Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Delegația CŞEI Nr. 1 Oradea a participat la reuniunea de proiect în Turcia

În perioada 13-19 noiembrie

Delegația CŞEI Nr. 1 Oradea a participat la reuniunea de proiect în Turcia

În perioada 13-19 noiembrie 2016, o delegație formată din director adjunct, prof. Elena Erdeli, prof. Șipoș Lăcrimioara, Hava Laura și Herlaș Mirela, a participat la reuniunea transnațională din Turcia în cadrul proiectului Erasmus+ KA2, LIFE ,,Schimb de bune practici privind copiii cu dificultăți de învățare, probleme de integrare și tulburări de comportament".

Proiectul, finanțat cu sprijinul Comisiei Europene, este coordonat de Medgyessy Ferenc Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola, Budapesta, Ungaria şi are ca parteneri alături de CŞEI Nr. 1 Oradea, instituţii din Turcia - Suadiye Ortaokulu, Suadiye - Kartepe,  Italia - I.C. Francesco Petrarca și Spania - Colegio Publico Ocejon, Guadalajara, Castilla - la Mancha, Catania, Sicilia
Pentru titlul proiectului care exprimă scopul general al acestuia: ,,Schimb de bune practice privind copiii cu dificultăți de învățare, probleme de integrare și tulburări de comportament", partenerii au stabilit de comun acord un acronim foarte sugestiv: LIFE
Dintre obiectivele proiectului amintim: *dezvoltarea,/învățarea unor noi metode pedagogice aplicate de profesorii participanți la proiect în educarea elevilor cu dificultăți de învățare, probleme de integrare și tulburări de comportament *crearea unor condiții educaționale mai bune pentru elevi pentru a avea mai mult succes la școală și ulterior pe piața europeană a muncii *dezvoltarea competențelor TIC şi a celor de comunicare într-o limbă străină *observarea procesului de predare în diferite țări *participarea profesorilor la training-uri, schimburi de experiență și idei într-o cooperare internațională *transmiterea și aplicarea în practică a experienței/bunelor practici de către profesorii participanți la mobilitățile programate în cadrul unor ateliere de lucru și  asistențe la activități *instituirea unui sistem funcțional în scopul detectării timpurii a elevilor cu dificultăți de învățare, probleme de integrare și tulburări de comportament.
Proiectul amintit, cu numărul de referinţă 2016-1-HU01-KA219-022994_2 este finanțat cu sprijinul Comisiei Europene și se va derula pe parcursul următorilor doi ani, în perioada 1.11.2016 - 31.10.2018, iar bugetul aprobat este de 22.310 de euro.
Activităţile propuse pentru partenerii de proiect sunt numeroase:
1.Curs de limbă engleză, decembrie 2016 - februarie 2017 (în funcție de nevoile individuale și calendarul fiecărei organizații).
2.Activităţi de tip job shadowing, acumularea de bune (și, poate, de ,,rele") practici între colegi - primăvară - vară 2017.
3.Combinarea unor noi metode învățate și bune practici într-o singură practică pedagogică proprie; transmiterea noilor metode învățate în școală colegilor care nu au participat la evenimentele de formare transnațională.
4.Întâlnire transnațională pentru managementul proiectului, în noiembrie 2016, în Turcia.
5.Eveniment de formare a personalului pe termen scurt, 5 zile, în martie 2017, în Italia; perfecționare profesională și shadowing la locul de muncă.
6.Eveniment de formare a personalului pe termen scurt, 5 zile, în luna octombrie 2017 în România.
7.Schimb pe termen scurt al grupurilor de elevi, 5 zile, în luna aprilie 2018, în Spania.
8.Eveniment de formare a personalului pe termen scurt, 5 zile, în luna octombrie 2018, în Ungaria.
În cadrul reuniunii, delegația din România a cunoscut coordonatorii și reprezentanții celorlalte țări partenere, a prezentat instituția noastră în cadrul ședințelor de proiect, a participat la discuțiile și atelierele de lucru pe echipe. Ședințele de proiect au dezbătut următoarele subiecte: *Prezentarea instituțiilor partenere *Prezentarea specificului sistemelor de învățământ din țările partenere *Descrierea situațiilor și problemelor specifice copiilor cu dificultăți de învățare, probleme de integrare și tulburări de comportament *Prezentarea calendarului viitoarelor activități de proiect *Distribuirea sarcinilor și asumarea responsabilităților *Realizarea de workshop-uri pe echipe vizând următoarele probleme:
Stabilirea modalităților de comunicare între partenerii de proiect; Propuneri pentru organizarea și desfășurarea cursurilor de limba engleză; Stabilirea programului reuniunii din Italia; Realizarea unor chestionare de evaluare a activităților derulate; Elaborarea unui ghid pe problematica incluziunii; Chestionare adresate profesorilor vizând incluziunea.
Totodată pe parcursul șederii în Turcia reprezentanții CȘEI Nr. 1 Oradea au avut oportunitatea de a vizita următoarele instituții: Suadiyne Secondary School, școala gazdă;Ummu Kumru Special Training Center- Centrul educațional pentru elevii cu cerințe educative special; Nuh Çimento Work School Center for disabilities students - școală profesională pentru elevii cu dizabilități; Visit the Science & Art School (BİLSEM) centru pentru elevii supradotați; Parcul Gölkay; Seka Park Film Studio, cel mai mare studio de film din Europa; Seka Paper Museum - fabrica de hârtie; Thokoly Imre House; Mevlevi House, casă tradițională turcească; Excursie la Iznik Bursa: Vizitarea Casei lui Süleyman Paşa Medresisi, II Murat Bath, Moscheea Mahmut Çelebi, Moscheea Aya Sofya şi Lacul İznik, Moscheea Green; Cina festivă, la care am avut onoarea de a cunoaşte oficialităţi ale Primăriei locale, Kartepe şi pe ministrul Educaţiei Naţionale.
Prof. Elena Erdeli
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:24:02 Ora standard a Europei de Est