Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De la emblemă la... „Flori de nufăr”

La Grădinița nr. 28 din Oradea

De la emblemă la... „Flori de nufăr”

Grădinița nr. 28 din Oradea se numără printre grădinițele mari ale municipiului de pe Crișul Repede, fiind centru de informare și centru bugetar, la care sunt arondate 14 grădinițe. E ușor de recunoscut după emblema de pe fațadă – o floare de nufăr, devenită simbol, dar și renume.

Unitatea de învățământ din cartierul Nufărul, situată pe strada Onisifor Ghibu, nr. 16, este cunoscută și căutată, bucurându-se de o atenție deosebită din partea părinților. Și în acest an școlar, grădinița lucrează la capacitate maximă - 10 grupe de preșcolari (câte trei grupe mari și mici și câte două mijlocii și pregătitoare), cu un efectiv de 281 de copii.
„Nu avem niciun metru pătrat de spațiu liber, neutilizat. După câți copii s-au înscris, mai puteam constitui două grupe. Vom depune documentația pentru extindere sau mansardare deoarece spațiu avem, chiar în continuarea clădirii, pentru cel puțin două săli, dar ar fi teren suficient chiar și pentru o sală de sport”, ne spunea, ieri (joi, 25 septembrie 2008), Cornelia Româneac, noul director al unității.
În vară, au fost înlocuite geamurile și ușile de la cele zece săli de grupă și două holuri, din cele cinci, au fost zugrăvite cele zece săli, urmând ca lucrările să continue în vacanța de iarnă la spălătorie, bucătărie și birouri. E de lăudat efortul depus de firma Eurocif (și gestul patroanei Luminița Butiri) de a continua și finaliza lucrările la cele zece săli de grupă în ciuda faptului că firma nu a primit niciun ban din partea primăriei.
Așa încât, anul școlar a putut începe în cele mai bune condiții, cu toate spațiile igienizate, cu baloane și flori, și cu o pavoazare adecvată. De-acum, grădinița dispune și de sistem de alarmă, după ce a fost călcată, în mai multe rânduri, de tâlhari.
„Flori de nufăr” – asociația educatoarelor și părinților
Aflăm că la Grădinița nr. 28, este în curs de obținere documentația necesară pentru o asociație a educatoarelor și părinților, intitulată „Flori de nufăr”.
„Prin această asociație, dorim să dezvoltăm colaborarea cu părinții copiilor în ideea îmbunătățirii calității procesului instructiv-educativ și vieții copiilor, părinții putând direcționa cei 2 % din impozit către grădinița noastră, iar sponsorii putând să ne ajute într-un cadru legal; tot în acest context ne-am gândit la acțiuni caritabile, de ajutorare a copiilor proveniți din familii cu venituri mici, la activități cultural-sportive, cu implicarea părinților, expoziții, schimburi de experiență și proiecte școlare interjudețene și internaționale”, ne-a declarat doamna directoare.
Proiectul transfrontalier derulat în parteneriat cu cinci grădinițe din localitatea Komadi (Ungaria) se află în cel de-al treilea an de derulare. După vizitele reciproce din primii doi ani, în noiembrie, partenerii unguri urmează să revină la Oradea. Proiectul are ca temă centrală promovarea tradițiilor populare locale. Acesta nu este însă singurul proiect al educatoarelor de la Grădinița nr. 28 din Oradea. În mai, a fost lansat proiectul „Alimentația sănătoasă – condiție primordială pentru dezvoltarea armonioasă a copilului”, în parteneriat cu Grădinița nr. 30 din Oradea. Tot anul școlar trecut, s-a finalizat un proiect cu o grădiniță din Bistrița (județul Bistrița-Năsăud), iar la orizont a apărut altul, cu o grădiniță din Baia Mare. Mai aflăm apoi că un proiect Comenius este așteptat cu mult interes ... ca pâinea caldă!
Să mai spunem că la 1 octombrie, pe lângă opționalele existente (limba engleză și dansul sportiv), va fi lansat un nou opțional: folclorul (cu un grup vocal și formație de dansuri populare), un prilej de punere în valoare a talentelor artistice existente. (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: De la emblemă la... „Flori de nufăr”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:18:43 Ora standard a Europei de Est