Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Suntem chemați, ca prin rațiune, voință și pasiune, să conturăm identitatea învățământului românesc”

Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - la 20 de ani

,,Suntem chemați, ca prin rațiune, voință și pasiune, să conturăm identitatea învățământului românesc”

Timp de trei zile, în perioada 25-27 noiembrie 2016, la Universitatea din Oradea se desfășoară manifestări științifice prilejuite de marcarea a 20 de ani de la înființarea Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (D.P.P.D.) la Universitatea Oradea, singurul Departament de sine stătător din țară.

Lucrările conferinței (cu participare internațională) au fost deschise ieri (vineri, 25 noiembrie) de directorul D.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan.
În prezidiu au luat loc: rectorul Constantin Bungău, președintele Senatului universitar, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, primul director al D.P.P.D., dl prof. univ. dr. Vasile Marcu, inspectorul școlar general al I.S.J. Bihor, dl prof. Alin-Florin Novac-Iuhas și studenta (de 10 de la Facultatea de Medicină și Farmacie) Patricia Reștea.
Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universităţii din Oradea aniversează anul acesta două decenii de existenţă.
Au fost ani de căutări, de provocări şi reuşite, în care au fost implicaţi oameni cu vocaţie pedagogică, specialişti în educaţie şi formarea cadrelor didactice din Oradea, Bihor, dar şi din toate centrele școlare de învăţământ românesc, a spus doamna director în deschiderea conferinței, precizând misiunea și obiectivele strategice ale Departamentului, mulțumind seniorilor instituției ,,care și-au pus amprenta în construcția umană a D.P.P.D... Noi, împreună, suntem chemați să conturăm identitatea învățământului românesc. Dumnezeu să ne ajute!"
,,Douăzeci de ani înseamnă 53 de ani de învățământ pedagogic la Oradea"
,,Douăzeci de ani înseamnă 53 de ani de învățământ pedagogic la Oradea, după cum avea să sublinieze rectorul Universității, dl prof. univ. dr. Constantin Bungău, din 1963, când s-a înființat învățământul pedagogic la Universitatea din Oradea. Avem o structură de sine stătătoare, și să știți că din acest punct de vedere suntem prima (și singura) universitate din țară. Suntem un exemplu pentru multe universități din punct de vedere al organizării pedagogice într-un astfel de departament. Această conferință are un țel de a prezenta noile tehnici, inovări în această frumoasă știință (a educației - n.n.)", a conchis dl rector Constantin Bungău.
,,Ne propunem să dezvoltăm la Oradea tradiția gândirii libere..."
,,Ne propunem să dezvoltăm la Oradea tradiția gândirii libere, de integrare în circuitul valorilor democratice a modernității, a spus președintele Senatului universitar, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, în deschiderea cuvântul rostit, evidențiind rolul pe care l-a avut dl prof. univ. dr. Vasile Marcu la înființarea acestui departament, adevăratul creator al acestui departament. Domnia sa a mulțumit din suflet creatorului de școală în pregătirea personalului didactic, dar și altor profesori: Elena Bonchiș, Floare Chipea, Teodor Jurcuț, Paul Magheru, Mihai Drecin și Florica Orțan ,,pentru eforturile și sacrificiile deosebite pe care le-au făcut și pentru sprijinul pe care îl acordă în continuare Universității pentru consolidarea prestigiului academic orădean".
,,Formarea continuă nu mai este percepută ca un remediu la carențele formării inițiale"
Pornind de la emblematicul citat  despre profesiunea de dascăl (...), dl inspector școlar general Alin-Florin Novac-Iuhas a arătat că ,,educatorul de azi instruiește, educă, dirijează și evaluează neîncetat procesul formării și desăvârșirii valorilor omului de mâine. Este bine că formarea continuă nu mai este percepută ca un remediu la carențele formării inițiale, ci este percepută ca și un proces de lungă durată și permanent. Scopul fiecărui dascăl este acela de a-și înmulți și a-și pune în valoare zestrea de început. E ca și în pilda biblică cu talanții de aur pe care unii au știut  să-i înmulțească, iar alții i-au îngropat fără să-i valorifice".
 În semn de prețuire, generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor a oferit Departamentului orădean o diplomă de excelență.
,,Am învățat să trăiesc și să lucrez cu iubire, cu credință și cu nădejde"
,,De la primul director al Departamentului de pregătire a personalului didactic am învățat și am furat meserie, arta managerială, talentul, vocația, căldura și dragostea pentru frumos". Astfel l-a prezentat actualul director al D.P.P.D. pe întemeietorul Departamentului, dl prof. univ. dr. Vasile Marcu.
,,Sunt oameni la care  și dacă le spui de o mie de ori cuvinte nu înțeleg nimic, dar sunt oameni la care nu trebuie  să le spui nimic și înțeleg totul. Aceștia sunteți voi cei prezenți aici. Vă mulțumesc. Universitatea noastră este cotată la trei stele între primele 15 universități din România de azi. De la părinții mei și de la bunica mea, am învățat să trăiesc și să lucrez cu iubire, cu credință și cu nădejde", a recunoscut dl prof. univ. dr. Vasile Marcu și a detaliat. De la domnia sa am aflat apoi cum s-a născut Departamentul și cum a ajuns să fie de sine stătător; faptul că ,,Departamentul este cel mai mare angajator din Universitate"; cum a ajuns să mai câștige un P (în plus în denumire), adică trei P și nu doi: D.P.P.P.D., în traducere liberă: Departamentul pentru pregătirea și perfecționarea personalului didactic.
Fără lipsă de modestie, pentru că aceasta este realitatea și e bine să se știe: ,,Eu am introdus în România noțiunea de kinetoterapie și am înființat prima specializare de kinetoterapie la Universitatea din Oradea. Săptămâna trecută a fost promulgată legea kinetoterapiei". Și a mai subliniat domnia sa două lucruri la care ține să reflecteze colegii universitari: ,,1.Cred că este o mare greșeală pedagogică învățământul centrat pe copil; învățământul se centrează pe cadrul didactic, un cadru didactic de vocație, cu măiestrie pedagogică, cu tact educațional, cu empatie, să se comporte față de copii cum ar vrea se comporte ei față de el; cu dragoste pentru ceea ce face, cu umor, cu zâmbetul pe buze, cu o gândire pozitivă; un profesor care își asumă responsabilitatea. 2. O constatare: Acolo unde se predă foarte bine religia în școli, nu sunt probleme educative în școala respectivă". Iar la final a înmânat trofeul câștigat în 2005, să rămână în cadrul Departamentului. ,,În 2005, am fost distins cu Premiul de excelență pentru învățământul superior. Am scris pe el 1996-2016, 20 de ani. Îl transfer acum colegei mele. Și încă ceva: Scrieți cărți, participați la comunicări științifice și promovați imaginea Universității că de acolo vă luați banii!"
După cuvântul emoționant al studentei mediciniste Patricia Reștea, care a mulțumit profesorilor la sărbătoarea formării (sale) pedagogice, președintele Senatului universitar, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, a înmânat diplome meritul academic, mai întâi seniorilor: Marcu Vasile, Bonchiș Elena, Chipea Floare, Matei Maria, Catarig Lucia, Morgovan Mariana, Danciu Magdalena, Alexandrescu Maria, Hanțiu Ecaterina, Pitic Zorica, Magheru Paul, Derșidan Ioan, Chelemen Ioan, Sabău Ioan, Josan Nicolae, Drecin Mihai, Bențe Florian, Filip Florian, Cuc Octavian, Mărcuț Petru, Burcă Sabin, Dragoș Petru, Durgheu Cornel, Jurcuț Teodor, Copil Dumitru (de la Universitatea Ecologică din București), Zdrehuș Cristina și Abrudan Casandra, colegilor din cadrul Departamentului, precum și cadrelor didactice asociate, decanilor unor facultăți, precum și metodiștilor din Universitate.
Potrivit agendei, sâmbătă și duminică sunt programate lucrări pe secțiuni și expoziție cu materiale educaționale.
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Suntem chemați, ca prin rațiune, voință și pasiune, să conturăm identitatea învățământului românesc”. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:36 Ora standard a Europei de Est