Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Bogățiile toamnei", ediţia a IX-a

Ecouri la Festivalul - Concurs Cultural Internațional

„Bogățiile toamnei", ediţia a IX-a

Ca în fiecare an C.S.E.I. Nr. 1 Tileagd a onorat invitația pe care C.S.E.I. Nr. 1 Oradea a adresat-o instituțiilor de învățământ de a „culege" împreună roadele toamnei, în data de 27.10.2017, în cadrul celor trei secțiuni ale festivalului Bogățiile toamnei cuprins în C.A.E.R.I., pentru învăţământul special respectiv pentru învăţământul special integrat.

Prima dintre ele a fost Teatru carnaval - pe scenă (teatru/paradă de măşti, muzică, dans) - pe scenă. La aceasta au participat opt elevi, coordonați de profesoarele: Otilia Urs, Florica Mihuț și Laura Petruț. Jurizarea secțiunii a fost realizată de o echipă formată din cinci persoane desemnate de către coordonatorii de proiect, evaluând după următoarele criterii: adecvarea conținutului la tema festivalului; creativitatea în realizarea costumației / recuzitei; prezență scenică; încadrare în timpul specificat (maximum 10 minute).
La cea de a doua secțiune Workshop, au participat patru elevi, coordonați de profesor psihopedagog Lucia Romanschi și psiholog Alin Crețu. În perioada în care juriul a evaluat lucrările participante la componentele 1 și 3 ale concursului membrii echipei de proiect au organizat workshop-ul. Folosindu-se de instrumentele și materialele puse la dispoziție, echipajele au realizat pe loc într-un interval de o oră. La final toate echipajele au expus lucrările care au fost jurizate după următoarele criterii: adecvarea conținutului lucrării la tema dată; creativitate și originalitate; utilizarea a mai mult de 50 % din materialele puse la dispoziție; folosirea unor tehnici diverse.
A treia secțiune a fost Artă și meșteșuguri - expoziție (picturi, desene, colaje, obiecte decorative, obiecte 3D, machete). Elevii au fost coordonați de profesoara Mărioara Cipleu. După desfășurarea etapei locale/județene și jurizarea lucrărilor realizate de elevii coordonați de către profesori, lucrările premiate cu locul I, II și III pe fiecare ciclu de învățământ au fost expediate instituției coordonatoare - C.Ș.E.I. Nr. 1 Oradea, respectiv coordonatorilor de proiect. Activitatea principală a concursului s-a desfăşurat la sediul Centrului Școlar de Educație Incluzivă nr.1 Oradea printr-o expoziție cu desene/colaje/machete 3 D cu tema: ,,Bogățiile toamnei". Au putut fi utilizate diferite tehnici de lucru la alegere. Evaluarea lucrările a fost făcută după următoarele criterii: adecvarea conținutului lucrării la tema festivalului; creativitatea și originalitatea; folosirea unor tehnici diverse; aspectul îngrijit al lucrării.
La fiecare dintre cele trei secțiuni, elevii și profesorii C.S.E.I. Nr. 1 Tileagd coordonați de psihologul Alin Crețu au obținut câte un onorant loc trei, din totalul de 42 de instituții participante.
Vor fi organizate expoziții mobile la Palatul Copiilor și Elevilor din Oradea și Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai" Oradea, iar la cerere în unele din instituțiile partenere din afara județului.
Alin Crețu
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Bogățiile toamnei”, ediţia a IX-a.

 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:20:35 Ora standard a Europei de Est