Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua Educației la Ecoșcoala ,,Avram Iancu”

Activități și jocuri specifice copilăriei

Ziua Educației la Ecoșcoala ,,Avram Iancu”

Educația e cea mai puternică armă pe care o poți folosi pentru a schimba lumea - Nelson Mandela.

La Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" din Oradea, Ziua Educației a fost sărbătorită atât de preșcolari și școlari, cât și de dascăli prin diverse momente, activități și lecții speciale.
Ziua Educației la grupa mică A (educ. Negruț Diana și Anca Todoca) de la Grădinița Nr. 44 - ,,Rază de soare" Oradea (structură a școlii noastre) a fost marcată prin jocuri de mișcare și jocuri cu text și cânt (,,Iepurașu-n iarbă", ,,Bat din palme" etc.) și prin activități artistice de desen și muzică pe tema ,,Grădinița mea". La grupa mare B (prof. Bodea Floare și Puiu Ana Maria), au fost subliniate importanța și rolul cărților în viața omului, aportul lor la dezvoltarea personalității, dar și grija pe care trebuie s-o avem față de ele. Activitățile au îmbrăcat forma jocului. Observând că ploaia s-a oprit, iar razele soarelui au dat năvală punând stăpânire pe bolta albastră, copiii le-au imortalizat sub forma unor ciupercuțe colorate pe melodia ,,Noi suntem ciupercuțe", ,,construind" apoi ,,Podul de piatră", precum un curcubeu. Trecând acum în barca clasei I, în clasa Iepurașilor (I A, profesor Negruț Mariana), Ziua Educației a fost marcată prin colaje de desene: ,,Şcoala mea", ,,Învăţătoarea mea", ,,La mulţi ani, dragă doamnă învăţătoare!" și cântecele specifice: ,,Sunt şcolar", ,,Şcolărei şi şcolăriţe", iar la final ,,La mulţi ani" tuturor dascălilor, alături de promisiunea că vor fi mai ascultători şi vor învăţa mai bine; toți elevii au fost răsplătiți cu diplome. La clasa a II-a C (a doamnei prof. Cîrciumaru Stelieana), elevii au aflat cum se face școală în alte țări, după care au realizat un „copac al educației", cu exprimarea preferințelor  pentru activitățile extracurriculare agreate. Ziua specială s-a încheiat cu o călătorie în Sistemul Solar, finalizată cu premierea lucrărilor grafice, care au fost dăruite claselor pregătitoare și claselor I pentru lecțiile tematice.
Cum e să fii învățător!
Ștrumfii din a III-a C (prof. Toader Monica) au agreat evenimentul grație activităţilor speciale: un colaj cu tema „Şcoala prin ochi de copil"; evidențierea unor calități pozitive ale dascălilor și aşteptările pe care ei le au de la educatori. Un rol care i-a sensibilizat și stimulat a fost acela de a fi pentru cinci minute învăţătorul colegilor. Paisprezece copii curajoşi şi creativi au jucat rolul dascălului: Daria a completat un aritmogrif despre toamnă, Alexandru le-a ţinut lecţia despre Tyranosaurus Rex, Patric a memorizat o ghicitoare, Maria i-a învăţat scrierea corectă (cei/ce-i), Antoniu a făcut experimentul erupţiei unui vulcan, Ariana a consolidat cifrele romane, Mihai le-a povestit despre apariţia automobilelor, Oana le-a propus să deseneze ceea ce le place, Samira le-a dat un test la matematică, Andreea le-a pregătit ştrumfi de colorat, Ioana le-a testat cultura generală, Deian le-a inventat un exerciţiu cu ordinea operaţiilor, Ianis a rezolvat oral câteva exerciţii, iar Anne le-a făcut cunoştinţă cu Ştefan cel Mare.
Concluzia zilei: o zi obișnuită de școală a devenit una specială, în care partenerii și-au inversat rolurile, au devenit mai toleranți și mai creativi, mai veseli și mai apropiați, în fond ambii erau sărbătoriții zilei.
Dorina Toader
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ziua Educației la Ecoșcoala ,,Avram Iancu”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:44 Ora standard a Europei de Est