Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Cum să atingi curcubeul”

Proiectul educaţional

,,Cum să atingi curcubeul”

Departamentul de Ştiinţe ale Educaţiei, Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane a Universităţii din Oradea, în parteneriat cu Şcoala Gimnazială „Oltea Doamna" din Oradea şi Asociaţia pentru Promovarea Cooperării în Educaţie (APCE) derulează proiectul educaţional ,,Cum să atingi curcubeul".

Proiectul se finalizează miercuri, 8 martie 2017, ora 17.00, cu un spectacol de lumină și culoare, care poartă același titlu: ,,Cum să atingi curcubeul"; evenimentul va avea loc la Sala „Florica Ungur" din Oradea, protagoniștii spectacolului fiind elevii clasei a II-a B, coordonaţi de doamna institutor Laura Vonea.
Motivaţia manifestării
Proiectul educaţional ,,Cum să atingi curcubeul" s-a născut din dorinţa de a da un sens şi o semnificaţie ideii de parteneriat şcoală - comunitate, de a crea o legătură caldă, de suflet între cadrele didactice universitare, preuniversitare, părinţii şi elevii clasei a II-a.
Dacă rezultatul final al manifestării se vrea un tribut adus iubirii materne, efortul ce a stat la baza realizării sale este unul impresionant: peste 18 ore de muncă în echipă între cadrele didactice universitare, preuniversitare şi studenţi; utilizarea unor strategii de muncă centrate pe elev, a teoriei inteligenţelor multiple, activităţi de predare integrată, muncă diferenţiată şi învăţare prin cooperare.
Unul dintre punctele tari ale acestui eveniment îl constituie prezenţa cadrelor universitare de la Departamentul de Ştiinţe ale Educaţiei în rândul elevilor de clasa a II-a care au beneficiat de directa lor îndrumare în alegerea conceptelor cheie ale manifestării (frumosul, recunoştinţa, dansând-cântând împreună, iubirea de mamă, eu şi colegii mei), în organizarea unor activităţi atipice, constructive de artă, dans, muzică, poezie, coregrafie şi decor. Implicarea elevilor, a cadrelor didactice universitare, preuniversitare şi a studenţilor în proiect este autentică, sinceră şi dezinvoltă.
,,Cum să atingi curcubeul" celebrează nu numai bucuria de a sărbători cea mai iubită fiinţă de pe pământ, dar şi munca în echipă, sacrificiul de sine, dăruirea şi exemplul personal.
Este un EVENIMENT - spectacol al celor mici pentru şi împreună cu cei mari.
Din echipa proiectului fac parte: institutor Laura Vonea și prof. univ. dr. Carmen Popa - inițiatori  ai proiectului; lector univ. dr. Laura Bochiș și prof. univ. dr. Carmen Popa - în calitate de coordonatori de proiect; lector univ. dr. Loredana Muntean - coordonator artistic; conf. univ. dr. Simona Laurian Fitzgerald și lector univ. dr. Adina Vesa - coordonatori comunicare-imagine; institutor Marinela Bozga, Colegiul Tehnic ,,Elisa Zamfirescu" din Satu Mare, coordonator scenografie; lector univ. dr. Mihaela Indrieș - coregrafie; participanți: elevii clasei a II-a, îndrumați de doamna institutor Laura Vonea; grupul țintă:  mămici, bunici, părinți, alți membri ai comunității.
Laura Vonea

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:05:05 Ora standard a Europei de Est