Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O nouă linie de tramvai va asigura o legătură directă între Ioşia, zona Universităţii şi Cantemir

Dl primar ing. Ilie Bolojan

O nouă linie de tramvai va asigura o legătură directă între Ioşia, zona Universităţii şi Cantemir

În şedinţa Consiliului Local de ieri, 26 ianuarie 2017, au fost aprobaţi indicatorii pentru obiectivul de investiţie: ,,Realizarea legăturii pe cele trei direcţii ale liniilor de tramvai în intersecţia dintre străzile Primăriei - Decebal - Calea Aradului şi extindere linie nouă de tramvai pe traseul Calea Aradului - Str. Făgăraşului - Atelierelor (cu acces depou OTL) şi legătura pe toate direcţiile cu Str. Dimitrie Cantemir".

În cadrul conferinţei de presă, primarul Ilie Bolojan a precizat următoarele, referitor la acest proiect: ,,Proiectul extinderii liniei de tramvai, care va genera o legătură mult mai bună între cartierul Rogerius - Ioşia - zona Universităţii şi Cantemir, face parte din pachetul de proiecte care urmează să fie finalizate din fonduri europene, în acestă nouă sesiune de finanţare. Proiectul presupune extinderea liniei de tramvai cu peste 7 km, astfel încât de pe Calea Aradului, acolo unde astăzi linia de tramvai intră în zona Ioşia - cartierul de case, linia de tramvai să meargă pe mijlocul Căii Aradului către ieşirea spre Arad, apoi, imediat ce se trece Pârâul Peţa, se virează la stânga şi pe malul stâng al Peţei, prin spatele magazinului Auchan, piaţa de vechituri, Universitate, unitatea de jandarmi se ajunge pe Str. Atelierelor, în zona depoului OTL, iar apoi se închide această buclă nouă prin Cantemir. Lucrarea este dublată şi de execuţia unui nou braţ al tramvaiului în intersecţia din giraţia de la Biserica Emanuel, astfel încât tramvaiul să poată să circule pe toate cele trei direcţii şi prin urmare să se închidă direcţia Rogerius - Calea Aradului, pentru o mai bună legătură".
Proiectul de extindere a liniei de tramvai presupune, aşadar, două lucrări: o cotă mică o va reprezenta rezolvarea circulaţiei în giraţia din intersecţia Decebal - Calea Aradului - Str. Primăriei, cea mai mare parte a proiectului fiind alocată extinderii liniei de tramvai pe aliniamentul menţionat.
În ceea ce priveşte momentul începerii lucrărilor, primarul Ilie Bolojan a spus: ,,Urmează să pregătim documentaţia pentru demararea procedurii de licitaţie, în aşa fel încât la sfârşitul lunii februarie să poată fi organizată licitaţia. Urmează două luni de zile, timpul de aşteptare pentru depunerea ofertelor şi probabil o lună sau două, partea de evaluare/contestaţii. Dacă nu sunt probleme deosebite, în vara acestui an ar trebui să începem lucrările".
Acest proiect va fi depus spre finanţare în cadrul Programului Operaţional Regional (2014-2020), Axa prioritară 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiţie 4.1 - Mobilitate urbană durabilă.
Titularul şi beneficiarul acestei investiţii va fi Oradea Transport Local S.A.
Amplasamentul investiţiei vizează străzile: Calea Aradului, Făgăraşului, Atelierelor, Aleea Salca şi Nufărul.
Valoarea totală a investiţiei va fi de 53.365.727, 45 lei (inclusiv TVA), iar durata de realizarea a lucrărilor se va întinde pe 30 de luni.
Acest proiect urmăreşte o mobilitatea urbană durabilă, iar efectele implementării lui se vor reflecta în limitarea creşterii emisiilor de gaze cu efect de seră. Acest lucru se va vedea în scăderea emisiilor de noxe provenite din transport, fapt ce va fi realizat prin oferirea opţiunilor de transport alternativ şi descurajarea utilizării autoturismelor personale.
Noul traseu va avea opt staţii de tramvai
Extinderea liniei noi de tramvai se va face pe traseul Calea Aradului - Str. Făgăraşului - Str. Atelierelor (cu acces depou OTL) şi legătura pe toate direcţiile cu Str. D. Cantemir, iar lungimea totală a traseului va fi de 3.840 m pe firul I (sens de mers) şi 3.820 m pe firul II (sens de mers).
Potrivit ing. Nicolae Găgeanu, proiectant la firma S.C AQUACONS S.R.L, cea care a elaborat documentaţia tehnică, noua linie de tramvai va fi formată din opt tronsoane, care presupun opt staţii de tramvai, după cum urmează:
- Tronson Calea Aradului - cuprins între Str. Aviatorilor şi podul peste Pârâul Peţea - lungime 535 m
- Tronson complex comercial - cuprins între podul peste Pârâul Peţea  şi Str. T. Blajovici - lungime 680 m
- Tronson Str. Făgaraşului - cuprins între Str. T. Blajovici şi Str. Universităţii - lungime 710 m
- Tronson Str. Făgăraşului - cuprins între Str. Universităţii şi intersecţia cu Str.Făgăraşului - lungime 480 m
- Tronson Cartier Ceyrat - cuprins între intersectia cu Str. Făgăraşului şi Str. Ronald Reagan - lungime 520 m
- Tronson Str. Ceyrat - cuprins între Str. Ronald Reagan şi Str. Thurzo Sandor - lungime 162 m
- Tronson Str. Atelierelor - cuprins între Str. Thurzo Sandor şi Aleea Salca - lungime 408 m
- Tronson Aleea Salca - cuprins între Str. Atelierelor și Str. Cantemir - 395 m
Toate cele opt intersecţii urmează să fie semaforizate cu semafoare inteligente cu senzori. De menţionat că cea mai mare parte a investiţiei va viza partea de automatizări şi semafoare. În ceea ce priveşte macazele, acestea vor fi toate automate.
Liniile de tramvai vor fi în totalitate ecologice, ele vor sta pe traverse îmbrăcate în gazon prevăzut cu sistem de irigare. (B.P.)

Trimite email
joi, 4 decembrie 2025, 11:47:33 Ora standard a Europei de Est