Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cei 60 de mici ,,cercetători” ai Peței vor participa la ,,prima sesiune de analize”

Astăzi (vineri), la ora 12,

Cei 60 de mici ,,cercetători” ai Peței vor participa la ,,prima sesiune de analize”

În luna noiembrie a anului trecut (2016), o echipă de elevi entuziaști, cu drag de știință, a Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu" din Oradea, s-au numărat printre câștigătorii uneia dintre cele 13 finanțări oferite în cadrul programului Fondul Științescu, al Fundației Comunitare Oradea, cu sprijinul Romanian American Foundation și al partenerilor locali.

Proiectul „Peț(e)a în eprubetă" constă în analizarea periodică, de către elevi ai Liceului Teoretic ,,Onisifor Ghibu" și ai Școlii Gimnaziale „Floare de Lotus" din Sânmartin, a unor parametri fizico-chimici ai apei Pârâului Peț(e)a, urmată de interpretarea rezultatelor obținute.
„Peț(e)a în eprubetă 1.0"
Prima acțiune în implementarea acestui proiect se numește „Peț(e)a în eprubetă 1.0" și va avea loc astăzi, vineri, 24 martie 2017, începând cu ora 12, când aproximativ 45 de elevi, însoțiți de profesori ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu" vor fi transportați la fostul „lac cu nuferi" din Băile 1 Mai. Acolo, grupului de elevi ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu" i se va alătura un grup de 15 elevi ai Școlii Gimnaziale „Floare de Lotus" Sânmartin. Toți cei 60 de elevi vor participa la prima „sesiune de analize". Celelalte mostre de apă se vor recolta, pentru a fi analizate, din zonele: pod Rontău, pod Ion Bradu, pod Salca, pod Cantemir, intersecția cu Pârâul Paris, Universitate, Piața Obor.
Miza activităților este: încurajarea pasiunii pentru științe și tehnologie în rândul elevilor, dezvoltarea spiritului investigativ - științific, a creativității, a capacității de a lucra metodic, în echipă, de a problematiza, a aborda ecologic și interdisciplinar situații apărute în lumea complexă a naturii, de a se implica activ, eco-civic, în problemele comunității, acționând responsabil.
Partenerii Liceului Teoretic ,,Onisifor Ghibu", în acest proiect, sunt: Școala Gimnazială ,,Floare de Lotus" Sânmartin, Administrația Bazinală de Apă Crișuri, Asociația ,,Aqua Crisius" , Agenția pentru Protecția Mediului Bihor și Universitatea din Oradea.
Pentru mai multe detalii, accesați: http://oradea.stiintescu.ro/ sau https://www.facebook.com/stiintescuoradea/ .
Claudia Abrudan,
director executiv
 
Despre Fundația Comunitară Oradea
 Fundația Comunitară Oradea este o organizație non-guvernamentală, apolitică și non-profit, care își propune îmbunătăţirea vieţii locuitorilor din judeţul Bihor prin mobilizarea şi distribuirea de resurse pentru iniţiative locale. Facem posibil acest lucru prin încurajarea spiritului filantropic și de responsabilitate socială al organizaţiilor non-guvernamentale, companiilor și persoanelor fizice/grupurilor de iniţiativă, cu scopul de a acoperi nevoile mereu în schimbare ale comunității.
Fundația Comunitară Oradea face parte din programul național de ,,Fundații Comunitare", inițiat de Asociația pentru Relații Comunitare, în parteneriat cu Fundația pentru Parteneriat și Fundația Pact, cu sprijinul financiar al Charles Stewart Mott Foundation, Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe și Romanian-American Foundation.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:06:41 Ora standard a Europei de Est