Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Terapia prin mediere artistică - pod între sănătate și dizabilitate”

Proiectul educativ implementat de Asociația TopFormalis

,,Terapia prin mediere artistică - pod între sănătate și dizabilitate”

,,Terapia prin mediere artistică - pod între sănătate și dizabilitate" a fost titlul workshop-ului susținut de prof. psihoped: Teodora Dobran Pantazi, Carmen Ilisie şi Gorgan Lavinia în cadrul proiectului ,,Clubul prietenilor Top Formalis".

Activitatea, desfășurată marți, 17 ianuarie 2017, la Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai" este contribuția adusă de Asociația CES şi CSEI Nr.1 Oradea la proiectul educativ implementat de Asociația TopFormalis. Tematica mesei rotunde a vizat nevoile copilului cu cerințe educative speciale subliniind rolul terapiilor prin mediere artistică sub formă de joc în educația acestora. Copiii cu C.E.S. pot prin joc să-şi exprime propriile capacități, jocul asigurând socializarea.
Participanților la acest workshop, cadre didactice în special, le-au fost prezentate trei astfel de terapii: meloterapia, terapia prin dans şi terapia prin artă. Muzica şi dansul sunt eficiente în relaxarea psihică şi fizică a elevilor cu C.E.S., în plus antrenează organismul, eliberând energia negativă. Natura non-verbală, creativă şi afectivă a muzicii facilitează autocunoașterea, exprimarea Eu-lui, comunicarea şi dezvoltarea personală a elevilor cu C.E.S. Terapia prin mișcare şi dans pentru elevii cu C.E.S începe cu dezvoltarea senzorio-motorie şi perceptuală şi integrarea acestor informații. La elevii cu C.E.S, terapia prin dans este un mod de exprimare, de exteriorizare a sentimentelor, este un instinct primar pe care toţi elevii îl au şi prin acest instinct se obține mișcarea corpului ducând la creșterea tonusului muscular, a coordonării şi echilibrului şi a mobilității articulare. Terapia prin arta este, în primul rând, o metodă eficientă de reconciliere a conflictelor emoționale, de a crește conștiința de sine, ajutându-i pe copii să se exprime fără să fie nevoie să folosească limbajul verbal şi să depășească barierele impuse de problemele lor psihice şi mentale. În cele două ore de curs, participanții au avut ocazia de a experimenta terapii menite să contribuie la o dezvoltare armonioasă a acestor copii. 
Prof. Anamaria Liana Lazuran
Asociatia TopFormalis

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:25 Ora standard a Europei de Est