Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

,,Eminescu în circuitul universal”

Eminescu Universalul

,,Eminescu în circuitul universal”

În 23 noiembrie 2016, la Casa Corpului Didactic din Oradea a avut loc, în prezența autorului Dumitru Copilu-Copillin, lansarea celei de a patra ediții, revăzute și adăugite, a volumului Eminescu Universalul. Eminescu în circuitul universal, apărută în acest an la Editura Bibliotheca din Târgoviște.

Lucrarea, prefațată de academicianul Mihai Cimpoi, prezintă interes în contextul relevanței universale a culturii române, oferind rezultatul unor laborioase cercetări asupra receptării operei eminesciene în cele 150 de limbi în care a fost tradusă până astăzi.
La eveniment au participat numeroși profesori, bibliotecari și documentariști din spațiul didactic și cultural orădean, interesați să descopere elementele de noutate aduse de proaspăta ediție a cărții recunoscutului eminescolog și istoric literar. În cuvântul de întâmpinare și de prezentare a scriitorului, doamna Carmen Bodiu, director al Casei Corpului Didactic Bihor, a evocat personalitatea creatoare a lui Dumitru Copilu-Copillin și îndelungata activitate universitară prin care acesta a contribuit la conturarea unei dimensiuni universale a operei marelui poet român.
Alături de scriitor, invitatul de onoare al evenimentului a fost domnul prof. univ. dr. Vasile Marcu, un fidel colaborator al CCD Bihor, și bun cunoscător al contribuțiilor critice publicate de Dumitru Copilu-Copillin de-a lungul timpului, care a subliniat meritele acestor studii, deopotrivă literare și lingvistice. Recenta carte impresionează prin efortul investigativ, prin pasiunea documentării și a explorării tuturor traducerilor realizate până astăzi după textele literare ale lui Mihai Eminescu, prin acribia organizării unui vast material rezultat și prin sistematizarea concluziilor într-o formă de aleasă ținută academică, dar, totuși, accesibilă unui public larg.
În urma prelucrării datelor culese, Dumitru Copilu-Copillin a descoperit că opera eminesciană a fost tradusă în publicații tipărite ori apărute în mediul virtual, online, în 85 de limbi. La acestea se adaugă traducerile automate în alte 65 de limbi, rezultând un total de 150 de limbi din peste 250 de țări. Pentru cei familiarizați cu metodele cercetării științifice, analiza statistică este un reper care, dincolo de aspectul său aparent cantitativ, aduce informații valoroase și interesante despre adevărata dimensiune a receptării și ecourilor unei opere literare. În cazul lui Eminescu, se confirmă uluitoarea răspândire a scrierilor sale pe un imens spațiu geografic, ceea ce duce, fără îndoială, la o fertilă asimilare a imaginarului artistic izvorât din profunzimile romantismului vizionar specific secolului al XIX-lea. Astfel, o parte semnificativă a ediției lansate vizează receptarea operei eminesciene în publicații apărute în germană, italiană, franceză, spaniolă, portugheză, alte limbi romanice, engleză, rusă, alte limbi slave, limbi fino-ugrice, limbi izolate din Balcani, limbi baltice, arabă, turcă, georgiană, armeană, alte limbi transcaucaziene, indo-europene, precum și limbile unor țări din Orientul Îndepărtat și din Asia de Sud-Vest.
Într-o intervenție deosebit de consistentă, scriitorul a dezvăluit publicului prezent la întâlnire că, într-o anumită etapă de reliefare a unor aspecte necunoscute legate de biografia marelui poet, atenția i s-a îndreptat asupra revistei Familia, publicație ce a primit în paginile sale, cu 150 de ani în urmă, poezia debutului eminescian, De-aș avea.... În acest parcurs biografic, Oradea rămâne un loc privilegiat, grație publicistului și scriitorului Iosif Vulcan, îndrumător cultural de excepție, om cu o viziune modernă și unificatoare asupra destinelor literaturii române, care a strămutat aici prestigioasa revistă românească. Eminescu și Familia rămân două repere istorico-literare unite în spirit și vocație creatoare. Nu doar Eminescu datorează mult Familiei, de la numele predestinat până la amprenta stilistică așezată asupra orizontului său de inspirație, ci și Familia îi datorează enorm scriitorului.
Autorul lucrării a mai remarcat felul cum cartografia întemeietoare eminesciană așază, în punctele sale cele mai fierbinți, și alte spații transilvănene, spre care tânărul poet se îndreptase cu dorința de a descoperi Centrul vieții și al spiritualității românești, coagulat de înaintașii pașoptiști dintr-o altă familie de suflet, cea din care se desprinsese modelul poemelor sale dramatice, Andrei Mureșanu. Într-o altă așezare centrală a lumii sale, gimnazistul de la Cernăuți descoperise adevărata bibliotecă și pe mentorul său spiritual în ipostaza, prea repede pierdută, a îndrăgitului dascăl de limba și literatura română, Aron Pumnul.
Așadar, Dumitru Copilu-Copillin a refăcut printr-o emoționantă evocare în fața publicului orădean, punctele de referință de pe harta literară și sufletească eminesciană, cu personalitățile și întâmplările emblematice, ce aveau să-și pună amprenta asupra unui destin creator de excepție. Ultimii ani de viață ai lui Mihai Eminescu, a susținut istoricul literar, nu vor putea fi înțeleși fără acest recurs la evenimentele întemeietoare.
Întâlnirea cu cititorii s-a încheiat cu o călduroasă invitație de a lectura volumul Eminescu Universalul, pentru a descoperi și alte subtile conexiuni între biografia scriitorului, opera sa și receptarea universală a acesteia.
Prof. dr. metodist Maria Hulber
Casa Corpului Didactic Bihor
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Eminescu în circuitul universal”.

Trimite email
joi, 28 martie 2024, 20:43:51 Ora standard a Europei de Est