Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prăjituri cosmice și rachete dulci

În cadrul proiectului “Pământul – planeta vie”

Prăjituri cosmice și rachete dulci

Avem o planetă grozavă și un sistem solar nemapomenit de dulce (dulce-dulce!), dar și niște constructori și piloți extraordinari. Toate acestea aveam să le aflăm astăzi (vineri, 10 octombrie 2008), în “Săptămâna mondială a spațiului cosmic”, la Grădinița nr. 43 din Oradea, de la copiii educatoarei institutoare Ioana Klein.

 Nu vă grăbiți să trageți concluzii pentru că nu v-am spus încă nimic. Ei știu tot ce se întâmplă pe cer. Acolo sus, foarte departe de noi, există corpuri mari și rotunde. Ele se numesc planete, și sunt nouă (Mercur, Venus, Pământ, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun și Pluto) într-un loc anume numit spațiu. Ele se învârtesc în jurul Soarelui. Pe planeta Pământ trăiesc oameni. Câteodată, unele planete pot fi văzute cu ochiul liber, dar, de cele mai multe ori, nu le putem vedea decât în timpul nopții cu telescopul. Cel mai ușor de văzut sunt Venus și Jupiter. Ele strălucesc ca niște stele. Luna este foarte departe, dar nu atât de departe ca Soarele...
Din aproape în aproape, de la un joc la altul, în cadrul activităților artistico-plastice, ale celor de matematică și știință, în jocurile de rol și de mișcare, de educare a limbajului, de construcții, prin activități frontale, pe grupuri și individuale, în fel și chip, pe parcursul întregii săptămâni, de luni până vineri, inclusiv, preșcolarii grupei mari pregătitoare au aflat o sumedenie de lucruri, traduse pe limba lor, la nivelul lor de înțelegere, despre Soare și Lună, constelații, Carul Mare, Carul Mic, Calea Lactee, galaxie, astronomi, sateliți și roboți. Ce face Soarele ziua, ce se întâmplă noaptea, ce fac plantele și animalele, cum se explică anumite fenomene...
Pornind de la povestea „Micul prinț”, s-a ajuns la concursul de rachete și prăjituri, astfel încât întreaga familie a fost pusă pe jar și la treabă în „Săptămâna mondială a spațiului cosmic”.
Dimineață, nu reușeam să-i surprind cum despachetau rachetele și prăjiturile („cosmice”) pregătite acasă pentru marele concurs. Mai mult, educatoarea lor, Ioana Klein, i-a înscris la concursul internațional „World Space Week”. A făcut toate acestea pentru ca prichindeii de azi, școlarii de mâine să știe mai multe și să-și poată explica de ce avem zi și noapte, patru anotimpuri, ce rol are Soarele, ce face Regina-nopții, bufnița, cum trăiesc liliecii și licuricii...
Concursul de rachete și prăjituri „cosmice” au reliefat munca în echipă a familiei și imaginația constructorilor și cofetarilor casei, care au creat opere nebănuite, premiate cu diplome, iar la final, cu toții s-au înfruptat din prăjiturile alese, deosebit de gustoase.
Directoarea grădiniței, inst. Rodica Ciocan, s-a arătat încântată de reușita activității de evaluare.
„De fapt, eu am urmărit cu interes toate activitățile desfășurate pe întreaga săptămână, activități de cunoaștere a mediului, activități artistico-plastice, matematice, de educare a limbajului, jocurile de rol, de mișcare, distractive, și pot spune că toate au informat și educat, copiii și-au îmbogățit vocabularul, dar, mai mult decât atât, și-au putut explica anumite fenomene care se petrec în natură și la care ei sunt părtași, vrând-nevrând. O sumedenie de activități reușite, iar astăzi am văzut cu toții roadele unei bune colaborări în sânul familiei. Rachetele confecționate și prăjiturile pregătite acasă, în familie, nu cumpărate de la cofetărie, sunt produse ale imaginației bogate și științei colective. Cu siguranță că toată familia a știut că aceasta a fost „Săptămâna mondială a spațiului cosmic”.
La cele spuse de doamna directoare, noi nu o să mai adăugăm decât felicitări copiilor, părinților și institutoarei Ioana Klein, pentru idei și produsele realizate, pentru reușita activității la care am participat! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Prăjituri cosmice și rachete dulci.  

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 20:01:02 Ora standard a Europei de Est