Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Calificativul de evaluare externă a Școlii ,,Dacia” este de 14 ori Excelent și de 29 de ori FB

Ceea ce ARACIP spune acum, noi am demonstrat în timp, prezentând rezultatele și activitățile școlii

Calificativul de evaluare externă a Școlii ,,Dacia” este de 14 ori Excelent și de 29 de ori FB

Din 2006, site-ul de tineret-învățământ ,,Ovidan.ro", iar din 2010 și revista ,,OviDan" vă prezintă imaginea reală a învățământului bihorean, dar nu numai, prin cartea de vizită cu activitățile și rezultatele unităților de învățământ și mai puțin cazurile izolate și scandalurile provocate sau ,,vânate" pentru a compromite imaginea unor cadre didactice.

Uscăturile, care se găsesc peste tot, nu ne interesează, pentru că dorim să promovăm bunele practici din învățământ, spre a oferi modele (de muncă și comportare), rezultate care să-i mobilizeze (a se citi: ambiționeze) pe cei în cauză, dar și pe alții.
Între școlile reprezentative, de elită ale Municipiului Oradea și ale Județului Bihor, un loc aparte îl ocupă Școala Gimnazială ,,Dacia". Credem că cele 190 de articole publicate pe Ovidan.ro despre această școală vă dă posibilitatea să vă formați o opinie și o imagine cât mai concludentă despre ceea ce înseamnă această unitate de învățământ în peisajul învățământului bihorean.
Ceea ce noi demonstrăm de ani și ani, aveau să o spună în calificative evaluatorii Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) în procesul verbal întocmit în 25 noiembrie 2016, cu ocazia evaluării externe a Școlii Gimnaziale ,,Dacia" - o școală de top, condusă de dl director profesor dr. Florian Hava.
Din cei 43 de indicatori de performanță evaluați, 14 sunt Excelent (E), iar 29 - F.B. (Foarte bine); au fost cotați cu E indicatorii: Existența și caracteristicile spațiilor școlare, Dotarea spațiilor școlare, Existența, caracteristicile și funcționarea spațiilor administrative, Dotarea cu mijloace de învățământ și cu auxiliare curriculare, Dotarea cu tehnologie informatică și de comunicare, Accesibilitatea echipamentelor, materialelor, mijloacelor de învățământ și auxiliarelor curriculare, Managementul personalului didactic și de conducere, Existența parteneriatelor cu reprezentanți ai comunității, Proiectarea curriculumului, Realizarea curriculumului, Evaluarea rezultatelor la activitățile extracurriculare (extra-clasă și extrașcolare), Activitatea științifică, Constituirea bugetului școlii, Execuția bugetară. În procesul de informare și documentare, evaluatorii au vizitat școala, sălile de clasă, cabinetele și laboratoarele, inclusiv biblioteca și sala de sport, terenul de sport, birourile administrative, au chestionat elevii și cadrele didactice, dar și personalul nedidactic, administrând chestionare de evaluare (cuprinzând peste 40 de întrebări fiecare), au asistat la ore, au stat de vorbă cu reprezentanți ai părinților la nivel de clase și la nivel de școală, au verificat documente școlare și portofolii...
Cu alte cuvinte, au ,,mitraliat" tot, cu obiectivitate și detașare, cu competență, rigoare și responsabilitate pentru a da un verdict cât mai aproape de realitate.
Unui asemenea examen al calității au fost supuse 300 de unități școlare din țară în 2016, Școala Gimnazială ,,Dacia" fiind singura evaluată din județul nostru în acest an.
Moise-Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:32:05 Ora standard a Europei de Est