la religie romano-catolică (prof. Erdodi Eva), Antonia Iacob - mențiune la canto clasic (prof. Adriana Hexan), iar Bogdan Bolboacă - premiu special la religie ortodoxă (prof. Mihaela Costea). S-au mai calificat și au participat la etapa națională Luminița Dumea, la italiană și Săseran Evelin, la maghiară.
Să mai spunem că doi artiști de excepție ai Bihorului (elevi ai Liceului de Arte, care depun eforturi mari pentru dezvoltarea aptitudinilor artistice) au reușit să culeagă lauri nebănuiți: Florena Țicu Șandro - locul III în finala Eurovision 2016 și Bianca Popa - premiul I la Mamaia Copiilor (prof. Aurica Bonțu).
Despre elevii și dascălii Liceului de Arte din Oradea vă vom mai vorbi.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (82 de poze), accesați Galeria foto: Din 14 participări la olimpiadele naționale, 12 premii și mențiuni. 

Trimite email
vineri, 12 decembrie 2025 la 17:12:04 Ora standard a Europei de Est