Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Parteneriatul strategic Our story - true story (Povestea noastră - o poveste adevărată)

Prima întâlnire de proiect - în Polonia

Parteneriatul strategic Our story - true story (Povestea noastră - o poveste adevărată)

Parteneriatul strategic între școli Erasmus+ KA 2, Our story - true story (Povestea noastră - o poveste adevărată), cu numărul de referinţă 2016-1-PL01-KA219-026660_4, se derulează în următorii trei ani şcolari 1.09.2016- 31.08.2019 la nivelul Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea.

Proiectul urmăreşte realizarea următoarelor obiective: *cunoașterea istoriei țării, a regiunii sau orașului de proveniență, precum și a țărilor partenere într-un mod accesibil și prietenos pentru copiii participanți la activitățile proiectului *dezvoltarea competențelor de citire și a celor artistice *stimularea imaginației *familiarizarea cu activitatea practică dintr-o editură *dezvoltarea capacității de cooperare și a concurenței *dezvoltarea competențelor în domeniul TIC *dezvoltarea stimei de sine datorită cărții elaborate și publicate.
Pentru realizarea obiectivelor propuse îşi vor aduce contribuția nouă instituţii de învăţământ. Instituţia care coordonează proiectul este Zespół Szkół Specjalnych im. Juliana Tuwima w Krapkowicach, Krapkowice din Polonia, având ca parteneri şcoli din Cehia, Germania, România, Turcia, Letonia, Italia, Portugalia și Macedonia.
Primul an de proiect vizează activități despre legende, povești și povestiri din fiecare țară, al doilea an aduce în prim plan poveștile animate, comediile și teatru de păpuși, iar cel de-al treilea an este anul teatrului de poveste.
Dintre activitățile proiectului amintim:
1.Întâlniri de lectură în locații diferite (bibliotecă, librărie)
2.Citirea diferitor basme și legende legate de istoria țării/regiunii/orașului
3.Realizarea de desene pe baza poveștilor citite
4.Crearea proiectului grafic pentru fiecare poveste
5.Vizită la atelierele de lucru din cadrul unei edituri,
6.Realizarea coperții și publicarea cărților editate în cadrul proiectului, cărți care conțin patru povestiri
7.Selectarea de către cadrele didactice a 10 desene animate sau benzi desenate dintr-o listă elaborată și prezentată pe parcursul a două spectacole de film
8.Vizită la un studio de film sau studio unde se produc desene animate
9.Concurs de desene cel mai bun personaj al poveștii
10.Punerea în scenă a desenelor, care vor prezenta un personaj comic imaginar și alegerea celui mai bun personaj prin vot.
11.Excursie la teatrul de păpuși pentru vizionarea unui spectacol
12.Participarea la atelierele de creație de păpuși; realizarea a trei păpuși pentru cel mai bun personaj de benzi desenate; concurs pentru cea mai frumoasă marionetă
13.Dezvoltarea versiunii teatrale a unui basm
14.Prezentarea unei piese de teatru, înregistrarea unui film.
În perioada 6 - 10 noiembrie 2016, a avut loc, în cadrul proiectului Erasmus+ KA2 „Our story - true story" prima întâlnire transnaţională în Polonia, ţara coordonatoare în oraşul Krapkowice, la şcoala specială din localitate.
În prima zi de activități a reuniunii a avut loc vizitarea școlii coordonatoare. Aici partenerii de proiect au fost întâmpinați de directorul unității printr-un mesaj de bun venit și li s-a explicat specificul școlii și terapiile implementate la nivelul instituției. Apoi, elevii îndrumați de câteva cadre didactice au prezentat un scurt spectacol de muzică și dans.
Vizitarea școlii a fost urmată de o scurtă incursiune la Galeria orașului, centrul și turnul de apărare al orașului, întâlnirea cu primarul regiunii la sediul Consiliului Local, vizionarea unor filmulețe turistice și a unui scurt program folcloric realizat de elevele unui liceu din Krapkowice.
Ședințele de proiect au dat oportunitatea delegațiilor participante de a prezenta specificul instituției de proveniență, dar și de a se lămuri asupra aspectelor organizatorice ale viitoarelor activități de proiect.
În cea de-a doua zi a reuniunii a fost realizată o vizită turistică în Cracovia, oraș ce face parte din patrimoniul UNESCO, unde împreună cu ajutorul unui ghid s-a făcut o incursiune în istoria zbuciumată a Poloniei la cetate, prin centrul vechi, la Catedrala Sf. Maria, prin Cartierul Evreiesc.
 Ultima zi a reuniunii păstrează sensul turistic prin vizitarea castelului Moszna, a turnului orașului Opole, a centrului vechi, a bulevardului stelelor muzicii ușoare poloneze și a catedralei orașului.
Seara fost dedicată ultimei întâlniri de proiect în care doamna director a școlii coordonatoare și membrii echipei de proiect au prezentat însemnătatea proiectului și rolul activităților pentru dezvoltarea elevilor și totodată a cadrelor didactice. În acest cadru festiv s-au împărțit certificatele de participare. La finalul întâlnirii delegația Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea a oferit un feedback școlii organizatoare printr-un mesaj filmat de către televiziunea locală.
Acest proiect este finanțat cu sprijinul Comisiei Europene având un buget de 29.110 de euro.
Prof. Elena Erdeli
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Parteneriatul strategic Our story - true story (Povestea noastră - o poveste adevărată).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:20:36 Ora standard a Europei de Est