Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Trei mii de elevi au beneficiat de programul european de incluziune financiară „Schimbăm vieţi”

Programul LifeChanger

Trei mii de elevi au beneficiat de programul european de incluziune financiară „Schimbăm vieţi”

Elevii de gimnaziu din 73 de școli au exersat lucrul în echipă și rolul de lideri, dezvoltându-și o imagine clară asupra legăturii dintre educație, profesie și incluziunea financiară.

Programul „Schimbăm vieți" (LifeChanger), susţinut de Metropolitan Life şi Junior Achievement România, a sprijinit la nivel național peste 3.000 de elevi de gimnaziu, din 20 de localităţi din România, să dobândească noțiuni elementare de educaţie financiară și, astfel, să își dezvolte abilitățile financiare necesare vieții de adult.
Aflat în al doilea an de implementare în România, programul „Schimbăm vieţi" a fost adresat elevilor cu vârsta cuprins între 11 și 15 ani și a cuprins un set de opt activități desfășurate la clasă, de profesori, cu suportul consultanților voluntari Metropolitan Life, pe baza unui kit de materiale special dezvoltate și distribuite gratuit.
Prin intermediul activităților learning by doing, elevii au beneficiat de contexte educaționale în care și-au descoperit propriile abilități și interese, au făcut proiecții asupra viitorului și au înțeles rolul educației în conexiune cu viitoarea profesie și cu viitoarele venituri. Pentru aceasta, ei au fost provocați să își asume rolul de lideri, să prioritizeze cheltuieli în contextul unor venituri limitate și să stabilească soluții pentru diferite situații de risc.
„Programul a prins foarte bine, întrucât educația financiară nu făcea parte deloc din viața cotidiană a elevilor mei. Bagajul lor de cunoștințe legate de bani era foarte limitat. Pentru ei, banii nu însemnau decât un mijloc prin care își pot achiziționa diverse lucruri. Au aflat, prin intermediul programului, ce înseamnă să te întreții și ce efort fac familiile lor". (profesor, Școala Gimnazială Nicolae Titulescu, București)
Pe parcursul programului, peste 70 de consultanți Metropolitan Life s-au implicat ca voluntari, contribuind la explicarea practică a unor noțiuni financiare de bază și la dezvoltarea unei viziuni reale asupra conceptelor învățate.
„Am continuat și anul acesta să fim aproape de tânăra generație și am simțit chiar din interacțiunea cu cei mici importanța dezvoltării educației financiare în școală. Prin programul „Schimbăm vieţi", ne dorim să îi sprijinim în dezvoltarea cunoștințelor care îi vor ajuta să își construiască viața de adult pe care și-o doresc. Sperăm că un astfel de program să poată fi extins cât mai mult geografic și să fie un reper și pentru alte organizații care doresc să sprijine dezvoltarea ABC-ului financiar în România", a declarat Emilia Bunea, CEO Metropolitan Life.
Dezvoltarea programului se bazează pe o tradiție de 37 de ani de colaborare constantă între Junior Achievement și MetLife, grupul din care face parte Metropolitan Life la nivel global.
Prin intermediul programului, peste 24.000 de elevi din Europa și Orientul Mijlociu au beneficiat de experiențe educaționale de antreprenoriat și incluziune financiară, dar și de consultanță din partea a peste 700 de voluntari Metropolitan Life. În România, în anul 2017, programul „Schimbăm vieți" (LifeChanger) va fi disponibil pentru 4.000 de elevi, care vor dobândi abilități pentru o viață sigură și independentă financiar.
Loredana Poenaru

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 06:57:15 Ora standard a Europei de Est