Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 iunie 2022
Astăzi este ultima zi de școală dintr-un an școlar care plasează România în topul statelor europene la capitolul cele mai puține zile de cursuri.
Vacanța de vară care începe acum se va încheia pe 4 septembrie. Copiii vor începe următorul an școlar, 2022-2023, pe 5 septembrie 2022. O premieră a viitorului an școlar este dispariția semestrelor și a tezelor obligatorii. Concret, din 5 septembrie elevii vor reveni la școală pentru a urma cinci „module de învățare” (în loc de semestre) și cinci vacanțe. Paradoxal, deși toată dezbaterea inițiată de ministrul Cîmpeanu cu privire la modificarea organizării anului școlar a avut ca temei extinderea numărului de zile de școală, pentru ca elevii români să ajungă la media europeană, și anul viitor școlar va avea o durată tot de 36 de săptămâni, la fel de scurt ca cel actual în privința numărului de zile de școală, după cum a arătat Edupedu.ro într-o analiză.
Structura anului școlar 2022-2023, publicată în Monitorul Oficial, indică un an care începe mai devreme și se termină mai târziu, ceea ce ar sugera un an școlar mai lung, fie și în situația reorganizării, dar apar mai multe vacanțe ce împart anul în cinci module de școală, precum și perioade libere la care se adaugă sărbători legale.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
5 aprilie 2022

1.Elevii unei școli din Gorj au dat de două ori simularea la Evaluarea Națională 2022 la limba și literatura română, după ce profesorii le-au distribuit subiectele greșite / Elevii au primit subiectele adresate celor care învață în limba maghiară.
O anchetă la Școala Albeni din județul Gorj a fost deschisă de Inspectoratul Școlar, după ce elevii de clasa a VIII-a au primit ieri, la simularea Evaluării Naționale 2022 subiecte dedicate elevilor care studiază în limba maghiară și care învață limba română ca limbă secundară. După terminarea examenului, copiii au fost rechemați în sala de examen pentru a susține din nou simularea cu subiectele destinate lor, potrivit Europa FM.
Aproape 30 de elevi de clasa a VIII-a de la Școala Gimnazială Albeni, școală cu predare doar în limba română, au susținut luni de două ori simularea la Evaluarea Națională. La ora 9.00, când a început examenul, elevii au primit subiectele pentru școlile cu predare în limba maghiară, deși la Gorj nu există nicio astfel de unitate de învățământ.

2. Studenții din România ar putea accesa împrumuturi prin Fondul European de Investiții – temă discutată la Luxemburg de ministrul Sorin Cîmpeanu cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Thomsen.
Posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI) au fost discutate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Kettel Thomsen, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
„Un subiect important pe agenda discuțiilor a fost sprijinul pe care BEI îl poate acorda procesului de dezvoltare a învățământului superior în România”, scriu reprezentanții ministerului.
„A fost analizată și oferta de suport din partea BEI pentru integrarea refugiaților ucraineni, cu accent pe sprijinul oferit elevilor și studenților. Alte teme atinse au vizat oportunitățile de cooperare în cadrul PNRR și în contextul cadrului financiar multianual (2021 – 2027), precum și posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI)”, potrivit sursei citate.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 ianuarie 2022
1.Testele de salivă pentru elevi nu ajung în școli prea curând, contestația depusă abia azi la licitație are 10 zile termen pentru rezolvare / Ovidiu Zară, Consiliul de Soluționare a Contestațiilor: Mai poate exista o întârziere și după aceea, decizia C.N.S.C. va putea fi și ea contestată

Testele de salivă destinate elevilor nu vor ajunge mai devreme de două săptămâni în școli din cauza contestației la procedura de licitație. Procedura prevede că, după ce contestația a fost înaintată, Oficiul Național pentru Achiziții Publice (O.N.A.C.) are la dispoziție maximum cinci zile să pună la dispoziția Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (C.N.S.C.) pentru depunerea dosarului cu toate informațiile necesare rezolvării contestației. Apoi, C.N.S.C. are la dispoziție 10 zile pentru comunicarea unei decizii, însă probabil că nu va dura 10 zile ci mai puțin, având în vedere situația urgentă din sistemul de învățământ, a explicat pentru Edupedu.ro Ovidiu Zară, purtătoruld e cuvânt al instituției.

8 ianuarie 2022
2.Experimente virtuale de Chimie și Biologie și învățarea digitală a ortogramelor, lecțiile create de profesorii Florin Viu și Ramona Drăguț, premiate în Concursul #Digitaliada: „Încrederea în puterile mele de-a face ceva pentru elevii mei a fost un mare câștig”

„Câștigarea unui premiu, știind că materialul a fost jurizat de profesori de prestigiu și cu experiență, înseamnă încredere. Capeți încredere în munca ta, vezi că poți face lucruri de valoare care să-i ajute pe elevi”. Mărturia vine de la învățătoarea Ramona Drăguț, câștigătoare la concursul #Digitaliada de anul trecut cu proiectul „Scriem corect”. Premiant de asemenea anii trecuți și participant acum din nou la ediția 6, Florin Viu, profesor de Chimie și Biologie a povestit pe larg pentru Edupedu.ro cum a început primele experimente virtuale pentru copii, cum s-a dezvoltat relația cu elevii în orele în care digitalul a fost parte, precum și transferul la Casa Corpului Didactic, unde tocmai a promovat examenul de metodiști pentru dezvoltarea de resurse educaționale. „La Casa Corpului Didactic tot în urma performanțelor obținute la concursul #Digitaliada am venit”, a explicat profesorul.

Din culisele unui concurs sau drama laboratorului de fizică

Concursul Memorial „Schwartz”, ediția a XXVI-a (ecouri)

Din culisele unui concurs sau drama laboratorului de fizică

La ediţia a XXVI-a a Concursului Memorial „Schwartz" (Schw2016) am invitat pe domnul prof. dr. Ferenc Krausz, directorul institutului MPQ (Max Planck Institute for Quantum Optics) de lângă München, aspirant la premiul Nobel de fizică, ne scrie dl profesor dr. Bartos-Elekes István.

Sub auspiciile lui MPQ, pentru promovarea experimentelor de fizică în liceu, în special cele legate de fizica cuantică, s-a realizat un laborator denumit „PhotonLab". Cunoscând deja în mare realizările din laboratorul „Fizikum" din Liceul Teoretic „Ady Endre" din Oradea, domnul Krausz a venit cu trei colegi să discutăm despre începerea unei colaborări strânse dintre PhotonLab şi Fizikum.
În articolul de mai jos, apărut în 28.11.2016, pe pagina oficială a laboratorului „PhotonLab" în câteva cuvinte este prezentat Schw2016 şi laboratorul Fizikum. Articolele apar în limbile germană şi engleză, dar cel despre Fizikum, în  acest caz special, a fost transpus şi în limba maghiară.
 
 „Such is physics – you observe and learn“
 
 „So ist Physik - Man beobachtet und lernt“
 
 
Așa arăta Laboratorul de fizică

 
Stimate István,
Te rog să mă scuzi pentru întârzierea cu care îți răspund, dar ultimele trei săptămâni au fost deosebit de intense, deoarece Institutul nostru pregătește definitivarea bilanțului activității sale, pe care îl prezintă din 6 în 6 ani și pe care trebuie să-l finalizeze în a doua parte a acestei săptămâni.
Scrisoarea deschisă pe care mi-ai trimis-o m-a întristat, m-a tulburat și m-a umplut de bucurie în momentul în care, în urmă cu câteva zile, m-ai înștiințat că, după toate probabilitățile, Laboratorul de fizică va avea nu doar trecut, ci și viitor!
Acest lucru este important nu numai pentru Liceul „Ady Endre". Ceea ce ai realizat pentru Laboratorul de fizică prin muncă neobosită și dăruire depășește hotarele liceului, dar și ale țării. Convingerea mea este că Laboratorul (spun asta cu mândrie, nu doar pentru că vorbesc despre strădania unui concetățean) este unic și la nivel internațional!
Pe ce mă bazez? Am realizat eu însumi acum 5 ani un laborator laser pentru elevi de gimnaziu. Numele său este Photonlab ( https://www.photonworld.de/schulerlabor.html ). În tot acest răstimp, mai multe mii de elevi din școlile bavareze au făcut aici experimente cu laser. Conducătoarea laboratorului, doamna dr. Silke Stähler-Schöpf are o strânsă colaborare cu numeroase școli din Bavaria, cunoscând foarte bine situația lor. Când i-am arătat materialul de prezentare al Laboratorului de fizică de la Liceul„Ady Endre", a rămas uimită! A mărturisit că un asemenea program cuprinzător și valoros de experimente nu a mai văzut! Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest lucru, trebuie să spun că Bavaria este cea mai dezvoltată regiune a Europei! Și în această regiune nu există nimic asemănător laboratorului Tău!
Sper sincer că aceste afirmații risipesc orice îndoială asupra faptului că Laboratorul de fizică trebuie să existe în continuare! Ar fi o greșeală de neiertat desființarea sa! Toți cei care sunt responsabili pentru educarea generațiilor viitoare trebuie să se simtă datori nu numai pentru păstrarea unei asemenea valori, ci și pentru dezvoltarea sa!
La toate acestea aș dori să contribui și eu, cu modestele mele posibilități. Aș aduce la Oradea două experimente cu laser, pe care aș dori nu doar să le prezint, dar și să le dăruiesc Laboratorului de fizică. În plus, doresc realizarea unei legături durabile între Laboratorul de fizică de la „Ady Endre" și MPQ Photonlab. Ca prim pas, vreau să îi invit pe primii trei clasați la Concursul memorial Schwarz, cît și pe alți doi elevi merituoși ai Liceului, care însoțiți de Tine să ne facă o vizită în viitorul apropiat. Ne angajăm să acoperim toate cheltuielile aferente. Cu această ocazie, vei lua legătura cu doamna dr.Silke Stähler-Schöpf pentru a pune la punct toate detaliile colaborării dintre Laboratorul de fizică și Photonlab. Apoi, doamna dr. Stähler-Schöpf vă va întoarce vizita cu bucurie, deoarece este nerăbdătoare să vadă personal Laboratorul de fizică. M-ar fi însoţit și acum, dar din motive obiective, nu este posibil. Aș dori să vină cu mine doi colegi: tehnicianul Alois Bösvald, responsabil cu experimentele și Thorsten Naeser, redactorul șef al portalului nostru pentru elevii de
gimnaziu www.photonworld.de. Dânsul ar dori să realizeze un interviu cu Tine pentru acest portal și bineînțeles, să relateze detaliat și despre Laboratorul de fizică. Sunt convins că toate acestea vor stârni interesul gimnaziilor bavareze în vederea stabilirii de contacte cu Liceul „Ady Endre".
Dragă Ferenc,
Moto: „Fizica fără experimente nu e altceva decât o colecție de formule fără sens".
Renunț acum la apelativul amical și semnătura prietenească pentru că această scrisoare intenționez să o trimit conducerii școlii și altor persoane.
Încă de la începutul colaborării noastre mă preocupă o idee, dar mi-a fost jenă să o pun pe tapet. Mi-e jenă pentru școala mea și actuala ei conducere.
Atunci când am scris în legătură cu laboratorul meu de fizică, documentat și cu fotografii, am avut în vedere trecutul precum și viitorul apropiat care se prefigura. În domeniul fotografierii stroboscopice am identificat puncte comune și asta ne-a apropiat. Pe atunci primisem promisiuni că laboratorul, care fusese nefuncțional de patru ani, va fi repus în funcțiune deoarece inspectoratul școlar local s-a situat cu atâta tărie de partea mea încât viitorul a părut cert.
Până la desființarea sa acest laborator fusese cotat ca unul de prim rang printre laboratoarele din Romania (chiar și printre cele din Ungaria). Elevi din întregul oraș și chiar din Debrețin veneau sistematic să facă experimente sau petreceau câteva minute la o prezentare în „laboratorul Ady". Inițial, iar mai apoi pentru o perioadă lungă de timp, a fost singurul laborator de fizică comandat de calculator. În toamna anului 2003 am prezentat laboratorul la Palatul Republicii, unde am înregistrat un succes răsunător. Nu mai văzuseră așa ceva. Celelalte laboratoare prezentaseră obiecte de mobilier sau aparatură achiziționată, nimic original.
În prima mea scrisoare am intenționat să îmi prezint munca de un sfert de veac așa cum a fost, fiind sigur că laboratorul va fi refăcut în forma sa inițială. Nu am considerat că fac un fals. Nu puteam să scriu că am făcut ceva dar cei invidioși mi-au distrus opera. Vino să-i vezi ruinele!
La vederea atitudinii tale pozitive m-am panicat dar speram în rezolvarea pozitivă a problemei pe care atâția au sprijinit-o și la care au colaborat atâția colegi. Am simțit și mai profund justețea cauzei atunci când foștii mei elevi mi-au dăruit cartea despre laboratorul de fizică. Aceea era părerea elevilor, asta a ținut sufletul în mine.
Ieri s-a hotărât definitiv - nu va fi laborator, elevii maghiari nu vor putea experimenta după pofta inimii, munca mea de un sfert de veac a fost degradată la nivelul unei simple săli de clasă. Pentru această sintagmă am fost de mai multe ori drastic penalizat. Motivația e nedreaptă și injustă deoarece pe lângă laboratorul de fizică mai sunt patru săli libere!
Ceea ce mi-au oferit, fiind siguri că voi refuza, întrece limitele oricărui cinism! Pe perioada vizitei tale, pentru a putea să îți prezint câte ceva, voi putea intra în laborator dar după plecarea ta, voi avea acces numai după masa. Așa ceva nu-și poate închipui decât cel care a învățat fizică doar cu creta în mână și care nu realizează că ceea ce eu am desființat în două luni nu poate fi repus în funcțiune în câteva săptămâni în timpul concursului. „Pot intra din când în când după masa" înseamnă că elevii vor realiza că e un lucru care nu are rost și e făcut numai de ochii lumii și îl vor distruge imediat! În trecut laboratorul era deschis permanent, de acolo nu a dispărut nimic, acolo toți nu au făcut altceva decât să aducă câte ceva care au considerat că e folositor! Asta a durut cel mai tare și invidioșii l-au desființat!
Oferta mea total dezinteresată a fost următoarea - reinstalăm laboratorul, acolo vor avea loc ore de experiment și prezentări ca în trecut. Eu ajut la organizarea orelor de laborator, la prezentarea experimentelor și desfășurarea lor, dau mai departe experiența didactică a multor ani. După masa pregătesc și pregătim experimentele, le perfecționăm, termin experimentele începute în domeniul stabilirii accelerației gravitaționale. Setez poziţionarea microscopică a barierei de lumină, ceasornicul meu atomic, finalizez instrumentul de mini-cădere liberă pentru rezolvarea problemelor de pornire.
Foarte multă lume așteaptă vizita și prezentarea ta. La astea nu se poate renunța! Relația fructuoasă care s-a născut între noi mă îndeamnă să duc la bun sfârșit ceea ce am început și să nu privez studențimea de o prezentare de excepție.
Te salută prietenește Istvan
PS Alăturat îți trimit niște imagini din laborator făcute atunci când mi-au solicitat să-l desființez.(2011 august). Ele provin din imaginile adunate în laborator numai ca să le atragă atenția celor în cauză asupra valorii a ceea ce au desființat. Au făcut acest gest necugetat fiindcă niciodată nu au venit la orele mele ca să vadă câtă muncă și strădanie stă în spatele câte unui experiment. Fără a trăi experiența unei participări la o adevărată oră de fizică, cum au îndrăznit să desființeze munca unui sfert de veac?
Cel mai ușor e să distrugi!
Așadar, din această corespondență,  deducem drama desființării unui laborator (european) de fizică la Liceul Teoretic ,,Ady Endre" din Oradea, cu o dotare de excepție, rod al muncii, talentului și creativității de un sfert de veac ale unui profesor la fel de valoros, dl prof. dr. Bartos-Elekes István.
Înțelegem că cei care au decis desființarea laboratorului nici măcar nu s-au deranjat să vadă cum arată un asemenea laborator și ce investiție uriașă s-a făcut în el.
E de neînțeles asemenea gesturi și atitudini. E de condamnat să dărâmi pur și simplu, fără a oferi alternative cu adevărat realizabile pentru salvarea lui.
Ovidiu Dan

Trimite email

marți, 28 iunie 2022