Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Mașinile parcate nelegal în Municipiul Oradea vor fi ridicate

De la 1 februarie,

Mașinile parcate nelegal în Municipiul Oradea vor fi ridicate

Hotărârea de Guvern nr. 965/2016 a reglementat cadrul legal de ridicare a autovehiculelor.

Reglementarea vine în condițiile în care această măsură a fost suspendată din anul 2015, când prin Decizia nr. 9/2015 pronunţată de Înalta Curte de Casație și Justiție în soluţionarea unui recurs în interesul legii, a tranşat o problemă de drept mult disputată la nivelul instanţelor naţionale în ultimii ani. Aceasta se referea la măsura ridicării vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe carosabil, măsură ce se dispunea în baza unor hotărâri de consiliu local (HCL), Înalta Curte statuând că ,,procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art. 64 şi art. 97 alin. (1) lit. d) şi alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale."
,,Rațiunea acestei propuneri legislative a pornit de la lipsa unor reglementări adecvate, clare și coerente, adaptate condițiilor existente, în ceea ce privește motivația măsurii de ridicare a autovehiculelor. Ridicarea vehiculelor a devenit o problemă reclamată de numeroși cetățeni, fapt agravat de lipsa locurilor de parcare în număr suficient, în special în cadrul marilor orașe. Practica măsurii de ridicare a acelor autovehicule staționate neregulamentar a ajuns să genereze abuzuri realizate de către cei care pot să dispună această măsură, manifestând în cele mai multe cazuri exces de zel. Măsura dispunerii ridicărilor autovehiculelor trebuie să fie una excepțională, îndreptată asupra acelor autovehicule care într-adevăr blochează circulația rutieră sau constituie un pericol pentru aceasta. Dispoziția de ridicare a autovehiculelor trebuie să justifice această măsură tehnico-administrativă luată. Dacă autovehiculul nu constituie un obstacol sau pericol concret pentru desfășurarea circulației publice, această măsură nu se poate justifica, putând fi considerată abuzivă sau excesivă", se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
Situații în care mașinile pot fi ridicate
Astfel, noul act normativ permite autorității locale ridicarea mașinilor parcate neregulamentar pe drumurile publice. Măsura va putea fi dispusă de un polițist rutier ori de polițistul local, în următoarele situații în care staționarea mașinilor este interzisă pe partea carosabilă a drumului (și situația în care doar una sau două dintre roțile mașinii se află pe partea carosabilă):
*în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
*în zona de acțiune a indicatorului cu semnificația „Staționarea interzisă" și a marcajului cu semnificația de interzicere a staționării;
*pe drumurile publice cu o lățime mai mică de șase metri;
*în dreptul căilor de acces ce deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice;
*în pante și în rampe;
*în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația „Staționare alternantă" (în altă zi sau perioadă decât cea permisă) ori indicatorul cu semnificația „Zonă de staționare cu durată limitată" (peste durata stabilită).
În Municipiul Oradea, mașinile parcate nelegal urmează să fie ridicate începând cu 1 februarie 2017, vehiculele urmând să fie depozitate pe Strada Academiei, pe terenul Municipiului Oradea, în spatele bazei Voința, unde li se va asigura paza.
Șoferul va putea să-și recupereze mașina numai după ce va plăti contravaloarea ridicării, transportării și depozitării acesteia. Totodată, șoferul va fi nevoit să dovedească fie că este proprietar al mașinii, fie că o deține în mod legal.
Tariful perceput pentru ridicare, transport și depozitarea mașinii parcate nelegal este de 300 de lei, la care se adaugă plata custodiei de 2 lei/oră în primele 48 de ore, iar dacă șoferul apare la mașină și operațiunea de ridicare nu se finalizează, acesta va achita 150 de lei. La aceste taxe se adaugă sancțiunea amenzii de 4 puncte pentru staționare interzisă (1 punct echivalând cu 10% din salariul minim pe economie), și încă 3 puncte penalizare.
Primăria perfectează în această perioadă detaliile necesare implementării actului normativ în Municipiul Oradea, astfel încât începând cu prima zi a lunii februarie 2017, autovehiculele parcate ori staționate nelegal să poată fi ridicate în condiții de legalitate.
În acest sens, în cursul zilei de luni, 30 ianuarie, se va semna un protocol de colaborare între Primăria Municipiului Oradea și Poliția Municipiului Oradea, și între Primăria Municipiului Oradea și Poliția Locală Oradea. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 8 noiembrie 2025, 19:54:12 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Smiley la Hard Rock Café, București
duminică, 23 noiembrie 2025, ora 21.00