Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 iunie 2022
Astăzi este ultima zi de școală dintr-un an școlar care plasează România în topul statelor europene la capitolul cele mai puține zile de cursuri.
Vacanța de vară care începe acum se va încheia pe 4 septembrie. Copiii vor începe următorul an școlar, 2022-2023, pe 5 septembrie 2022. O premieră a viitorului an școlar este dispariția semestrelor și a tezelor obligatorii. Concret, din 5 septembrie elevii vor reveni la școală pentru a urma cinci „module de învățare” (în loc de semestre) și cinci vacanțe. Paradoxal, deși toată dezbaterea inițiată de ministrul Cîmpeanu cu privire la modificarea organizării anului școlar a avut ca temei extinderea numărului de zile de școală, pentru ca elevii români să ajungă la media europeană, și anul viitor școlar va avea o durată tot de 36 de săptămâni, la fel de scurt ca cel actual în privința numărului de zile de școală, după cum a arătat Edupedu.ro într-o analiză.
Structura anului școlar 2022-2023, publicată în Monitorul Oficial, indică un an care începe mai devreme și se termină mai târziu, ceea ce ar sugera un an școlar mai lung, fie și în situația reorganizării, dar apar mai multe vacanțe ce împart anul în cinci module de școală, precum și perioade libere la care se adaugă sărbători legale.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
5 aprilie 2022

1.Elevii unei școli din Gorj au dat de două ori simularea la Evaluarea Națională 2022 la limba și literatura română, după ce profesorii le-au distribuit subiectele greșite / Elevii au primit subiectele adresate celor care învață în limba maghiară.
O anchetă la Școala Albeni din județul Gorj a fost deschisă de Inspectoratul Școlar, după ce elevii de clasa a VIII-a au primit ieri, la simularea Evaluării Naționale 2022 subiecte dedicate elevilor care studiază în limba maghiară și care învață limba română ca limbă secundară. După terminarea examenului, copiii au fost rechemați în sala de examen pentru a susține din nou simularea cu subiectele destinate lor, potrivit Europa FM.
Aproape 30 de elevi de clasa a VIII-a de la Școala Gimnazială Albeni, școală cu predare doar în limba română, au susținut luni de două ori simularea la Evaluarea Națională. La ora 9.00, când a început examenul, elevii au primit subiectele pentru școlile cu predare în limba maghiară, deși la Gorj nu există nicio astfel de unitate de învățământ.

2. Studenții din România ar putea accesa împrumuturi prin Fondul European de Investiții – temă discutată la Luxemburg de ministrul Sorin Cîmpeanu cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Thomsen.
Posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI) au fost discutate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Kettel Thomsen, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
„Un subiect important pe agenda discuțiilor a fost sprijinul pe care BEI îl poate acorda procesului de dezvoltare a învățământului superior în România”, scriu reprezentanții ministerului.
„A fost analizată și oferta de suport din partea BEI pentru integrarea refugiaților ucraineni, cu accent pe sprijinul oferit elevilor și studenților. Alte teme atinse au vizat oportunitățile de cooperare în cadrul PNRR și în contextul cadrului financiar multianual (2021 – 2027), precum și posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI)”, potrivit sursei citate.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 ianuarie 2022
1.Testele de salivă pentru elevi nu ajung în școli prea curând, contestația depusă abia azi la licitație are 10 zile termen pentru rezolvare / Ovidiu Zară, Consiliul de Soluționare a Contestațiilor: Mai poate exista o întârziere și după aceea, decizia C.N.S.C. va putea fi și ea contestată

Testele de salivă destinate elevilor nu vor ajunge mai devreme de două săptămâni în școli din cauza contestației la procedura de licitație. Procedura prevede că, după ce contestația a fost înaintată, Oficiul Național pentru Achiziții Publice (O.N.A.C.) are la dispoziție maximum cinci zile să pună la dispoziția Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (C.N.S.C.) pentru depunerea dosarului cu toate informațiile necesare rezolvării contestației. Apoi, C.N.S.C. are la dispoziție 10 zile pentru comunicarea unei decizii, însă probabil că nu va dura 10 zile ci mai puțin, având în vedere situația urgentă din sistemul de învățământ, a explicat pentru Edupedu.ro Ovidiu Zară, purtătoruld e cuvânt al instituției.

8 ianuarie 2022
2.Experimente virtuale de Chimie și Biologie și învățarea digitală a ortogramelor, lecțiile create de profesorii Florin Viu și Ramona Drăguț, premiate în Concursul #Digitaliada: „Încrederea în puterile mele de-a face ceva pentru elevii mei a fost un mare câștig”

„Câștigarea unui premiu, știind că materialul a fost jurizat de profesori de prestigiu și cu experiență, înseamnă încredere. Capeți încredere în munca ta, vezi că poți face lucruri de valoare care să-i ajute pe elevi”. Mărturia vine de la învățătoarea Ramona Drăguț, câștigătoare la concursul #Digitaliada de anul trecut cu proiectul „Scriem corect”. Premiant de asemenea anii trecuți și participant acum din nou la ediția 6, Florin Viu, profesor de Chimie și Biologie a povestit pe larg pentru Edupedu.ro cum a început primele experimente virtuale pentru copii, cum s-a dezvoltat relația cu elevii în orele în care digitalul a fost parte, precum și transferul la Casa Corpului Didactic, unde tocmai a promovat examenul de metodiști pentru dezvoltarea de resurse educaționale. „La Casa Corpului Didactic tot în urma performanțelor obținute la concursul #Digitaliada am venit”, a explicat profesorul.

,,Divinul prin ochi de copil”

Proiectele la Liceul de Arte Oradea

,,Divinul prin ochi de copil”

Ai putea crede că la Liceul de Arte din Oradea se mănâncă arte pe pâine... Doar atât!

Stând de vorbă și cunoscând conducerea liceului, pe doamna director Mihaela Bondor, pe directorul adjunct, prof. Racz Eliza, pe doamna profesor Augusta Fatol, consilierul educativ și pe artista în cuvinte cu suflet mare, plin de iubire, prezentă peste tot unde se dăruiește și se face bine, profesorul de religie Mihaela Costea, responsabil cu toate proiectele de pe lume, veți afla adevărul din artă și prin artă, veți cunoaște frumusețea și măsura artiștilor, veți găsi deschiderea spre creație, originalitate și eul pe care fiece artist îl pune pe tavă prin operele sale.
Ascultați cum sună imaginea liceului prin vorbele Mihaelei, care curg ca o apă lină de la izvor (din inimă) spre vărsarea în marea cea mare.
Arta în suflete, în clasă, în comunitate
,,Frumusețea artei se cultivă în fiecare dintre noi în măsura în care ne rezervăm fiecare dreptul la ea. Pentru copii deschiderea spre artă este un atu pe care pot să-l câștige în familie, dar și în școală, în mod deosebit într-o școală cu profil vocațional artistic. În spațiul educațional bihorean Liceul de Arte Oradea este singura școală de acest fel, care oferă prin unicitatea sa, prin profilurile sale, o șansă în plus artei locale și formării unor noi artiști. Liceul de Arte Oradea își găsește un loc bine meritat între liceele din Oradea prin: baza materială, oferta educațională,relația profesor - elev, atitudinea elevilor față de școală, implicarea elevilor în viața școlii (activități culturale, extrașcolare), numărul foarte mare de activități extracurriculare, numărul foarte mare de premii obținute la etapele naționale ale olimpiadelor școlare, atât la materiile de specialitate, cât și la cele de cultură generală, profesionalismul și dăruirea cadrelor didactice".
Vorbind despre proiectele derulate în timp, doamna profesor s-a oprit la cele reprezentative, cu impact și eficiență maximă.
Proiect intitulat ,,Divinul prin ochi de copil" a oferit elevilor șansa expunerii lucrărilor realizate de ei (icoane pe sticlă, lemn și piatră) într-o expoziție organizată la Brescia - Italia - în parteneriat cu Parohia Ortodoxă ,,Sf. Mare Mucenic Dimitrie" din Brescia; profesor coordonator al acestui proiect a fost d-na prof. Mihaela Costea, iar lucrările au fost realizate cu coordonarea profesorilor: Nada Panait, Eliza Racz, Ovidiu Sălăgean, Anca Maghiar, Racz Ervin și Janko Szep Noemi. Vernisajul expoziției din Brescia a avut și un moment muzical susținut de Chifor Lavinia, absolventă a liceului nostru, coordonată de d-na prof. Bonțu Aurica.
Două proiecte cu mare impact în viața comunității locale au fost ,,Fii parte la diversitate!" și ,,Secession Urban Art", proiecte de voluntariat și de promovare a artei stradale.
Proiectul național „Fii parte la diversitate!" a început în 2014 și s-a desfășurat în nouă orașe ale țării. Asociația A.R.T. Fusion București a inițiat acest proiect în parteneriat cu Fundația Noi Orizonturi (FNO) alături de care Liceul de Arte Oradea a devenit partener prin Clubul Impact al liceului, coordonat de prof. Mihaela Costea. Proiectul a vizat implementarea a două metode - Biblioteca vie și Campania stradală - pentru atingerea scopului proiectului: promovarea diversității, a toleranței și nondiscriminării.
Biblioteca vie funcționează ca o bibliotecă obișnuită - cititorii vin și împrumută cărți pentru o perioadă limitată de timp. Cărțile sunt ființe umane care pot intra în dialog direct cu cititorul. La Biblioteca vie organizată de noi au participat aproximativ 20 de cărți și peste 300 de cititori.
În organizarea Campaniei stradale au fost implicați aproximativ 300 de elevi voluntari din Liceul de Arte Oradea, iar numărul beneficiarilor direcți (membri ai comunități locale, trecători care au văzut și participat la activități) a fost de aproximativ 1000 de persoane. Cele două zile ale campaniei stradale au fost structurate astfel: Prima zi - realizarea unei lucrări colective de mari dimensiuni (pe întreaga porțiune pietonală a străzii Republicii) de către elevii participanți și trecători pe fâșii de hârtie de aproximativ 400 m lungime, cu tempera, markere etc. Trecătorii au fost invitați să deseneze, să picteze, să scrie un mesaj pozitiv. În aceeași locație au fost expoziții cu lucrări plastice și afișe - fixe și mobile (elevi care au purtat afișele tip sandwich). Toți voluntarii au avut tricouri sugestive realizate prin proiect, care a beneficiat de o finanțare nerambursabilă prin Fundația Comunitară Oradea. A doua zi - realizarea de flash-moburi muzicale în aceeași locație (strada Republicii), împărțirea de fluturași, expoziții cu fotografii, lucrări plastice și afișe, ateliere de pictură pe față pentru copiii și trecătorii dornici. Profesorii implicați în acest amplu proiect au fost: Nada Panait, Eliza Racz, Ovidiu Sălăgean, Anca Maghiar, Racz Ervin, Janko-Szep Noemi, Maria David, Tătar Doina, Dat Liana, Iulian Anghel - de la catedra de arte plastice - și Szabo Atilla Mihai și Sebastian Hercuț - de la catedra de muzică.
Acţiunile de artă urbană din cadrul proiectului ,,Secession Urban Art" finanţat prin Fundaţia Comunitară Oradea au presupus un conglomerat de arte ce implică toate simţurile: muzică, fotografie, pictură. Prin intermediul acestui proiect comunitatea a luat parte la un eveniment ce a adus arta în stradă. Combinând  variate tehnici de lucru, elevii Liceului de Arte  Oradea au creat o lucrare de artă contemporană complexă, pentru a reflecta arta urbană, eclectică, fascinantă a oraşului. Pe panouri de mari dimensiuni au fost transpuse detalii ale clădirilor reprezentative în stil secession din oraș cu scopul de a le face mai vizibile. Aceste lucrări au fost prezentate într-o expoziție de excepție la muzeul Art Nouveau - Casa Darvas - La Roche. Activităţile proiectului au fost coordonate de profesorii: Nada Panait, Maria David, Ioana Klein, Anca Maghiar, Janko-Szep Noemi, Ervin Racz, Iulian Anghel, Eliza Racz de la catedra de arte plastice şi profesorii Sebastian Hercuţ, Loredana Roman de la catedra de muzică a Liceului de Arte Oradea.
Un proiect dedicat elevilor pasionați de muzică și care le-a oferit acestora șansa de a performa pe scenă în cadrul unor concursuri unice în orașul nostru a fost ,,Performanță prin studiu" coordonat de d-na prof. Ion Desanca. Sute de elevi au interpretat piesele muzicale preferate în cadrul Concursului Czerny - pentru pian principal și pian secundar. Echipa proiectului a fost formată din d-le prof. Iulia Teszler și Cheregi Larisa, dar toți profesorii de pian din școală s-au implicat prin coordonarea elevilor (33 de profesori). Pentru ediția din acest an școlar - ediția a X-a - se dorește introducerea unui element de noutate: interpretarea de piese muzicale aparținând compozitorilor români.
În cadrul proiectului ,,Formații instrumentale - valențe contemporane", coordonat tot de d-na prof. Ion Desanca, s-a desfășurat Concursul de formații instrumentale (muzică de cameră). Au participat 37 de formații care au interpretat piese la pian, la patru mâini, în formații de suflat și în formații de corzi. Din echipa proiectului au făcut parte următorii profesori: Iulia Teszler, Mircescu Ariadna, Mircescu Georgiana și Sebastian Hercuț, dar au fost implicați toți profesorii de instrument din școală.
Proiectul ,,Tinere talente" a reunit elevi din zece județe, fiind un proiect cultural artistic cu participare interjudețeană pentru clasele I - XII. Și în cazul acestui proiect numărul participanților a ajuns la câteva sute și s-a bucurat de un succes deosebit. Desfășurat pe mai multe secțiuni (pian, vioară, canto, instrumente de suflat, muzică de cameră), concursul a oferit posibilitatea micilor artiști de a cunoaște elevi ca și ei din alte localități, de a iniția colaborări și o recunoaștere națională a muncii lor pentru cei care au obținut premii. Proiectul a fost coordonat de d-ul profesor Sebastian Bratu, iar juriul a fost format din următorii profesori: Aurica Bonțu, Sebastian Hercuț, Loredana Roman, Anita Lupșe, Valentina Horhat, Lavinia Abrudan și Ancuța Pop.
Numărul proiectelor și activităților extrașcolare realizate de elevii Liceului de Arte Oradea este mult mai mare. Fiecare etapă a anului școlar este însoțită de concerte, de expoziții, de activități extracurriculare. Fiecare sărbătoare este marcată de activități deosebite susținute de elevii de la secția de arte plastice sau de cei de la muzică, în mod deosebit de cele două coruri (corul claselor gimnaziale ,,Giocoso" și cel al claselor liceale ,,Ariston" - ambele premiate la olimpiadele naționale). Rezultatele frumoase ale muncii împlinite, toate, fac din Liceul de Arte Oradea o școală de elită, în care ceea ce este mai frumos în om - spiritul - este pus în valoare".
Adevăr grăiește doamna profesor Mihaela Costea, pe care am cunoscut-o pentru prima oară, cu mulți ani înainte, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Cristal", partenerul constant și strategic al artiștilor orădeni.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Divinul prin ochi de copil”.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

duminică, 7 august 2022