Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Stagii de practică în străinătate pentru elevii de la ,,Ioan Ciordaş” Beiuş

În cadrul unui proiect Erasmus

Stagii de practică în străinătate pentru elevii de la ,,Ioan Ciordaş” Beiuş

În perioada 9 - 27.01.2017, 15 elevi din clasa a X-a, de la Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaş" Beiuş, calificarea Tehnician în activităţi de comerţ şi doi profesori însoţitori au efectuat o mobilitate de formare profesională în Montijo - Portugalia, în cadrul proiectului ERSMUS+ cu titlul ,,European Mobility for European Students", referință proiect 2016-1-RO01-KA102-023354, coordonat de Liceul Tehnologic de Turism şi Alimentaţie Arieşeni.

Grupul țintă căruia i se adresează proiectul este reprezentat de 71 de elevi aflați în formare inițială în cadrul a patru unități de învățământ profesional și tehnic din județele Deva, Bihor și Alba, în clasele a X-a, a XII-a și anul II școală profesională, domeniile Turism și alimentație și Comerț. Activitățile vizate de proiect sunt activități de formare profesională, activități de pregătire lingvistică și activități de pregătire culturală prin vizite culturale în Lisabona și împrejurimile acesteia. Plasamentele de formare durează  trei săptămâni și sunt parte integrantă a ciclului de formare profesională a participanților astfel încât rezultatele învățării dobândite de ei în stagiu vor fi transferate, validate și recunoscute în România.
Cei 15 elevi beiuşeni participanți la proiect şi-au desfăşurat stagiile de practică în patru mari supermarket-uri: E.Leclerc, O Azeiteiro, Continente-Modelo și Loja do Helder.
Rezultatele înregistrate de elevii noștri pot fi sintetizate astfel:
*15 elevi de la Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș" Beiuș au dobândit într-un mediu de muncă multicultural competențe și abilități corespunzătoare unităților de competențe cheie ale calificării Tehnician în activităţi de comerţ, certificate prin instrumente europene, Documentul de mobilitate EUROPASS și incluse în calificare prin instrumente ECVET (European Credits for Vocational Educational Training).
*15 elevi au acumulat experienţe practice deosebite, într-un mediu de muncă european, a căror certificare îi va susține în viitor într-un mediu concurențial la angajare.
*15 elevi au folosit limbile străine (engleza și portugheza) în diverse contexte profesionale și sociale, îmbunătățindu-și astfel abilitățile de comunicare, relaționare și comportamentale, devenind mai ,,europeni". 
Impactul preconizat al proiectului este reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar, creșterea succesului educațional și a ratei de tranziție spre niveluri de învățământ superioare, sporirea interesului participanţilor față de domeniul de calificare ca premise pentru o bună inserție viitoare pe piața muncii.
Monenciu Rodica

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:12:06 Ora standard a Europei de Est