Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Alimentația sănătoasă și activitatea fizică în rândul preșcolarilor și al elevilor din clasele 0 - IV”

Despre proiectul educativ

„Alimentația sănătoasă și activitatea fizică în rândul preșcolarilor și al elevilor din clasele 0 - IV”

Pe parcursul anului școlar 2015 - 2016, cadrele didactice împreună cu elevii de la C.S.E.I. Nr. 1 Tileagd, au desfășurat o multitudine de activități în cadrul proiectului mai sus menționat.

Voi exemplifica cu două dintre acestea.
În cadrul celei dintâi, copiilor le-a fost evidențiată importanța spălării mâinilor pentru a fi mereu sănătoși. Prin intermediul psihodramei, metodă pe care am utilizat-o pentru stimularea creativității și a spontaneității, elevii au definit starea de sănătate și au descris modalitățile de pierdere respectiv de recâștigare a sănătății. Le-a fost prezentată apoi, prin intermediul unui elev „asistent", trusa de prim ajutor existentă în școală. S-au identificat și îmbogățit noțiunile de prim ajutor. Prin intermediul jocului de rol a fost simulată acordarea ajutorului persoanelor aflate în diferite tipuri de dificultăți (accident de mașină, epistaxis, membre rupte, transportarea răniților).
Cea de-a doua activitate a constat în evidențierea importanței spălării alimentelor pentru a le avea mereu curate și gata de consum. Ca metodă s-a utilizat tot psihodrama, elevii descriind modalitățile de păstrare a acestora. Le-au fost descrise substanțele care compun alimentele. A fost descrisă noțiunea de vitamină pe care unii elevi o cunoșteau, fiindu-le completate cunoștințele. Prin intermediul jocului de rol li s-a (re)prezentat circulația alimentelor prin organism, fiind descrisă și piramida alimentelor. La rândul lor au fost sfătuiți să recomande și altora alimentele sănătoase. Cu acest prilej, elevii și-au însușit etapele necesare pentru prepararea unei salate de fructe, respectiv de legume și servirea acesteia în condiții de igienă. 
Membrii echipei de proiect au fost următorii profesori psihopedagogi: Marinela Buzle, Lucia Romanschi și Kovacs Ana, asistenta medicală Teodora Balint, profesor educator Florina Mal, profesorii pentru învățământ primar: Lucica Sârbu și Eugenia Deac, psiholog Alin Crețu, director Ervin Călinescu și director adjunct Kelemen Iuliu.
Pentru răsplătirea eforturilor, la Colegiul Național „Mihai Eminescu" a avut loc marți, 27 septembrie 2016, înmânarea adeverințelor de participare la proiectul educativ „Alimentația sănătoasă și activitatea fizică în rândul preșcolarilor și al elevilor din clasele 0 - IV", cadrelor didactice care au desfășurat activități de informare - educare - comunicare, în instituțiile de învățământ.
Proiectul reprezintă implementarea în județul Bihor a proiectului național RO 19.04 „Intervenții la mai multe niveluri pentru prevenția bolilor netransmisibile (B.N.T.) asociate stilului de viață în România", desfășurat în cadrul programului RO 19 „Inițiative în sănătatea publică" - componenta Intervenții pentru alimentație sănătoasă și activitate fizică în grădinițe și în școli și este parte a Planului - Cadru Județean „Fii activ pentru sănătate" Bihor 2015 - 2020, elaborat de către Direcția de Sănătate Publică Bihor și Inspectoratul Școlar Județean Bihor.   
Alin Crețu

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:25 Ora standard a Europei de Est