Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnirea spiridușilor cu un specialist

În cadrul proiectului tematic „Lupul”

Întâlnirea spiridușilor cu un specialist

La Grădinița cu Program Prelungit Nr. 30 Oradea, în sala grupei mijlocii A (grupa spiridușilor, educatoare: prof. Ruja Lenuța, prof. Pălăcean Anca) s-a desfășurat o activitate din cadrul proiectului tematic „Lupul".

Proiectul, în general, este un instrument de lucru,  prefigurat în pedagogia modernă deoarece mobilizează, stimulează și motivează copilul pentru învățare. Realizarea lui presupune un volum sporit și divers de activități.
Activitatea de impact, la care mă voi referi în continuare este întâlnirea cu un specialist din domeniul silvic. Am avut bucuria și plăcerea ca d-nul Teodor Suciu, inginer silvic la Direcția Silvică Bihor, instituție cu care am demarat un parteneriat ce se dovedește a fi foarte eficient și funcțional, să răspundă cu încântare invitației de a participa la activitatea noastră.
Prin prezență, prestație și materiale pregătite, așa după cum era de așteptat, d-nul inginer a reușit să satisfacă setea de cunoaștere, să stârnească curiozitatea și să le recompenseze cele două atitudini de învățare, manifestate de micuții exploratori, cu cea mai firească nevoie a copiilor, jocul.
Așadar, spiridușii au aflat lucruri noi, au demonstrat că ei înșiși au un volum considerabil de cunoștințe, despre lupul pe care cei mai puțin informați îl consideră, doar rău. Explicațiile pertinente, exemplele concrete al expertului au permis înțelegerea noțiunilor: mamifer, haită, necrofag, tractabile. Au dovedit că informația potrivit căreia ghearele lupului nu sunt tractabile, poate fi folosită în procesul de identificare a urmei acestui animal. În momentul în care invitatul nostru le spunea că a văzut urme de lup, un preșcolar l-a întrebat dacă era vizibilă și urma ghearelor. Iată că, legătura cauză - efect se poate procesa cu ușurință chiar și la această vârstă.
Spre marea bucurie a spiridușilor, întâlnirea s-a finalizat cu jocul imaginar „La vânătoare", ocazie cu care, din nou, au conștientizat că este permis a se vâna doar animalele bolnave și neputincioase.
D-na director Georgeta Bara a asistat la desfășurarea activității și a evaluat-o prin următorul comentariu, postat pe grupul de facebook al părinților.
,,Prezentă la activitatea de azi a spiridușilor, am remarcat interesul si curiozitatea lor pentru lucrurile împărtășite de invitatul zilei, focusarea întrebărilor spre aspectele care îi interesează în mod deosebit şi exprimarea liberă a propriilor opinii şi stări sufleteşti. Jocul din finalul întâlnirii a surprins în mod plăcut prin atitudine și transpunerea fiecăruia în rolul ,,curajosului vânător". Felicitări tuturor!"
Lenuța Ruja
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Întâlnirea spiridușilor cu un specialist.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:10:08 Ora standard a Europei de Est