Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modificarea costului standard pe elev nu acoperă cheltuielile efective ale unităților de învățământ

Apel către directorii unit. de înv. de stat

Modificarea costului standard pe elev nu acoperă cheltuielile efective ale unităților de învățământ

Finanțarea cheltuielilor unităților de învățământ se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din T.V.A., în limita unui cost standard per elev/preșcolar stabilit distinct pentru cheltuielile de personal, respectiv pentru bunuri și servicii.

În completare, bugetele locale suportă diferența de cheltuieli care nu se acoperă din sumele alocate de la bugetul de stat prin metoda costului standard.
Hotărârea de Guvern nr. 31/20.01.2017 a adus o majorare a valorilor per elev/preșcolar a utilizate la determinarea costului standard, însă acestea nu acoperă în continuare costurile efective înregistrate de unitățile de învățământ preuniversitar de stat din Municipiul Oradea.
Execuția bugetară înregistrată la finele anului trecut și estimările pentru anul 2017 relevă presiunea constantă asupra bugetului local, care trebuie să suporte în completare costurile efective neacoperite prin finanțarea bugetului de stat. 
Cheltuielile cu personalul școlilor
-  Cost standard VECHI                             3043 lei/elev
-  Cost efectiv 2016                                   3375 lei/elev +10,9%
-  Cost standard NOU                               3375 lei/elev
-  Cost efectiv estimat 2017                       3975 lei/elev  +17,7%
Notă: estimarea costurilor pe anul 2017 a avut în vedere creșterile salariale de 15% prevăzută în OUG 20/2016 art. 3^4, alin.3
Precizăm că în anii trecuți, depășirile cheltuielilor de personal au fost acoperite prin transferuri excepționale din bugetul de stat, iar unitățile de învățământ nu au instrumente reale pentru reducerea acestor cheltuieli.
Bunuri și servicii
-  Cost standard VECHI                              321 lei/elev
-  Cost efectiv 2016                                     381 lei/elev  +18,7%
-  Cost standard NOU                                 330 lei/elev
-  Cost efectiv estimat 2017                         381 lei/elev+15,4%
Cheltuielile pentru anul 2017 au fost estimate la valoarea din anul anterior, deși cel puțin cheltuielile cu utilitățile vor înregistra majorări pe fondul creșterii salariului minim pe economie și a costurilor cu energia electrică.
,,Majorarea din acest an a valorii costurilor standard pentru finanțarea cheltuielilor unităților de învățământ, nu reduce presiunea asupra bugetului municipiului, cât timp aceste costuri, acoperite din bugetul de stat, nu sunt corelate cu cheltuielile efective ale școlilor.
Primăria Municipiului Oradea face apel către directorii unităților de învățământ de stat, responsabili de cheltuieli, să identifice măsuri de reducere a costurilor materiale în special cu utilitățile, de a avea grijă de baza materială a școlilor", a menționat Eduard Florea, directorul economic al Primăriei Oradea. (B.P.)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 02:29:58 Ora standard a Europei de Est