Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Am fost plăcut surprinși să constatăm că elevii indieni au noțiuni solide despre alimentația sănătoasă”

Marți, în vizită la Facultatea de Protecția Mediului

,,Am fost plăcut surprinși să constatăm că elevii indieni au noțiuni solide despre alimentația sănătoasă”

Potrivit agendei, elevii indieni aflați în vizită la partenerii lor de proiect de la Școala Gimnazială ,,Oltea Doamna" au participat, marți (8 noiembrie 2016) la work-shopul ,,Alimentul și alimentația - obiceiuri și tradiții parte componentă a unui mediu sănătosˮ, coordonat și moderat de doamna șef lucrări dr. ing Mariana Bei, organizat în cadrul Facultății de Protecția Mediului a Universității din Oradea.

Cei 15 elevi indieni de la Kulachi Hansraj Model School din New Delhi și profesorii lor, Rashmi Kathuria și Anita Chadha, au participat activ la temele dezbătute în cadrul work-shopului de către universitarii: șef lucr. dr. ing. Mariana Bei, conf. univ. dr. ing. Cristian Gabriel Domuța, șef lucr. dr. ing. Cristina Roșan, șef lucr. dr. ing. Emilia Pantea, și șef lucr. dr. Raluca Popovici, după cum urmează: șef lucr. dr. ing. Mariana Bei - Valoarea nutrițională a produselor alimentare românești; șef lucr. dr. ing. Cristina Roșan - Alimente funcționale obținute pe cale biotehnologică; șef lucr. dr. ing. Emilia Pantea - Apă - alimente - sănătate; șef lucr. dr. Raluca Popovici - Impactul alimentelor minim procesate asupra imunității; conf. univ. dr. ing. Cristian Gabriel Domuța - speaker-ul întâlnirii în limba engleză.
Gazdele și partenerii lor de proiect, cadrele universitare mai sus-menționate le-au pregătit surprize dulci (o prăjitură organică, suc natural, iaurt organic cu sos din fructe) și i-au premiat cu diplome.
,,Căldură sufletească, un pic de știință și produse organice"
L-am citat pe universitarul Cristian Gabriel Domuța. Elevii au fost primiți cu multă căldură sufletească, iar în cadrul prezentării în PowerPoint, oaspeții au fost introduși în domenii ale activității Facultății de Protecția Mediului, precum: alimentația sănătoasă-organică, obținerea de bioproduse în sistem ,,homadeˮ și impactul lor asupra imunității organismului, agricultura organică și implicațiile ei în industria alimentară, procesare de materii prime vegetale, tratarea apei și importanța ei, importanța conservării resurselor de apă ...
Cadrele universitare au dialogat în permanență cu auditoriul, prin întrebări euristice și interpretarea datelor și informațiilor prezentate în material, ajungând să afirme: ,,Am fost plăcut surprinși să constatăm că elevii indieni au noțiuni solide privind temele prezentate care au reliefat elemente comune ale ambelor culturi, constatându-se și diferențe, dar care nu sunt esențiale".
A fost un dialog constructiv, un schimb de idei.
Scopul acestor proiecte este să învățăm cu toții
Scopul acestor proiecte internaționale este unul cultural educativ, benefic tuturor partenerilor.
La final, gazdele i-au felicitat pentru vizită și pentru activitatea interactivă, premiindu-i pe elevii și profesorii din India cu diplome. (M. & D.)
Pentru mai multe poze (99 de poze), accesați Galeria foto: ,,Am fost plăcut surprinși să constatăm că elevii indieni au noțiuni solide despre alimentația sănătoasă”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:28 Ora standard a Europei de Est