Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Hallowenul copiilor

Vineri, la Școala “George Coșbuc” - Oradea

Hallowenul copiilor

Iulia Ilisie, o fetiță isteață din clasa a IV-a A, de la Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” din Oradea, a lansat colegilor de școală o provocare la concurs și distracție vineri (24 octombrie 2008), în ajun de (mini)vacanță, o invitație la un hallowen special al copiilor.

 Eleva dnei învățătoare institutoare Adriana Popa a gândit activitatea ca o competiție deschisă tuturor elevilor din clasele I-VIII de la „George Coșbuc”, și anunțată din vreme pentru ca fiecare elev să se poată pregăti și să participe la secțiunea dorită (dans, creație literară, cântec, desen, modă și stil, matematică magică, dovlecei amuzanți).
„Am ales aceste secțiuni pentru că m-am gândit să activez și să combin creativitatea și agilitatea, cu vocea și mintea copiilor; la secțiunea desen, fiecare să-și descopere micul artist din el, la secțiunea cântec, am considerat că e important să cânți și să-i provoci și pe alții să învețe; la dans, am dorit să le ofer o bucurie, plăcerea de a dansa, pe care o are fiecare; matematica e importantă pentru oricine și foarte necesară în orice domeniu, de aceea mi-am zis că puțină bătaie de cap nu strică, optând pentru o matematică distractivă”, ne-a declarat Iulia.
Și uite-așa, s-a pus vineri de un hallowen al copiilor, la „George Coșbuc”, cu prăjitură și suc în pauze, cu dans, mascați, și invitați (copiii din grupa mare – germană, de la Grădinița nr. 26, inst. Nicoleta Ursuț, și ei deghizați, sosiți tocmai din Þara poveștilor, și răsplătiți cu bomboane)...
Parada dovlecilor
Pentru o asemenea sărbătoare specifică, la nivelul fiecărei clase s-a purces la pregătirea unui dovleac amuzant care să-i bată pe toți ceilalți la parada dovlecilor, iar în materie de mască și costumație, fiecare a căutat să șocheze (Alexia Bistriceanu a pregătit un schelet de toată groaza!).
Invitația la marele fast al toamnei nu i-a ocolit nici pe profesorul de sprijin (Ramona Gavriș) și psihologul școlii (Cristina Gavriș), dar nici pe directori (Soos Șandor și Copăceanu Florica - director adjunct), care au răspuns cu plăcere.   
La ora hallowenului, s-au găsit destui amatori, din toate clasele, iar loc a fost destul pentru toți pentru că fiecare secțiune a fost găzduită într-o altă sală de clasă (în clasa I A, înv. Monica Pop, I step by step, înv. inst. Lavinia Corodeanu – Mirela Bar, în clasa a II-a A, înv. Maria Ciutan, a II-a step by step, înv. inst. Maria Câmpean – Anca Bogdan, a III-a step by step, înv. inst. Diana Mălan – Viorica Porumb, a IV-a A, înv. inst. Adriana Popa și a IV-a step by step, înv. inst. Silvana Bistriceanu – Cosmina Cosma).
După ce juriul și-a spus părerea și s-au decernat premiile (diplome și bomboane), a început petrecerea, cu un mic spectacol și distracție multă! (Anca & Ovi)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Hallowenul copiilor.

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 06:32:00 Ora standard a Europei de Est