Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De ce să le citim copiilor/sau le dăm tableta (II)

Workshop - Parenting

De ce să le citim copiilor/sau le dăm tableta (II)

Sâmbătă, 8 octombrie 2016, la Cetatea Oradea, a avut loc Workshop - Parenting: ,,De ce să le citim copiilor/sau le dăm tableta", eveniment desfășurat în cadrul ,,Toamnei orădene".

Acest  workshop s-a adresat tuturor părinţilor, bunicilor şi cadrelor didactice, având ca scop îmbunătăţirea şi stimularea preocupării de a citi.
Interesul pentru citit a scăzut considerabil, din acest motiv am dorit să oferim tuturor informaţii şi sugestii despre creșterea inteligenţei prin citit. Numărul copiilor diagnosticaţi cu întârziere în limbaj a crescut alarmant în ultimii ani, în cadrul cabinetului nostru de psihologie un procent semnificativ este ocupat de aceşti copii. Cauzele acestor întârzieri sunt: lipsa de comunicare dintre părinte şi copil și lipsa poveştilor citite. De altfel, poveştile clasice citite au fost înlocuite de cele din mediul virtual.
Pentru o dezvoltare sănătoasă a copiilor din punct de vedere psihologic, este necesar  să oferim pe  lângă  afecţiune, hrană, protecţie şi un factor foarte important şi anume stimularea intelectului prin citit.
Într-o lume în care televizorul, tabletele, calculatorul ori internetul şi-au făcut tot mai mult loc în programul şi preocupările copiilor, este de datoria părinţilor şi a educatorilor să le formeze micuţilor gustul pentru lectură încă de la vârste fragede.
În secolul tehnologiei moderne, cărţile au fost înlocuite de gadget-uri, ipad-uri sau laptop-uri. Majoritatea informaţiilor sunt asimilate din surse electronice. În special, tinerii preferă să se uite la un film decât să citească o carte. Copiilor, chiar de la vârsta de 7 luni spre un an, li se pune în mână o tabletă pentru a înlocui diversele activităţi comune de familie, fapt care duce la întârzierea în limbaj şi chiar izolare socială.
Studiile internaţionale arată că cititul, încă din primii ani de viaţă, creşte capacitatea intelectuală a copiilor cu 8%, îmbogățeşte vocabularul, imaginaţia şi stimulează gândirea şi memoria. Dependenţa de tehnologia avansată provoacă o scădere cu 48% a empatiei şi determină izolarea socială în rândul copiilor. Un alt studiu arată că, la vârste mature, aceşti copii pot dezvolta anumite dependenţe (adicția de gadget-uri, alcool, joc patologic, mâncat compulsiv).
Cabinetul  nostru de psihologie a realizat în perioada august 2014 - august 2016 un studiu intitulat: ,,Întârzierea în limbaj poate fi cauzată de tehnologie".
Lotul a fost alcătuit din 264 de copii din populaţia rurală şi urbană, lotul fiind luat aleator, copii cu vârsta între 1 și 5 ani. S-a urmărit cât timp petrec aceşti copii pe tabletă,  telefon şi la tv, s-a evaluat nivelul lor de dezvoltare în limbaj şi durata de stat pe tabletă.
Concluziile: 67% din aceşti copii petreceau peste 4 ore pe zi pe gadgeturi: 16% din aceşti copii aveau limbajul normal dezvoltat pentru vârsta cronologică; 21% aveau o uşoară întârziere în limbaj; 63 % aveau întârziere accentuată în limbaj.
De ce este important să le citim copiilor încă din primele luni de viaţă?
Pentru că cititul ajută la: *îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare şi socializare *creşterea  stimei de sine *reducerea  timidităţii *stimulează relaţionarea cu cei din jur *creşte capacitatea de empatizare *stimulează funcţiile cognitive și procesele gândirii: memorie, atenţie, concentrare, imaginație *dezvoltă intuiţia şi inteligenţa intelectuală şi emoţională *ajută la sănătatea fizică, prevenind îmbătrânirea creierului şi riscul de a face Alzheimer.
Psiholog clinician supervizor, psihoterapeut, consilier, logoped
Simona Hinţ (tel: 0740.054.037)
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: De ce să le citim copiilor/sau le dăm tableta (II).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 01:20:54 Ora standard a Europei de Est