Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studenții cer parcare gratuită!

O nouă inițiativă semnată de Asociația Studenților Economiști din Oradea

Studenții cer parcare gratuită!

O nouă inițiativă semnată de Asociația Studenților Economiști din Oradea în colaborare cu alte 10 asociații studențești ale Universității din Oradea se desfășoară în aceste zile.

De data aceasta, studenții, indiferent de facultatea de care aparțin, s-au unit pentru a milita împreună asupra unui scop comun, și anume obținerea parcării gratuite în fața centrului universitar.
Tinerii care au pus bazele acestui proiect doresc să obțină facilitarea accesului gratuit doar pentru studenți la parcarea din fața campusului Universității din Oradea, amplasată pe Str. Universității, respectiv de la Cimitirul Municipal Rulikowski până la pârâul Pețea.
Membrii asociațiilor studențești: Asociația Studenților Economiști din Oradea (ASEO); Asociația Studenților Ingineri Oradea (ASIO); Alumni Universitatea din Oradea; Asociația Studenților Creștini Ortodocși România (ASCOR); Asociația Studenților și Elevilor Basarabeni (ASEB); Asociația Studenților Farmaciști din Oradea (ASFO); Asociația Studenților la Psihologie Oradea (ASPO); Asociația Studenților Stomatologi din Oradea (ASSO); Association Internationale des Étudiants en Sciences Économiques et Commerciales - Oradea (AIESEC); Asociația Studenților Mediciniști din Oradea (ASMO);  Asociația Studenților Universității din Oradea (ASUO); Studenții membri reprezentanți în Senatul Universității din Oradea și Uniunea Studenților din Oradea (USO) și-au unit forțele militând împreună pentru a obține accesul gratuit la parcarea din fața universității. Aceștia au demarat o campanie de strângere de semnături desfășurată de la finele lunii precedente până în data de 22 martie 2017.
Prin acțiunea desfășurată, studenții au dovedit încă o dată că pot realiza tot ce își propun dacă se unesc și colaborează în vederea obținerii rezultatelor mult dorite. Aceștia au mers din sală în sală pentru a strânge semnăturile care atestă că și colegii lor doresc să folosească parcarea în mod gratuit. Deși munca nu a fost deloc ușoară, reușind într-un timp relativ scurt să acopere toate facultățile din incinta campusului, membrii asociațiilor implicate au fost motivați de ai lor colegi care le-au mulțumit că fac asta pentru ei și i-au încurajat să continue demersul.
Președintele Asociației Studenților Economiști din Oradea, Adrian Abrudan, a fost desemnat reprezentant al acțiunii și implicit al studenților implicați în aceasta. Pentru a informa municipalitatea despre nevoile pe care le au studenții, vineri, 24 martie 2017, acesta a înaintat o cerere spre Consiliului Local al Municipiului Oradea semnată de un număr de 1.020 de studenți.
În vederea susținerii demersului lor, membrii asociațiilor studențești au formulat mai multe motive bine argumentate și întemeiate, prin care se explică necesitatea parcării gratuite pentru studenți.
Unul dintre motivele principale este deplasarea tinerilor studenți, care au domiciliul în orașele și comunele din județul Bihor, cu mașina personală spre unitatea de învățământ superior. Un număr ridicat de tineri se deplasează cu mașina personală, această acțiune generând venituri pentru municipalitate. 
Pentru a exemplifica cât mai bine problema supusă examinării, inițiatorii proiectului au venit cu cifre estimative, astfel au ajuns la un număr de 8.252 de studenți care își desfășoară orele de curs în incinta campusului. Universitatea din Oradea oferă în campusul universitar aproximativ 130 de locuri de parcare, în timp ce municipalitatea nu oferă mai mult de 200 de locuri.
În acest moment, Universitatea din Oradea are un număr estimativ de 13.777 de studenți înscriși la studiile de licență, masterat și doctorat.
Prin aceste cifre reale, colectate din bazele de date ale universității și numărând efectiv locurile de parcare disponibile, studenții menționează că numărul de locuri de parcare din interiorul și exteriorul campusului sunt insuficiente pentru numărul de studenți menționat anterior.
De asemenea, tinerii consideră că facilitarea locurilor de parcare atât pentru studenții din județul Bihor cât și pentru cei din alte județe ar constitui un avantaj al Universității din Oradea pe care îl poate utiliza în campania de promovare din primăvara acestui an.
Un alt motiv invocat și menționat în cererea depusă spre examinare către Consiliului Local al Municipiului Oradea, reflectă faptul că un student nu dispune de resurse financiare considerabile, părinții fiind cei care îl răsplătesc, cu un autoturism, pentru efortul depus de a-și termina studiile superioare. Părintele este suportatorul efectiv al  costurilor de deplasare și întreținere. Studenții susțin faptul că și municipalitatea ar trebui să vină în sprijinul acestora, scutindu-i de plata parcării.
Având în vedere că Universitatea din Oradea nu dispune de circumstanțele și puterea financiară de a facilita suficiente locuri de parcare, din motivele menționate mai sus, studenții au înaintat cererea spre obținerea de locuri de parcare gratuite.
Rămâne de văzut care va fi răspunsul autorităților locale, însă tinerii speră să fie unul favorabil, având în vedere munca depusă pentru desfășurarea demersului.  
Paula Lele

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 16:42:49 Ora standard a Europei de Est