Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Aplicarea O.U.G. nr. 51/14.09.2016 conduce la blocaje importante în economia țării, pe piața lemnului și la pierderea de locuri de muncă

Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva

Aplicarea O.U.G. nr. 51/14.09.2016 conduce la blocaje importante în economia țării, pe piața lemnului și la pierderea de locuri de muncă

Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva solicită Senatului României să respingă Proiectul de Lege elaborat de Guvern privind aprobarea O.U.G. nr. 51/2016 care nu corespunde problematicii și realităților din silvicultură și poate fi transformată într-o armă politică împotriva sectorului silvic.

Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva, singura organizație sindicală reprezentativă la nivel acestui sector de activitate din România, și-a adus contribuția încă de la înființare, din anul 1991, la elaborarea proiectelor de acte normative pentru sectorul silvic susținându-și propunerile la nivelul Parlamentului României, Guvernului României și ministerului de resort.
Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva a solicitat Senatului României, prin scrisoarea nr. 22571/29.09.2016, să nu dea curs Proiectului de lege inițiat de Guvernul României și să respingă aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 51/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 171/2010 de stabilire și sancționare a contravențiilor silvice, întrucât:
Guvernul României a elaborat în mod netransparent și abuziv O.U.G 51/14.09.2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 171/2010 de stabilire și sancționare a contravențiilor silvice, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 726/20.09.2016. Elaborarea O.U.G 51/14.09.2016 s-a făcut fără nici o dezbatere publică, fără consultarea organizațiilor profesionale și sindicale din sectorul silvic, fără consultarea societății civile din sectorul silvic, fără consultarea specialiștilor silvici practicieni în domeniul administrării pădurilor din România.
Deși în Expunerea de motive la proiectul de lege înaintat de Guvern la Senatul României, în secțiunea Consultări efectuate în vederea elaborării actului normativ, se menționează în mod neadevărat că elaborarea proiectului de act normativ a fost făcută, printre altele, cu consultarea Asociației Progresul Silvic și Confederației Sindicatelor Consilva, în realitate, aceste organizații nu au fost invitate la nicio dezbatere având ca temă această ordonanță. În același document, la secțiunea Informarea societății civile cu privire la elaborarea proiectului de act normativ, se susține, de asemenea, că a fost îndeplinită procedura prevăzută prin Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, deși în realitate, această procedură este flagrant încălcată.
Ordonanța fost elaborată și emisă cu încălcarea procedurilor legale privind participarea cetăţenilor şi a asociaţiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative şi la procesul de luare a deciziilor prevăzute de Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, lege care are ca scop „să sporească gradul de responsabilitate a administraţiei publice faţă de cetăţean, ca beneficiar al deciziei administrative, să implice participarea activă a cetăţenilor în procesul de luare a deciziilor administrative şi în procesul de elaborare a actelor normative și să sporească gradul de transparenţă la nivelul întregii administraţii publice."
În afara modului lipsit de transparență și de legitimitate în care a fost elaborată și aprobată O.U.G nr. 51/2016, se constată că ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 726/20.09.2016, ca act normativ aprobat în ședința de Guvern din data de 14.09.2016, deși din informațiile existente pe pagina oficială a Guvernului României reiese fără tăgadă că nu s-a regăsit pe ordinea de zi a acelei ședințe. Mai mult decât atât, constatăm că actul normativ nu se regăsește nici pe lista documentelor aprobate în ședința din 14.09.2016, conform comunicatului existent pe pagina oficială a Guvernului. În acest caz, este inexplicabil cum a fost aprobată ordonanța de către guvern în ședința din 14.09.2016 dacă nici măcar nu s-a regăsit în ordinea de zi a ședinței.
Conform prerogativelor constituționale, Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență doar în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, cu obligația de a motiva urgența și necesitatea adoptării acestora. Însă în Parlament există un Proiect de lege de modificare a Legii nr. 171/2010 (PL-x 162) aflat în fază avansată a dezbaterilor la comisiile de specialitate din Camera Deputaților, proiect inițiat și susținut tot de Guvernul României. În aceste condiții, devine inexplicabilă, cel puțin în opinia noastră, aparenta necesitate și urgență a Guvernului de a emite o ordonanță prin care să modifice Legea nr. 171/2010.
Considerăm că Guvernul României apreciază eronat că în acest mod vor fi rezolvate problemele sectorului silvic din România. În această ordonanță, Guvernul României tratează administratorul de păduri și personalul silvic ca pe un delicvent și nu ca pe un profesionist, ca pe un specialist  de bună credință, ceea ce reprezintă o abordare total greșită.
Aplicarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 51/14.09.2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 171/2010 va crea o vastă problematică ce poate conduce la blocaje importante în economia românească și pe piața lemnului, dar și la nemulțumiri și convulsii sociale. Considerăm că acest act normativ nu este ancorat în realitățile sectorului forestier, mare parte din sancțiunile contravenționale sunt îndreptate împotriva administratorului și personalului silvic și ating cuantumuri exagerate, de zeci de mii de lei, pentru fapte care pot fi oricând interpretate abuziv.
Aplicarea OUG nr. 51/2016 va conduce la îngreunarea sau chiar blocarea, în anumite situații, a aprovizionării populației rurale cu lemnul necesar pentru încălzirea locuințelor în sezonul rece care va urma.
Ponderea articolelor din această ordonanță sancționează fapte a căror constatare subiectivă sau chiar abuzivă este lăsată la aprecierea agenților constatatori. Dat fiind subiectivismul cu care pot fi interpretate și aplicate anumite prevederi din OUG nr. 51/2016, aceasta poate fi transformată într-un instrument de aservire a personalului silvic autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.
Constatăm cu îngrijorare faptul că Guvernul României tratează cu desconsiderare partenerii sociali și sectoare importante ale economiei românești așa cum este sectorul silvic, sector de siguranță națională, societatea civilă din sectorul silvic, organizațiile profesionale, organizațiile sindicale dar și patronale din acest sector, elaborând acte normative cu efecte imprevizibile asupra sectorului silvic și a celor peste 100.000 de salariați din acest sector.
Ordonanța de Urgență nr. 51/2016 a fost elaborată și aprobată de Guvern fără să țină seama de realitățile și nevoile sectorului forestier din România, fără consultarea specialiștilor din domeniul forestier și fără a fi recunoscute sau cunoscute realitățile societății românești.
Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva a solicitat Senatului României ca, în situația în care se va constata necesitatea modificării și completării Legii nr. 171/2010 de stabilire și sancționare a contravențiilor silvice, elaborarea proiectului de modificare să fie făcută conform legii, prin organizarea de dezbateri la care să fie invitați să participe și reprezentanți ai societății civile din sectorul silvic, ai Federației Sindicatelor din Silvicultură Silva, ai Confederației Consilva, Federației pentru Apărarea Pădurilor și Societății inginerilor silvici din România ,,Progresul Silvic".
Lider, ing. Silviu Geană

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 17:19:50 Ora standard a Europei de Est