Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Un regal artistic și un flashmob în cinstea partenerilor de proiect din India

Joi, la ,,Oltea Doamna”

Un regal artistic și un flashmob în cinstea partenerilor de proiect din India

În perioada 4 - 10 noiembrie 2016, Școala Gimnazială ,,Oltea Doamna" din Oradea a găzduit prima întâlnire oficială din cadrul proiectului cultural educațional internațional ,,De la fereastra noastră... ", prilejuită de vizita delegației de la Kulachi Hansraj Model School din New Delhi (India), formată din 15 elevi și doi profesori, Rashmi Kathuria și Anita Chadha.

Elevii și cadre didactice de la ,,Oltea Doamna" i-au primit cu mult drag, iar ei le-au răspuns cu aceeași monedă, arătându-se încântați, prietenoși și deschiși. Așa încât, de joi până joi, partenerii de proiect din India s-au bucurat de o excelentă tratație, atât în familiile la care au fost cazați, cât și  în cadrul instituțiilor pe care le-au vizitat în cele șapte zile de activități intense, bogate și variate. Joi, 10 noiembrie, în ultima zi de ședere în Oradea, partenerii lor de proiect de la ,,Oltea Doamna" s-au întrecut în a le prezenta sălile de clasă, activități demonstrative de matematică, educație și cultură civică, geografie și istorie națională și locală, tradiții, obiceiuri și mâncăruri tradiționale românești și ale altor etnii din Oradea și Bihor, într-un regal artistic, o reprezentație canină (dresură de câini) și un flashmob în curtea școlii.
Prof. Ramona Bireș și elevii din a II-a E i-au primit în sala de clasă cu o lecție de matematică (recapitulare, înmulțirea), cu un PowerPoint special, în care r. Donald le-a destăinuit (în chip ingenios) din tainele înmulțirii. Cântecul ,,Prieteni", în română și engleză, i-a bine dispus, iar ei i-au răsplătit pe micii artiști cu aplauze.
În clasa a II-a A, doamna prof. Gabriela Codorean și elevii săi i-au întâmpinat cu un purpuriu muzical, cântece în hindi și română: Chanbda mama door ke, Re mama re și Elefantul Cici.  Împlinind  joi 8 anișori, Cezar Munteanu a ținut să-i îndulcească și pe ei de ziua sa de naștere.
Păstrează-ți valorile pozitive pentru că ele vor deveni destinul tău
La lecția despre România, elevii clasei a III-a B, îndrumați de doamna profesor Romelia Ciarnău, le-au prezentat bogățiile și frumusețile țării printr-un montaj în PowerPoint (în limba engleză) și în chip ingenios prin intermediul imaginilor imprimate pe tricouri albe. ,,Tricourile personalizate, imprimate cu imagini reprezentând obiective turistice reprezentative și simboluri românești le-am dăruit în semn de prietenie, conform spiralei de la Cucuteni care înseamnă Punte între om și Univers, călăuziți de îndemnul lui Gandhi: Păstrează-ți valorile pozitive pentru că ele vor deveni destinul tău. Le-am dăruit tricourile cu simboluri care reprezintă România pentru colțul pe care ei îl vor amenaja în școala lor, ne-a spus doamna Romelia. La toate acestea mai vreau să adaug ceea ce a scris eleva mea, Tea Diaconu, despre această vizită: ,,Era o zi de joi, posomorâtă, cu nori cenușii și plini de tristețe, care prevestea ușor, ușor plecarea toamnei și venirea iernii. În ciuda timpului de afară, trăiam o emoție colosală, profundă și totodată eram extrem de nerăbdătoare să ajung în sala de clasă. Se anunța o zi colorată, plină de veselie, de evenimente netrăite până acum de mine. Ne așteptau două activități foarte interesante: vizita copiilor din India și asistarea la o reprezentație a unor câini dresați. Vizita m-a impresionat, deoarece am cunoscut niște prieteni noi, de altă naționalitate, și anume, din capitala Indiei, New Delhi. Timpul s-a scurs frumos alături de vizitatorii noștri, generându-le o serie de informații despre țara noastră, despre orașul Oradea și le-am dăruit tricouri personalizate special pentru ei, imprimate  cu cele mai importante puncte turistice din România. La sfârșitul orelor, am asistat la un exercițiu cu câini dresați, în curte. A fost o zi deosebit de palpitantă, care mi-aș dori să se repete".
În cadrul orei de educație și cultură civică, elevii din a IV-a A au prezentat tradiții și obiceiuri românești. Eleva Sasha Lascău i-a primit cu un salut de bun venit în engleză, iar doamna profesor Ilinca Tămășan i-a invitat să vizualizeze proiectele elevilor despre Oradea prezentate prin intermediul posterelor, afișelor, pe cutie și machete, arborele genealogic și instrumentele muzicale create de elevi din materiale refolosibile. ,,Ca amintire, elevilor le-am dăruit  câte un medalion (magnet cu harta României și imagini din Oradea), iar doamnelor câte o zgardă maramureșeană din mărgele cu motive tradiționale", ne-a explicat doamna profesor Ilinca Tămășan.
La clasa a IV-a C, doamna profesor Rodica Foltuț a gândit o lecție de matematică: muncă diferențiată, pe grupe și individual, cu trimiteri interdisciplinare la literatură (la anul de naștere al lui Mihai Eminescu), cu exerciții și jocuri de perspicacitate, care au antrenat gândirea, spiritul de observație și imaginația creatoare.
În clasa I B a doamnei profesor Doina Sabău a fost mare veselie, încât cântecele antrenante i-au determinat pe oaspeți să se prindă în horă. La bucuria lor au participat și domnul director Mircea Mitran și doamna inspector școlar Felicia Ianța.
La clasa pregătitoare C, profesor Elena Pavel, au avut parte de o lecție specială de matematică, la nivelul celor mai mici prichindei, cu muncă frontală, diferențiată pe trei ateliere și trei grupe, folosind fișe individuale și mult material didactic, la tablă și în cadrul atelierelor. ,,Dacă indienii te primesc, potrivit tradiției, cu un pahar cu apă și fructe uscate, noi i-am primit cu un salut în indiană, cu Tom și Jerry, le-am cântat cântecelul ,,Toamna", iar la despărțire, le-am oferit drept amintire fructe uscate de-ale noastre", ne-a spus doamna prof. Elena Pavel.
Apa trece, pietrele rămân, ca și prietenia care s-a legat
Doamna profesor Cristiana Vidican, alături de doamna profesor Mirela Tanc, coordonatorul și inițiatorul acestui proiect, a dus greul în cele șapte zile de vizită, aflată mereu în priză, cu tot ce ține de comunicare (traducere în și din engleză), organizarea și desfășurarea activităților din afara școlii (vizitele la C.N.,,Emanuil Gojdu" și la Facultatea de Protecția Mediului, conferința internațională de la Hotel ,,Ramada"...), iar joi, în sala de clasă a prezentat un regal artistic româno-indian, cu cele două imnuri naționale, cu versuri și cântece patriotice, iar copiii toți (din clasa I A) au fost îmbrăcați în costume populare tradiționale. Cu ajutorul părinților, a prezentat (din nou) și a oferit oaspeților mâncăruri românești, bucate ovo-lactovegetariene, pe gustul musafirilor: salate de cartofi și de năut, platouri reci, sarmale cu soia, pâine integrală și cu semințe, cozonac, clătite, gogoși, plăcinte bihorene cu brânză, spanac și dovleac, plăcinte cu mere, limonadă, suc natural din mere, suc natural din sfeclă, măr, miere de albine și portocale, sau din spanac, mere, miere și portocale...  Gazdele și oaspeții au dansat pe muzică tradițională românească și indiană, împreună cu domnul director Mircea Mitran, doamna inspector școlar Felicia Ianța și doamna profesor Mirela Tanc. Surprizele regalului artistic au venit din partea elevilor clasei a VIII-a D (și doi din a VII-a D), îndrumați de doamna profesor de limba germană Veronica Tocaciu, care au prezentat un dans tradițional german, în costumele tradiționale oferite de Forumul German; elevii clasei I D, coordonați de doamna prof. Luciana Morlocan au colorat atmosfera cu superbele culori ale toamnei în cadrul unui număr de carnaval al fructelor și legumelor autumnale, iar elevii clasei pregătitoare E și doamna lor, Daniela Oros, le-au pregătit partenerilor și prietenilor indieni drept amintiri o hartă a României, înflorită, în culorile tradiționale, cu aranjamente florale din hârtie glasată.
Tot pentru prietenii indieni, în curte, au avut loc o o reprezentație canină (dresură de câini), sub coordonarea profesorilor Emil Bondar și Marius Omuț, și un flashmob, la care au răspuns cu entuziasm și cei 15 elevii indieni, însoțiți de distinșii lor profesori de top internațional Rashmi Kathuria și Anita Chadha.
Felicitări colectivului de profesori și elevi de la ,,Oltea Doamna" și părinților acestora, partenerilor lor de proiect, care, cu toții, s-au dovedit vrednici ambasadori ai imaginii României în îndepărtata Indie, admirabil reprezentată prin mesagerii școlii Kulachi Hansraj Model School din New Delhi - India, director, prof. Sneh Verma.
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (192 de poze), accesați Galeria foto: Un regal artistic și un flashmob în cinstea partenerilor de proiect din India.
 

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 19:01:48 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...