Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educativ transdisciplinar ,,Să descoperim talente”

Joi, la Biblioteca Județeană

Proiectul educativ transdisciplinar ,,Să descoperim talente”

Pe parcursul întregului an şcolar, 2016-2017, elevii Şcolii Gimnaziale Nr. 11, Oradea, au participat la acest proiect la mai multe activităţi, diferite ca şi conţinut, dar şi ca exprimare artistică.

Motto-ul proiectului îi aparţine lui Karl Maria von Weber: „Muzica este singurul grai pe care îl înţeleg toate popoarele. Este o adevărată limbă universală".
Echipa de proiect este constituită din profesorii: Markovits Margareta, Copil Daniela, Galutz Carmen, Palyi Eva, Şaitoş Alina şi bibliotecar  Lup Mariana.
Dintre obiectivele proiectului amintim: descoperirea copiilor cu aptitudini muzicale şi dramatice, precum şi atragerea copiilor spre activităţi extraşcolare cultural-muzicale care să-i îmbogăţească spiritual şi să-i sensibilizeze. Prin activitatea din 30.03.2017 organizată la Ludoteca Bibliotecii Judeţene „Gheorghe Şincai" ne-am propus şi să-i familiarizăm cu desfăşurarea unui vernisaj. Una din competenţele operaţionale urmărite de această dată a fost aceea ca elevii să analizeze şi să-şi exprime stările sufleteşti declanşate de muzică, pictură, poezie şi fireşte, ca întotdeauna să înţeleagă importanţa artei de calitate în viaţa lor şi rolul acesteia în dezvoltarea lor intelectuală.
Expoziția de pictură și grafică intitulată ,,Mari personalităţi ale lumii" a reunit în jurul coordonatorilor proiectului elevii care au realizat microbiografiile, alături de membri ai cercului de pictură şi elevii din corul şcolii, unii însoţiţi de părinţi. Din partea Bibliotecii Judeţene, doamna prof. dr. Barna Mariana, şef seviciu Comunicarea colecţiilor, a apreciat şi încurajat iniţiativa coordonatorilor proiectului.
Doamna profesor Markovits Margareta a prezentat proiectul, după care a dat cuvântul copiilor. Elevele Zerghe Tabita şi  Turcuş Diana au prezentat tehnicile de realizare (tempera, acril pe pânză sau creion grafic pe carton) ale  celor 30 de portrete ale unor mari personalități ale lumii din domeniul literaturii, muzicii și artelor plastice românești și universale având diferite dimensiuni. Au menţionat faptul că „Dorim ca prin acest proiect să vă  prezentăm o parte dintre elevii talentați ai școlii noastre: Popa Maria, Lucaci Carla şi Turcuș Diana, din clasa a VIII-a C; Lăzău Eric, din clasa a VIII-a D, Mateaș Bianca şi Chelaru Cosmina, a VII-a A Freinet, Agoston Denisa, Popa Diana, Filip Rahela, Popa Denisa, Weisz Nefertiti, Baboș Barbara, Iuga Denisa, a VII-a D, Pălii Mara, Onița Cristian, a VI-a D, Abrudan Carla, Simoc Maria, Durnea Ana-Maria, Galutz Giulia, Filip Denisa, Popa Jasmine, Omuț Patricia din clasa a V-a C şi  Bogdan Alexandra". Doamna profesor de educaţie plastică, Galutz Carmen, a subliniat faptul că „lucrările se remarcă fie prin expresivități plastice ori printr-un decorativism excesiv, amintind de Matisse sau prin grafismul afișelor lui Toulouse - Lautrec, chiar printr-o abordare caricaturală, alteori naivă, dar și printr-un colorit viu și bogat, specific vârstei copiilor".
Datorită Calendarului cultural foarte bogat al lunii martie, printre care s-a numărat Ziua Internaţională a Poeziei şi Ziua Internaţională a Francofoniei, momentele au fost marcate de recitările unor fragmente din poeziile lui Victor Hugo: ,,Când intră copilaşul" - Turcuş Diana şi Lucaci Carla, din clasa a VIII-a C, urmate de ,,Laudă copilului", într-o interpretare de excepţie a elevului Dumbrăvan Beniamin, din clasa a VIII-a D. Momentul artistic a fost încheiat de corul şcolii, dirijat de profesor Copil Daniela care a interpretat ,,Odă bucuriei", de Ludwig van Beethoven şi piese din folclorul românesc. A urmat vizionarea expoziţiei care va rămâne timp de două săptămâni la dispoziţia publicului Ludotecii.
Consilier educativ, prof. Palyi Eva
bibliotecar, Lup Mariana
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul educativ transdisciplinar ,,Să  descoperim talente”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:05 Ora standard a Europei de Est