Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea din Oradea, între primele 20 de universităţi din țară

În clasamentul național

Universitatea din Oradea, între primele 20 de universităţi din țară

Universitatea din Oradea se numără printre primele 20 de universităţi din România vizibile la nivel internaţional, conform unui studiu realizat pentru prima oară de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Şiinţifice.

Obiectivul Metarankingului Universitar 2016 a fost cunoașterea poziționării universităților românești în clasamentele internaționale de profil. De asemenea, raportul conține recomandări privind politicile publice în domeniul învățământului superior din România.
Raportul asupra Exerciţiului Naţional de Metaranking Universitar - 2016 a fost elaborat de cei opt membri ai Grupului de experţi de înalt nivel (High Level Experts Group), numiţi prin Ordinul ministrului şi a ţinut cont de cele nouă clasamente internaţionale relevante care oferă un scor global şi care includ preponderent criteria şi indicatori academici.
În anul 2016, există 92 de universităţi în România, dintre care doar 20 au reuşit să treacă de pragul minimal al vizibilităţii în clasamentele internaţionale ale universităţilor bazate dominant pe indicatori academici. Universitatea din Oradea se poziţionează în categoria a 5-a alături de Academia de Studii Economice din Bucureşti, Universitatea din Craiova, Universitatea ,,Dunărea de Jos" din Galaţi, Universitatea ,,Lucian Blaga" din Sibiu, Universitatea de Medicină şi Farmacie ,,Victor Babeş" din Timişoara, Universitatea ,,Ovidius" din Constanţa şi Universitatea Petrol-Gaze din Ploieşti şi alte instituţii academice non-universitare din România, a căror misiune este una de cercetare ştiinţifică şi nu explicit de educaţie, după cum urmează: Academia Română,  Institutul de Fizică Atomică, Institutul Național de Cercetare  și  Dezvoltarea Tehnologiilor Isotopice și Moleculare și Institutul de Științe Spațiale.
,,Dacă am raporta performanţa academică a universităţilor din clasamentele internaţionale şi la finanţarea/bugetul de care dispun - care contribuie la atragerea cercetătorilor de top -, atunci universităţile româneşti ar ocupa poziţii mult mai bune în aceste clasamente internaţionale", se arată în raport. Una dintre recomandările experţilor, în vederea atingerii acestui scop, ar fi ca aceste universităţi să fie susţinute prin politici specifice, în special financiare.
Autorii raportului susţin existenţa unui fond de competitivitate care să susţină universităţile româneşti vizibile internaţional şi al unui fond de excelenţă care să susţină universităţile româneşti cu potenţial de excelenţă, vizibile cu impact internaţional, dând exemplul Universităţii Babeş-Bolyai din România, care are un buget anual de aproximativ 10 de ori mai mic decât ultima clasată în clasamentul internaţional Academic Ranking of World Universities/ARWU (Washington State University).
Conducerea Universităţii din Oradea este mulţumită că politicile de susţinere a cadrelor didactice care fac performanţă dau roade după 3-4 ani de la aplicare, astfel încât, Universitatea din Oradea să fie bine clasată în ranking-urile naţionale şi internaţionale.
Raportul poate fi descărcat aici: https://www.edu.ro/raport-asupra-exerci%C8%9Biului-na%C8%9Bional-de-metaranking-universitar-2016.
Claudia Teodora Ignat

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:36 Ora standard a Europei de Est