Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Competiţia regională de baschet, abilităţi individuale Special Olympics

Joi, la Sala de sport a L.P.S. ,,Bihorul”

Competiţia regională de baschet, abilităţi individuale Special Olympics

Proiectul educativ „Câştigă-ţi un prieten special", coordonat de Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Oradea a fost introdus în urma evaluării MEN în CAERI (Calendarul Activităților Educative Regionale şi Interjudețene) 2016, la poziția 281.

Proiectul se derulează în perioada ianuarie 2015 - noiembrie 2016 şi cuprinde două competiţii regionale Special Olympics, organizate la Oradea cu sprijinul Fundaţiei Special Olympics România; prima s-a desfășurat în 14 iunie 2016: fotbal, abilităţi individuale, iar cea de-a doua va avea loc joi, 20 octombrie: baschet, abilităţi individuale.
Proiectul urmărește dezvoltarea fizică şi mentală a copiilor şi tinerilor cu dizabilităţi intelectuale şi fizice şi promovarea unui stil de viaţă sănătos prin participarea la competiţiile sportive regionale Special Olympics, conform calendarului sportiv avizat de Fundaţia Special Olympics România.
Grupul ţintă căruia se adresează proiectul este format din copii şi tinerii cu dizabilități intelectuale şi fizice (IQ mai mic de 70), cu vârsta cuprinsă între 8 și 21 ani, din șase judeţe: Bihor, Cluj, Arad, Sălaj, Satu Mare şi Sibiu. Aceştia sunt elevi ai unor şcolile speciale, elevi integraţi sau tineri care frecventează diferite centre de zi, provenind atât din familii cât şi din centre de plasament/ plasament familial.
Impactului educativ asupra grupului ţintă porneşte tocmai de la deviza Special Olympics: „Vreau să câştig! Dar dacă nu pot câştiga, vreau să fiu brav în încercarea mea!" Premisa acestor competiţii nu este stimularea competitivităţii, ca în cazul sporturilor de performanţă, ci îmbunătăţirea stării de sănătate, dezvoltarea deprinderilor motrice de bază şi a calităţilor motrice, ca urmare a antrenamentelor propuse şi oferirea unor alternative sociale de petrecere a timpului liber, având ca finalitate creşterea stimei de sine și încrederii în forțele proprii, pe termen scurt şi integrarea activă în viaţa socio-profesională şi economică, pe termen lung.
Partenerii implicaţi în acest proiect, alături de Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea și celelalte școli participante sunt:
Fundaţia Special Olympics România - supervizorul acestui eveniment, Fundaţia pentru integrare prin sport a persoanelor cu handicap (FISPH) și Asociaţia CES - Colaborăm, Educăm, Sprijinim care au sprijinit logistic și financiar evenimentul, Liceul cu Program Sportiv ,,Bihorul" (gazda evenimentului), Universitatea din Oradea - Facultatea de Geografie, Turism şi Sport (Departamentul de Educaţie Fizică, Sport şi Kinetoterapie) - implicată prin intermediul studenților voluntari la organizarea și arbitrajul evenimentului.
Competiția de baschet de joi
Joi (20 oct.), Sala de sport a L.P.S. ,,Bihorul" va găzdui, cu începere de la ora 10.00, cea de-a doua activitate a proiectului, Competiţia regională de baschet, abilităţi individuale.
Și-au anunțat participarea delegaţii formate din câte patru copii/tineri cu cerinţe educative speciale însoțiți de doi profesori antrenori/coordonatori din patru județe partenere: Bihor, Arad, Hunedoara şi Satu-Mare. Competiţia este destinată copiilor cu dizabilităţi intelectuale. Cei 52 de participanți sunt copii și tineri de la: Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Oradea, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Orizont Oradea, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă ,,Cristal" Oradea, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Tileagd, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Popești, Liceul Tehnologic ,,Ioan Bococi" Oradea, Liceul Tehnologic ,,George Barițiu" Oradea, Școala Gimnazială Nr. 11 Oradea, Asociaţia Down Oradea, Asociația CES Oradea, Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Satu Mare, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Hunedoara, Liceul Special „Sf. Maria" Arad.
Participanții, toți câștigători, vor fi recompensaţi cu diplome, medalii si mici surprize din partea sponsorilor evenimentului.
Prof. kinetoterapeut Anca Duluş & Adrian Omuț, coordonatori de proiect

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:21:04 Ora standard a Europei de Est