Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O altfel de școală la Oradea prin Fondul Științescu și Fundația Comunitară

Științescu Oradea, ediția I

O altfel de școală la Oradea prin Fondul Științescu și Fundația Comunitară

Fundația Comunitară Oradea a lansat la sfârșitul anului trecut prima ediție a programului Științescu în Oradea, din dorința de a stimula interesul şi de a dezvolta abilitățile și potențialul tehnic al elevilor din județul Bihor prin finanțarea de proiecte educaționale ce propun o abordare multi-disciplinară și aplicată a științelor.

Pentru prima ediție a programului Științescu Oradea am primit proiecte din toate ariile STEM (științe, tehnologie, inginerie, matematică), cuprinzând activități diverse și interesante. După o sesiune îndelungată de lucru, adunat și scăzut de puncte, treisprezece idei de proiecte au primit votul de încredere al juriului pentru a primi finanțare.
Proiectele care au fost finanțate sunt:
1.Științescu cercetează mediul urban - activități de investigare a mediului urban pe raza oraşului Oradea, analizând fenomene fizice, chimice, biologice şi ecologice studiate doar din punct de vedere teoretic. Proiectul este inițiat de Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu" în parteneriat cu Facultatea de Protecția Mediului;
2.Chem4FUN - proiect inițiat de elevul Andrei Bădulescu (Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu") care prevede organizarea unor ateliere de experimente distractive pentru elevii de gimnaziu din Oradea și Bihor cu ajutorul unui laborator mobil;
3.Viața peste care călcăm - inițiat de un grup de profesori din cadrul Colegiului Național ,,Iosif Vulcan", proiectul propune activități care vizează studierea stratului superficial al solului și impactul antropizării asupra acestuia;
4.CoderDojo Oradea - echipa de mentori propune desfășurarea unor ateliere săptămânale de inițiere și învățare programare pentru tinerii din Oradea și Bihor cu vârste cuprinse între 7 și 15 ani;
5.Gojdiștiința - inițiat de un grup de profesori din cadrul Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu", proiectul propune activități de cercetare prin care elevii de gimnaziu să-și formeze deprinderi de studiere şi prevedere a fenomenelor meteorologice şi a efectelor acestora în activitatea de zi cu zi;
6.Peța în eprubetă - propus de o echipă de proiect din cadrul Liceului Teoretic ,,Onisifor Ghibu", vizează efectuarea unor analize periodice fizico-chimice ale apei pârâului Peța pentru a putea stabili vulnerabilitatea ecosistemului;
7.Generația Z Inventatorii viitori - ateliere de cercetare privind energia alternativă regenerabilă și ateliere de creație animații, inițiate de profesori din cadrul Liceului Teologic Romano-Catolic ,,Szent Laszlo";
8.RobotEm - cerc de robotică în cadrul căruia elevi din clasele VII-IX de la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" vor participa la activități de inițiere în programare și electronică;
9.Play with Statistic - echipa de liceeni ,,Emi Team Idei" de la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" propune realizarea unor activități pentru elevii de gimnaziu din Oradea care să-i inițieze și să-i învețe elementele de bază ale statisticii;
10.Experimente distractive în Lumea Piticilor Talentați prin Bihor - ateliere de experimente științifice adresate copiilor între 6 și 8 ani din mediul rural, propuse de clubul ,,Lumea Piticilor Talentați";
11.Știința ad-hoc - inițiat de studentul la Mecatronică, Teodor Furtos, proiectul vizează activități de programare și robotică prin familiarizarea cu tehnologia de tipărire 3D în liceele teoretice „Onisifor Ghibu" și „Lucian Blaga";
12.IT pentru copii - club de programare pentru elevii din Oradea cu vârste cuprinse între 11 și 15 ani, propus de CoderDojo Oradea @Cantemir;
13.Educație prin distracție - echipa de liceeni de la Colegiul Național ,,Octavian Goga" Marghita își propune desfășurarea unor experimente distractive pentru elevii din clasele I-VIII din Marghita.
Valoarea fondurilor destinate finanțării proiectelor câștigătoare ale primei ediții a programului este de 112.930 lei (26.900 USD). Jumătate din această sumă este oferită de Romanian-American Foundation sub forma unei contribuții egale cu suma mobilizată de Fundația Comunitară Oradea de la finanțatorii locali: Decitex RO, CITR, Raiffeisen Bank, Celestica, Sema Express, Inteva, Faist Mekatronic, Qubiz, Holcim, Asociația Selina, Inovativ Logistic, Best Consulting, Partizan Security, Consult Center, EGV Trust.
Prima ediție a programului se va încheia la sfârșitul lunii iunie, urmând ca cea de-a doua ediție să fie lansată în toamnă.
Pentru mai multe detalii, accesați: http://oradea.stiintescu.ro/ sau https://www.facebook.com/stiintescuoradea/ .
Claudia Abrudan - director executiv
director@fundatiacomunitaraoradea.ro
 
Despre Fundația Comunitară Oradea
Fundația Comunitară Oradea este o organizație non-guvernamentală, apolitică și non-profit, care își propune îmbunătăţirea vieţii locuitorilor din judeţul Bihor prin mobilizarea şi distribuirea de resurse pentru iniţiative locale. Facem posibil acest lucru prin încurajarea spiritului filantropic și de responsabilitate socială al organizaţiilor non-guvernamentale, companiilor și persoanelor fizice/grupurilor de iniţiativă, cu scopul de a acoperi nevoile mereu în schimbare ale comunității.
Fundația Comunitară Oradea face parte din programul național de ,,Fundații Comunitare", inițiat de Asociația pentru Relații Comunitare, în parteneriat cu Fundația pentru Parteneriat și Fundația Pact, cu sprijinul financiar al Charles Stewart Mott Foundation, Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe și Romanian-American Foundation.

 

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:03:58 Ora standard a Europei de Est