Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un tronson de inel metropolitan va lega centura Oradiei de autostradă

Ministrului Transporturilor Sorin Buşe și primarul Ilie Bolojan

Un tronson de inel metropolitan va lega centura Oradiei de autostradă

Ieri, 6 octombrie 2016, la Primăria Oradea, în prezenţa ministrului Transporturilor Sorin Buşe, primarul Ilie Bolojan şi directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Cătălin Homor au semnat protocolul de predare a documentaţiei tehnice a studiului de fezabilitate pentru tronsonul de legătură dintre centura oraşului Oradea şi viitoarea autostradă Transilvania.

Studiul de fezabilitate a fost realizat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Oradea, traseul proiectului ,,Legătura Centura Oradea (giraţie Calea Sântandrei) - Autostrada A3 (Biharia)" desfăşurându-se pe teritoriul administrativ al comunelor Borş, Biharia, Tămăşeu, dar şi al reşedinţei de judeţ, Municipiul Oradea. Se va realiza astfel o prelungire a inelului ocolitor al oraşului de aproape 20 km, pe un traseu exterior zonelor urbane, şi un racord la viitorul traseu al autostrăzii A3.
Proiectul a fost inclus recent în Master Planul de transport aprobat de Guvernul României, urmând să beneficieze de finanţare din bani europeni prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020.
În deschiderea întâlnirii, primarul Ilie Bolojan a spus: ,,Aşa cum ştiţi, jumătate din traficul rutier al României pe relaţia România - Europa se desfăşoară pe axa de circulaţie DN 1, axă care traversează intravilanul municipiului Oradea şi care generează un trafic important în partea de vest a ţării. Având în vedere că în etapa următoare este prevăzută construcţia autostrăzii Transilvania, unul din obiectivele importante pentru oraşul Oradea a fost conectarea la această autostradă şi, în subsidiar, evitarea tranzitului prin Municipiul Oradea. Folosesc acest prilej să mulţumesc Ministerului Transporturilor, prin reprezentanţii aici de faţă, pentru că în aceşti ani, în urma colaborării noastre, am reuşit să realizăm acest proiect integrat, care înseamnă centura Municipiului Oradea cu pasajele aferente, care au dus la decongestionarea nodurile rutiere. Tot în urma colaborării cu Ministerul Transporturilor, suntem în faza în care o primă etapă din acest al doilea proiect mare de legare a oraşului Oradea la viitoarea autostradă îl încheiem astăzi".
Primăria Oradea prin Zona Metropolitană Oradea s-a angajat să realizeze studiul de fezabilitate care să conecteze zona de sud a judeţului Bihor la viitoarea autostradă, precum şi aplicaţia de finanţare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. Acest proiect a fost făcut în două etape: s-a realizat prima parte a proiectului, respectiv un drum de aproximativ 9 km între giraţia de pe Calea Sîntandreiului până la DN 1, iar a doua etapă a constat în integrarea porţiunii de şosea, care mai rămânea de la acest punct până la autostradă, şi care făcea parte dintr-un proiect mai mare: drum expres Oradea - Arad, cu proiectul nostru. Studiul de fezabilitate are în vedere o şosea de legătură a oraşului Oradea cu 4 benzi, cu profil de autostradă, de aproape 20 km şi a cărei valoare estimată este de peste 158 milioane de euro.
,,Mulţumesc Ministerului Transporturilor pentru acest parteneriat şi pentru includerea acestui tronson de drum strategic pentru Municipiul Oradea în Master Planul de transport, deci în proiectele care vor fi finanţate din bani europeni prin Programul Operaţional Infrastructura Mare în perioada următoare", a completat primarul Ilie Bolojan.
Unul din angajamentele administraţiei locale este de a asigura prin contractorul nostru asistenţa tehnică până la demararea procedurilor de licitaţie.
Ministrul Transporturilor Sorin Buşe a spus: ,,Acest proiect se înscrie în strategia privind conectarea marilor oraşe ale ţării la arterele prezente sau viitoare de mare trafic, în acest caz autostrada Transilvania. De asemenea, acest proiect este posibil într-un timp accelerat, datorită parteneriatului cu administraţia locală, care este foarte activă şi pragmatică în a facilita astfel de proiecte. Totodată, acest proiect este posibil datorită Master Planului, care a fost aprobat de Guvern recent. Astfel, proiecte care înainte nu aveau o finanţare asigurată, prin Master Plan pot acum să beneficieze de fonduri europene. În următoarele şase săptămâni, până la finalul lui noiembrie, o să fie un val de proiecte mari, care urmează să fie anunţate. Mulţumesc primarului Ilie Bolojan pentru iniţiativa de care a dat dovadă şi pentru faptul că ne oferă oportunitatea de a veni în întâmpinarea nevoilor cetăţenilor".
În final, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, dl Cătălin Homor a spus: ,,Preluăm acest proiect cu toată responsabilitatea, iar el va deveni o certitudine nu în foarte mult timp. Primul pas pe care o să-l facem este să aprobăm indicatorii prin Hotărâre de Guvern, urmând apoi pregătirea proiectului tehnic şi lucrările propriu-zise care sunt programate a fi începute în cursul anului viitor. Termenul de execuţie este 2 ani. Deci, astăzi putem discuta că în 2019, autostrada va fi legată la Municipiul Oradea. Cu toţii aşteptăm ca modelul Oradea să fie multiplicat la principalele metropole ale României". (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:44 Ora standard a Europei de Est