Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Din culisele unui concurs sau drama laboratorului de fizică

Concursul Memorial „Schwartz”, ediția a XXVI-a (ecouri)

Din culisele unui concurs sau drama laboratorului de fizică

La ediţia a XXVI-a a Concursului Memorial „Schwartz" (Schw2016) am invitat pe domnul prof. dr. Ferenc Krausz, directorul institutului MPQ (Max Planck Institute for Quantum Optics) de lângă München, aspirant la premiul Nobel de fizică, ne scrie dl profesor dr. Bartos-Elekes István.

Sub auspiciile lui MPQ, pentru promovarea experimentelor de fizică în liceu, în special cele legate de fizica cuantică, s-a realizat un laborator denumit „PhotonLab". Cunoscând deja în mare realizările din laboratorul „Fizikum" din Liceul Teoretic „Ady Endre" din Oradea, domnul Krausz a venit cu trei colegi să discutăm despre începerea unei colaborări strânse dintre PhotonLab şi Fizikum.
În articolul de mai jos, apărut în 28.11.2016, pe pagina oficială a laboratorului „PhotonLab" în câteva cuvinte este prezentat Schw2016 şi laboratorul Fizikum. Articolele apar în limbile germană şi engleză, dar cel despre Fizikum, în  acest caz special, a fost transpus şi în limba maghiară.
 
 „Such is physics – you observe and learn“
 
 „So ist Physik - Man beobachtet und lernt“
 
 
Așa arăta Laboratorul de fizică

 
Stimate István,
Te rog să mă scuzi pentru întârzierea cu care îți răspund, dar ultimele trei săptămâni au fost deosebit de intense, deoarece Institutul nostru pregătește definitivarea bilanțului activității sale, pe care îl prezintă din 6 în 6 ani și pe care trebuie să-l finalizeze în a doua parte a acestei săptămâni.
Scrisoarea deschisă pe care mi-ai trimis-o m-a întristat, m-a tulburat și m-a umplut de bucurie în momentul în care, în urmă cu câteva zile, m-ai înștiințat că, după toate probabilitățile, Laboratorul de fizică va avea nu doar trecut, ci și viitor!
Acest lucru este important nu numai pentru Liceul „Ady Endre". Ceea ce ai realizat pentru Laboratorul de fizică prin muncă neobosită și dăruire depășește hotarele liceului, dar și ale țării. Convingerea mea este că Laboratorul (spun asta cu mândrie, nu doar pentru că vorbesc despre strădania unui concetățean) este unic și la nivel internațional!
Pe ce mă bazez? Am realizat eu însumi acum 5 ani un laborator laser pentru elevi de gimnaziu. Numele său este Photonlab ( https://www.photonworld.de/schulerlabor.html ). În tot acest răstimp, mai multe mii de elevi din școlile bavareze au făcut aici experimente cu laser. Conducătoarea laboratorului, doamna dr. Silke Stähler-Schöpf are o strânsă colaborare cu numeroase școli din Bavaria, cunoscând foarte bine situația lor. Când i-am arătat materialul de prezentare al Laboratorului de fizică de la Liceul„Ady Endre", a rămas uimită! A mărturisit că un asemenea program cuprinzător și valoros de experimente nu a mai văzut! Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest lucru, trebuie să spun că Bavaria este cea mai dezvoltată regiune a Europei! Și în această regiune nu există nimic asemănător laboratorului Tău!
Sper sincer că aceste afirmații risipesc orice îndoială asupra faptului că Laboratorul de fizică trebuie să existe în continuare! Ar fi o greșeală de neiertat desființarea sa! Toți cei care sunt responsabili pentru educarea generațiilor viitoare trebuie să se simtă datori nu numai pentru păstrarea unei asemenea valori, ci și pentru dezvoltarea sa!
La toate acestea aș dori să contribui și eu, cu modestele mele posibilități. Aș aduce la Oradea două experimente cu laser, pe care aș dori nu doar să le prezint, dar și să le dăruiesc Laboratorului de fizică. În plus, doresc realizarea unei legături durabile între Laboratorul de fizică de la „Ady Endre" și MPQ Photonlab. Ca prim pas, vreau să îi invit pe primii trei clasați la Concursul memorial Schwarz, cît și pe alți doi elevi merituoși ai Liceului, care însoțiți de Tine să ne facă o vizită în viitorul apropiat. Ne angajăm să acoperim toate cheltuielile aferente. Cu această ocazie, vei lua legătura cu doamna dr.Silke Stähler-Schöpf pentru a pune la punct toate detaliile colaborării dintre Laboratorul de fizică și Photonlab. Apoi, doamna dr. Stähler-Schöpf vă va întoarce vizita cu bucurie, deoarece este nerăbdătoare să vadă personal Laboratorul de fizică. M-ar fi însoţit și acum, dar din motive obiective, nu este posibil. Aș dori să vină cu mine doi colegi: tehnicianul Alois Bösvald, responsabil cu experimentele și Thorsten Naeser, redactorul șef al portalului nostru pentru elevii de
gimnaziu www.photonworld.de. Dânsul ar dori să realizeze un interviu cu Tine pentru acest portal și bineînțeles, să relateze detaliat și despre Laboratorul de fizică. Sunt convins că toate acestea vor stârni interesul gimnaziilor bavareze în vederea stabilirii de contacte cu Liceul „Ady Endre".
Dragă Ferenc,
Moto: „Fizica fără experimente nu e altceva decât o colecție de formule fără sens".
Renunț acum la apelativul amical și semnătura prietenească pentru că această scrisoare intenționez să o trimit conducerii școlii și altor persoane.
Încă de la începutul colaborării noastre mă preocupă o idee, dar mi-a fost jenă să o pun pe tapet. Mi-e jenă pentru școala mea și actuala ei conducere.
Atunci când am scris în legătură cu laboratorul meu de fizică, documentat și cu fotografii, am avut în vedere trecutul precum și viitorul apropiat care se prefigura. În domeniul fotografierii stroboscopice am identificat puncte comune și asta ne-a apropiat. Pe atunci primisem promisiuni că laboratorul, care fusese nefuncțional de patru ani, va fi repus în funcțiune deoarece inspectoratul școlar local s-a situat cu atâta tărie de partea mea încât viitorul a părut cert.
Până la desființarea sa acest laborator fusese cotat ca unul de prim rang printre laboratoarele din Romania (chiar și printre cele din Ungaria). Elevi din întregul oraș și chiar din Debrețin veneau sistematic să facă experimente sau petreceau câteva minute la o prezentare în „laboratorul Ady". Inițial, iar mai apoi pentru o perioadă lungă de timp, a fost singurul laborator de fizică comandat de calculator. În toamna anului 2003 am prezentat laboratorul la Palatul Republicii, unde am înregistrat un succes răsunător. Nu mai văzuseră așa ceva. Celelalte laboratoare prezentaseră obiecte de mobilier sau aparatură achiziționată, nimic original.
În prima mea scrisoare am intenționat să îmi prezint munca de un sfert de veac așa cum a fost, fiind sigur că laboratorul va fi refăcut în forma sa inițială. Nu am considerat că fac un fals. Nu puteam să scriu că am făcut ceva dar cei invidioși mi-au distrus opera. Vino să-i vezi ruinele!
La vederea atitudinii tale pozitive m-am panicat dar speram în rezolvarea pozitivă a problemei pe care atâția au sprijinit-o și la care au colaborat atâția colegi. Am simțit și mai profund justețea cauzei atunci când foștii mei elevi mi-au dăruit cartea despre laboratorul de fizică. Aceea era părerea elevilor, asta a ținut sufletul în mine.
Ieri s-a hotărât definitiv - nu va fi laborator, elevii maghiari nu vor putea experimenta după pofta inimii, munca mea de un sfert de veac a fost degradată la nivelul unei simple săli de clasă. Pentru această sintagmă am fost de mai multe ori drastic penalizat. Motivația e nedreaptă și injustă deoarece pe lângă laboratorul de fizică mai sunt patru săli libere!
Ceea ce mi-au oferit, fiind siguri că voi refuza, întrece limitele oricărui cinism! Pe perioada vizitei tale, pentru a putea să îți prezint câte ceva, voi putea intra în laborator dar după plecarea ta, voi avea acces numai după masa. Așa ceva nu-și poate închipui decât cel care a învățat fizică doar cu creta în mână și care nu realizează că ceea ce eu am desființat în două luni nu poate fi repus în funcțiune în câteva săptămâni în timpul concursului. „Pot intra din când în când după masa" înseamnă că elevii vor realiza că e un lucru care nu are rost și e făcut numai de ochii lumii și îl vor distruge imediat! În trecut laboratorul era deschis permanent, de acolo nu a dispărut nimic, acolo toți nu au făcut altceva decât să aducă câte ceva care au considerat că e folositor! Asta a durut cel mai tare și invidioșii l-au desființat!
Oferta mea total dezinteresată a fost următoarea - reinstalăm laboratorul, acolo vor avea loc ore de experiment și prezentări ca în trecut. Eu ajut la organizarea orelor de laborator, la prezentarea experimentelor și desfășurarea lor, dau mai departe experiența didactică a multor ani. După masa pregătesc și pregătim experimentele, le perfecționăm, termin experimentele începute în domeniul stabilirii accelerației gravitaționale. Setez poziţionarea microscopică a barierei de lumină, ceasornicul meu atomic, finalizez instrumentul de mini-cădere liberă pentru rezolvarea problemelor de pornire.
Foarte multă lume așteaptă vizita și prezentarea ta. La astea nu se poate renunța! Relația fructuoasă care s-a născut între noi mă îndeamnă să duc la bun sfârșit ceea ce am început și să nu privez studențimea de o prezentare de excepție.
Te salută prietenește Istvan
PS Alăturat îți trimit niște imagini din laborator făcute atunci când mi-au solicitat să-l desființez.(2011 august). Ele provin din imaginile adunate în laborator numai ca să le atragă atenția celor în cauză asupra valorii a ceea ce au desființat. Au făcut acest gest necugetat fiindcă niciodată nu au venit la orele mele ca să vadă câtă muncă și strădanie stă în spatele câte unui experiment. Fără a trăi experiența unei participări la o adevărată oră de fizică, cum au îndrăznit să desființeze munca unui sfert de veac?
Cel mai ușor e să distrugi!
Așadar, din această corespondență,  deducem drama desființării unui laborator (european) de fizică la Liceul Teoretic ,,Ady Endre" din Oradea, cu o dotare de excepție, rod al muncii, talentului și creativității de un sfert de veac ale unui profesor la fel de valoros, dl prof. dr. Bartos-Elekes István.
Înțelegem că cei care au decis desființarea laboratorului nici măcar nu s-au deranjat să vadă cum arată un asemenea laborator și ce investiție uriașă s-a făcut în el.
E de neînțeles asemenea gesturi și atitudini. E de condamnat să dărâmi pur și simplu, fără a oferi alternative cu adevărat realizabile pentru salvarea lui.
Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 24 aprilie 2024, 08:17:15 Ora de vară a Europei de Est