Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Transilvania, starea noastră de veghe”, de Ioan-Aurel Pop

Joi, la Biblioteca Universității, lansare de carte

„Transilvania, starea noastră de veghe”, de Ioan-Aurel Pop

Centrul de Studii Interdisciplinare din cadrul Universităţii din Oradea vă invită joi, 8 decembrie 2016, ora 11.30 la lansarea de carte „Transilvania, starea noastră de veghe", de Ioan-Aurel Pop

Evenimentul va avea loc în Sala de conferinţe a Bibliotecii Universităţii din Oradea.
Ioan-Aurel Pop, istoric român, profesor universitar şi membru al Academiei Române este director al Centrului de Studii Transilvane al Academiei Române şi a condus, atât Institutul Cultural Român din New York, cât şi Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia.
Din anul 2012 este rector al Universităţii „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca. În anul 1989 a obţinut doctoratul în istorie cu teza intitulată ,,Adunările cneziale din Transilvania în secolele XIV - XVI". Temele predilecte de cercetare fac parte parte din domeniul istoriei medievale şi moderne timpurii precum: instituţii ale Transilvaniei, naţiunea medievală, paleografia latină şi limba latină ca limbă a izvoarelor etc. Preocupat de istoria Transilvaniei, este autor a peste 50 de cărţi, tratate şi manuale şi a peste 300 de studii şi articole publicate la edituri de prestigiu şi în periodice din peste 20 de ţări. Din anul 2015, este preşedintele Comitetului Naţional al Istoricilor din România şi reprezentantul României în Comitetul Internaţional de Ştiinţe Istorice.
Ioan-Aurel Pop este o personalitate eminentă, iar culegerea „Transilvania, starea noastră de veghe" atestă acest lucru. Autorul face, în cartea dumnealui, „o pledoarie pentru echilibru, convins fiind de relativitatea cunoaşterii trecutului şi de imposibilitatea aflării adevărului absolut", după cum scrie Mircea Muthu. În cartea sa, Ioan-Aurel Pop abordează teme precum: Şcoala Ardeleană şi naţiunea română din Transilvania în Secolul Luminilor, Marea Unire şi Sărbătoarea Naţională, Contribuţia Transilvăneană la fondarea Academiei Române, Despre educaţie prin limbă şi istorie etc. De asemenea, istoricul evocă în paginile sale nume importante ale istoriografiei româneşti: Hadrian Daicoviciu, Pompiliu Teodor şi Ştefan Pascu. Cartea de faţă poate fi considerată o adevărată carte de vizită a autorului pentru care istoria este însăşi temelia prezentului. Istoria Transilvaniei noastre este plină de durere şi de învăţăminte. „Organizarea modernă a Transilvaniei s-a datorat în mare masură ordinii imperiale româno-germane şi, cu precădere, reformelor înfăptuite de împăraţii Maria Terezia şi Iosif al II-lea. Echilibrul politic, religios şi etnico-naţional din Transilvania în secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea - atâta cât a fost - s-a realizat, promovat şi dezvoltat graţie rolului de arbitru jucat de Viena." (fragment din carte)
Activitatea domnului Ioan-Aurel Pop stă sub semnul unui îndemn pe care l-a respectat cu sfinţenie încă din copilărie: „Fă ce vrei, dar fii primul în ceea ce faci", i-a spus tatăl dumnealui în momentul în care tânărul Ioan-Aurel Pop s-a aplecat asupra studiului istoriei.
În cartea sa, „Transilvania, starea noastră de veghe", istoricul, academicianul şi profesorul universitar, Ioan-Aurel Pop, „restituie la modul ştiinţific, dar şi afectiv, o forma mentis autohtonă, continuând astfel linia de referinţă a istoricilor şi universitarilor români", declară criticul şi istoricul literar, Mircea Muthu. Istoricul Emil Turdeanu afirmă că „ardelenismul este o formă cotidiană de existenţă, iar transilvanii sunt esenţa românismului". De la Ioan-Aurel Pop învăţăm o lecţie de istorie.
Vă aşteptăm la o întâlnire de excepţie cu istoria Transilvaniei!
Claudia Teodora Ignat

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:33 Ora standard a Europei de Est