Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Fluturi pentru fluturi

Copiii sunt ca fluturii care zboară în văzduh

Fluturi pentru fluturi

Săptămâna 27.02. - 3.03.2017 a fost săptămâna ,,Școala altfel" la Liceul Tehnologic Nr. 1 Salonta.

Miercuri, 1.03.2017, în cadrul acestei săptămâni s-a desfășurat activitatea din cadrul proiectului educațional cu titlul ,,Fluturi pentru fluturi", în colaborare cu Liceul Tehnologic ,,Ioan Bococi" Oradea și coordonat de către profesoarele Szatmari Diana, Liceul Tehnologic Nr. 1 Salonta, Todor Eleonora și Olteanu Elena de la Liceul Tehnologic ,,Ioan Bococi" Oradea.
Proiectul a avut următorul motto: ,,Copiii sunt ca fluturii care zboară în văzduh. Unii se înalță mai sus ca alții, însă fiecare zboară cât de bine poate. De ce să-i compari între ei? Fiecare este diferit. Fiecare este special. Fiecare este frumos".
A instrui şi a educa prin textul literar constituie o importantă dimensiune valorică a şcolii, pe care dascălul trebuie s-o construiască prin simţiri autentice şi prin esenţializări menite să-i deschidă elevului universul viu al cunoaşterii şi al trăirilor semnificative estetic. Pornind de la entuziasmul prin care elevii mi-au vorbit, în urma lecturii, despre romanul Fluturi, de Irina Binder, m-am gândit să le propun o activitate pornind de la acest roman.
Scopul proiectului a fost: responsabilizarea socială a elevilor prin stimularea spiritului civic, al toleranței și înțelegerii diferențelor dintre indivizi prin organizarea unei activități comune cu elevii de la învățământul special; stimularea spiritului competitiv, al lucrului în echipă și conștientizarea elevilor prin asumarea responsabilităților.
Copiii cu nevoi speciale sunt ca fluturii cu o aripă rănită. Sunt la fel de frumoși ca și ceilalți, dar au nevoie de puțin ajutor pentru a-și desface aripile.
La activitate au participat 20 de elevi selectați din clasele IX-XI de la Liceul Tehnologic Nr. 1 Salonta și 20 de elevi de clasa a IV-a de la Liceul Tehnologic ,,Ioan Bococi" Oradea.
Activitatea a fost gândită transdisciplinar: biologie, limbă și comunicare și literatură, muzică și arte plastice și va ajuta la dezvoltarea mai multor competențe cum ar fi: cultivarea interesului pentru lectură şi a plăcerii de a citi, a gustului estetic în domeniul literaturii contemporane; stimularea creativităţii, a curiozităţii intelectuale, a comunicării și deschiderii culturale ca elemente constitutive ale personalităţii elevilor; educarea intelectuală, morală și estetică a tinerilor, pregătindu-i pentru o viaţă cu noi şi multiple provocări; stimularea gândirii autonome, reflexive şi critice în raport cu diversele mesaje receptate.
În prima parte a activități,i d-na profesor de biologie, Brata Nicoleta, le-a prezentat elevilor mai mari informații interesante despre fluturi din perspectiva biologiei. Coordonați de către d-na prof. Szatmari Diana, în urma informațiilor primite elevii au avut de redactat un text informativ, precizând ulterior trăsăturile stilului tehnico-științific folosit în text. Elevii au interpretat apoi citatele selectate de ei din romanul Fluturi, de Irina Binder, exprimându-și opiniile prin prisma propriilor valori și a propriei experiențe de lectură. Aceștia au fost încurajați să tragă niște concluzii asupra discuțiilor avute accentuându-se asupra rolului educativ al textului literar.
În partea a doua a activității elevii din clasele mari le-au prezentat elevilor de clasa a IV-a, învățământ special, simbolistica mărțișorului și legenda acestuia
și împreună cu ei au confecționat mărțișoare-fluturi prin tehnica quilling-ului.
Activitatea comună desfășurată cu acești copii de la clasele de învățământ special care funcționează în cadrul școlii noastre a avut un impact puternic asupra elevilor care au învățat să fie toleranți, să dăruiască și să se ajute unii pe alții.
La finalul activității elevii Liceului Tehnologic Nr.1 Salonta au oferit, în centrul orașului, felicitări cu mărțișoare cu ocazia zilei de 1 Martie.
Prof. Szatmari Diana
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Fluturi pentru fluturi.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 05:51:54 Ora standard a Europei de Est