Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Liceenii bihoreni, implicaţi de poliţiştii de prevenire în concursul „Școala fără violenţă”

Ieri, la ,,Ghibu”

Liceenii bihoreni, implicaţi de poliţiştii de prevenire în concursul „Școala fără violenţă”

Peste 120 de elevi şi profesori şi-au dovedit în mod artistic cunoştinţele preventive, în cadrul concursului regional „Şcoala fără violenţă".

Miercuri, 5 martie 2017, la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu" din Municipiul Oradea s-a desfășurat etapa judeţeană a concursului regional cu tematică preventivă „Şcoala fără violenţă", adresat elevilor de liceu, organizat de poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor, în colaborare cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor şi cu cei ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu".
Prin intermediul acestui proiect educaţional organizatorii şi-au propus să sporească nivelul de siguranţă a elevilor în spaţiul public şi privat, provocându-i să înveţe în mod creativ. Liceenii participanţi s-au implicat activ în elaborarea unor piese de teatru cu mesaj preventiv, pe care, ulterior, le-au transpus pe scenă, în spectacole destinate propriilor colegi. În acelaşi context, elevii şi profesorii participanţi au dezbătut cu poliţiştii de prevenire bihoreni subiecte precum siguranţa în mediul virtual, hărţuirea online sau importanţa protejării datelor cu caracter personal pentru a preveni victimizarea.
În cadrul concursului „Şcoala fără violenţă", elevii au avut posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor, prin combinarea educaţiei cu arta teatrală, pentru a transmite un mesaj de impact vizavi de prevenirea manifestărilor violente.
Peste 120 de elevi și profesori organizaţi în 11 echipaje din cadrul unor instituţii de învăţământ liceal din Judeţul Bihor, respectiv Municipiul Oradea și alte localități: Beiuș, Ștei, Șuncuiuș, Dobreşti, Vadu Crişului au concurat pentru a-şi dovedi cunoştinţele în materie de prevenire a violenţei în mediul şcolar.
În cadrul concursului, elevii, constituiți în echipaje a câte maximum cinci adolescenți, au avut posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor, prin combinarea educaţiei cu arta teatrală, pentru a transmite un mesaj de impact vizavi de prevenirea manifestărilor violente. Prin intermediul acestui concurs, elevii au putut aborda problematici specifice propriei generaţii, devenind astfel mai conştienţi şi mai responsabili, atât faţă de propria conduită, cât şi la comportamentul colegilor sau prietenilor lor, fiind capabili să discearnă şi, astfel, să evite anumite riscuri.
Competiţia a constat în parcurgerea a două probe, respectiv un moment artistic și realizarea unui eseu cu teme din domeniul prevenirii criminalității.
Prima probă, momentul artistic, a constat în demonstraţii de dans, muzică, sport sau scurte scenete, care au surprins efectele nocive ale cyberbulling-ul şi violenţa le au asupra adolescenţilor, indiferent de formele de manifestare. Cu multă creativitate, liceenii participanţi au identificat metode şi soluţii de a contracara aceste manifestări, atât în mediul virtual, cât şi în viaţa de zi cu zi.
Expresivitatea, originalitatea, legătura conţinutului cu tema, precum şi alte asemenea criterii, i-au animat pe elevi într-o strânsă luptă pentru locurile fruntaşe. Emoționați, nerăbdători să urce pe scenă, dar și îmbrăcați spectaculos, elevii au folosit atât limbajul verbal, cât și cel nonverbal pentru a-și transmite cât mai eficient mesajele de prevenire a violenței, utilizând și fond muzical adecvat, astfel încât să încânte auditoriul.
Realizarea unui eseu preventiv a fost cea de-a doua probă în care au fost implicați elevii de liceu. În cadrul celei de-a doua probe, liceenii au avut ocazia să îşi exprime în mod creativ părerea cu privire la formele de manifestare a violenţei, au reliefat cauzele producerii acestui fenomen şi au încercat să ofere soluţii, eseurile realizate de aceştia constituind adevărate lecţii pentru colegii lor.
Concursul a fost urmărit şi evaluat de un juriu format din psihologi, coregrafi, reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Palatului Copiilor și Elevilor din Municipiul Oradea și reprezentanţi ai unor O.N.G. - uri din Oradea.  Mesaje precum „Forța e slăbiciune, nu putere!" , „Împreună, luăm atitudine!", „Bătaia nu face legea!" ,,O persoană nu se folosește, se prețuiește!", „Combaterea violenței? E în tine însuți!", „Ce ție nu-ți place altuia nu-i face!" au fost promovate de elevi în cadrul concursului.
În urma parcurgerii probelor din concurs, premiul I a fost câștigat de echipajul format din elevii Liceului Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu" Oradea, locul al II-lea a fost adjudecat de echipa Colegiului Național „Iosif Vulcan" Oradea , iar echipajul de la Liceul  Tehnologic Nr. 1  Dobreşti s-a clasat pe locul al III-lea.
De asemenea, au fost acordate şi două mențiuni, echipei Colegiului Tehnic Nr. 1 Vadu Crișului şi celei a Liceului Vocațional Pedagogic ,,Nicolae Bolcaş" Beiuș.
Totodată, au fost acordate și două premii speciale, pentru „Cel mai bun eseu", obţinut de echipajul de la Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea și premiul special pentru „Cea mai bună interpretare", obţinut de elevii Colegiului Național „Avram Iancu" Ștei.
Echipajele de elevi și profesori care au participat la concurs
1.Liceul Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu" Oradea
Titlul scenetei prezentate: „Forța e slăbiciune, nu putere!" cadre didactice: Stroie Ramona și Țiț Gabriela; elevii participanţi: Baciu Șerban, Buzle Marcus, Urs Arian, Mag Antonio, Chirilă Paula, Siladi Milena.
2.Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuși" Oradea
Titlul scenetei prezentate: „A fost odată..." cadrele didactice: Gale Monica, Mezei Ana-Maria; elevii participanţi: Dan Ana-Maria, Băgenac Georgiana Denisa, Pontoș Teodora Nicoleta, Solar Mihai Darius, Demeter Daniel.
3.Colegiul Tehnic Nr. 1 Vadu Crișului
Titlul scenetei prezentate: „Violența în familie!" cadrul didactic: Miere Claudia; elevii participanţi: Barbaric Larisa, Bica Cristina, Ardelean Cătălin, Mehesz-Gheiti Robert, Pali Dacian.
4.Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea
Titlul scenetei prezentate: „Inimi de hârtie"; cadrele didactice: Vîlceanu Daniela, Bochiș Nadia, Olar Cristinco, Lăcătușu Simona; elevii participanţi: Pavel Paul, Gazsi Sandor, Cârpaciu Cristina, Ardelean Maria, Pantiș Alexandra.
5.Liceul Vocațional Pedagogic ,,Nicolae Bolcaş" din Municipiul Beiuș
Titlul scenetei prezentate: „Împreună, luăm atitudine!" cadrul didactic: Purtan Sorina; elevii participanţi: Ile Lorena, Indrei Alexandra, Bodin Maria, Gudiu Alexandru, Ciupa Vlad, Nastor Ariana, Simu Flaviu, Adajii Diana.
6.Colegiul Național „Iosif Vulcan" Oradea
Titlul scenetei prezentate: „Bătaia nu face legea!" cadrele didactice: Mincău Dana, Crăciun Alexandrina, Vaida Cristina; elevii participanţi: Bodog Bogdana, Vidican Ioana, Borși Dominika, Moisi Danesa.
7.Liceul  Tehnologic Nr. 1 Dobreşti
Titlul scenetei  prezentate: ,,Viața ca o ... telenovelă!" cadrul didactic: Soca Lavinia; elevii participanţi: Seican Andreea Ioana, Popa Gabriel Natanael, David Octavian Pavel.
8.Liceul Teoretic „Lucian Blaga" Oradea
Titlul scenetei prezentate: ,,O persoană nu se folosește, se prețuiește!"; cadrul didactic: Trempe Ioana; elevii participanţi: Bârda Andreea, Dumiter Alexandra, Mughiuruș Cristian, Pantea Dilara, Pereș Diana.
9.Colegiul Național „Avram Iancu" Ștei
Mesajul transmis la secțiunea scenetă: „Combaterea violenței? E în tine însuți!" cadrele didactice: Zaha Mihaela și Rusu Inga; elevii participanţi: Mihuța Cristina, Sere Ariana, Fericean Răzvan-Mihai, Petrugan Adrian, Olar Lucian.
10.Liceul Tehnologic Nr. 1 Suncuiuș
Titlul scenetei: „Ce ție nu-ți place altuia nu-i face!" cadre didactice: Straton Monica și Haragoș Bogdana; elevii participanţi: Ardelean Alexandru, Manea Roxana, Pașcalău Delia, Coste Ramona, Indrei Andrada.
11.Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu" Oradea
Titlul scenetei prezentate: „Şcoala fără agresivitate"; cadre didactice: Timofte Camelia, Daniela Marinău, Ionela Belbe; elevii participanţi: Băican Rebeca, Piscoi Dina, Trifa Georgiana, Sușca Andrei, Balota Răzvan.
Comisar -şef de poliţie Ioana Indrieş,
Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii - I.P.J. Bihor
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Liceenii bihoreni, implicați de polițiștii de prevenire în concursul ,,Școala fără violență".

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 23:28:56 Ora standard a Europei de Est