Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cunoașterea de sine, ca precondiție, cale și scop în educație

Vineri, Cercul pedagogic la grădinițele 54 și 45

Cunoașterea de sine, ca precondiție, cale și scop în educație

Vineri, 7 aprilie 2017, am participat la Cercul pedagogic al educatoarelor de la grupele mijlocii și mici, desfășurate la Grădinița Nr. 54, respectiv la Grădinița Nr. 45 - ,,Ion Creangă" din Oradea.

Ca de obicei, agenda unui cerc pedagogic cuprinde mai multe probleme, toate circumscrise temei și scopului cercului pedagogic. La grupele mijlocii, agenda a avut următoarea ordine de zi și de desfășurare: activitate demonstrativă (responsabil, ed. Claudia Mateoc); comunicarea cu tema ,,Cunoașterea de sine, ca precondiție, cale și scop în educație" (suportul teoretic al temei), susținută de prof. Carmen Bunta; aplicații practice, coordonate de prof. consilier școlar Camelia Koka; ,,Învățarea ca act situat între câștig și risipire", referat pregătit de prof. Sanda Ulici; precizări din parte Inspectoratului Școlar Județean Bihor, aduse la cunoștința educatoarelor de responsabilii de cerc: prof. Ioana Ruge și Andrada Șulea; toate aceste subiecte au fost urmate de discuții constructive pentru a împărtăși din experiența și știința colegilor, prin promovarea bunelor practici.
Cum se formează imaginea de sine?
Pornind de la cunoașterea de sine, profesor Carmen Bunta a insistat pe formarea imaginii de sine la copilul mic, atrăgând atenția și recomandând ca educatoarele să convingă părinții de importanța și influența pe care o are atitudinea adulților (în special  a părinților) în formarea imaginii de sine a copilului mic. Cercetările arată că în cazul preșcolarilor (dar și al școlarilor mici), încurajarea și lauda sunt mult mai benefice și eficiente decât critica și pedeapsa, care fac mai mult rău decât bine. Vorbind despre cele două concepte: cunoaștere și sine, s-a făcut referire și la metodele de cunoaștere a copilului preșcolar. Prof. Camelia Koka și-a ,,testat" colegele în cadrul aplicațiilor practice pe mai multe etape (desenați primul lucru care vă trece prin minte; lucru în grup și mini grup, pe rânduri; votarea și alegerea desenului reprezentativ; ce amintire din trecut și emoție asociată vă trezește desenul respectiv? Cum v-ați simțit la nivel de grup?).
Doamna director prof. Ioana Ruge a prezentat cu acest prilej revista Grădiniței Nr. 54, publicație intitulată ,,Vis de copil".
Cunoașterea de sine la grupa mică
La Grădinița Nr. 45 s-au reunit educatoarele care predau la grupele mici, sub coordonarea responsabililor de cerc: prof. Anuța Boroș, Lucia Caciora și Lucia Golban, cu un invitat special de top: lector univ. dr. Denisa Ardelean.
În cadrul agendei, prof. Lucia Caciora (director) a prezentat ,,Învățarea ca act situat între câștig și risipire" (prezentare PPT); activitatea demonstrativă ,,Poienița veselă" a fost susținută de prof. Lucia David, iar lector univ. dr. Denisa Ardelean ne-a încântat cu ,,Cunoașterea de sine...". După definirea celor doi termeni (cunoașterea și sinele), s-a oprit la cunoașterea psihopedagogică și a revenit la cunoașterea de sine privită prin prisma punctelor slabe și a punctelor forte ale copilului, văzute sau nu de propriii părinți.
Acceptarea necondiționată a copilului
Denisa a atras atenția asupra erorilor pe care le fac unii părinți desconsiderându-și propriii copii, evaluându-i prin prisma unor performanțe școlare de moment, fără a ține cont de personalitatea lui, de înclinațiile lui, de punctele sale tari și punctele slabe. ,,Nu ești bun de nimic... dacă nu obții și tu rezultatele pe care le-a obținut colegul tău!!!" Greșit. Total greșit... să-l judeci pe copilul tău comparându-l cu colegul său...
Făcând trimitere la studii și cercetări, au fost amintite cele trei elemente ale sinelui, în varianta românească: sinele academic, sinele non academic și sinele social, precum și la cele trei subdiviziuni ale sinelui non academic: sinele fizic, sinele social și sinele emoțional. Vorbind despre Chestionarul pentru descrierea sinelui (în varianta engleză), Denisa le-a propus să colaboreze la validarea lui pe populație românească. Prezentându-le și două experimente (în fața oglinzii), a subliniat, din nou, rolul important al părinților în dezvoltarea sinelui copilului, a stimei de sine, fără a copia modelul altora.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (57 de poze), accesați Galeria foto: Cunoașterea de sine, ca precondiție, cale și scop în educație.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:19:33 Ora standard a Europei de Est