Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Sărbătorim împreună diversitatea” la Liceul Tehnologic Nr. 1 Salonta

Parteneriat cu ,,Ioan Bococi” din Oradea

,,Sărbătorim împreună diversitatea” la Liceul Tehnologic Nr. 1 Salonta

„Oamenii sunt singuri, deoarece construiesc ziduri în loc de poduri." (Isaac Newton)

Promovarea educaţiei incluzive şi interculturale este o direcţie importantă a educaţiei în România, într-o tendinţă generală la nivel internaţional privind Drepturile Copiilor, educaţia copiilor cu cerinţe educative speciale, „Educaţia este pentru toţi", ce ţin de accesul la educaţie şi combaterea sărăciei, care va influența viitorul lumii.
Acceptarea diversităţii, formarea respectului reciproc în școală, asigurarea accesului la educaţie al grupurilor dezavantajate, cu focalizare pe problematica romilor sunt  priorități ale educației actuale. În școală copilul  învaţă prin interacţiunile cu tinerii şi adulţii ce înseamnă să trăim împreună, cât de asemănători şi totuşi diferiţi suntem, ce comportamente sunt acceptate social şi cultural şi care sunt respinse, învaţă reguli sociale şi asimilează modele culturale.
Aceste dimensiuni ale vieţii sociale, ale mediului socio-cultural în care cresc şi se dezvoltă tinerii, devin vectorii comportamentali cu profundă semnificaţie pentru  pregătirea pentru viață.
Societatea se caracterizează prin diversitate şi unicitate, iar educaţia incluzivă presupune existenţa sprijinului care să egalizeze şansele tuturor şi să se adreseze fiecăruia.
Educaţia trebuie înţeleasă ca un proces pe tot parcursul vieţii care începe în școală și nu este numai responsabilitatea profesorilor, ci şi a familiei şi a comunităţii şi trebuie să devină o cerinţă internă a fiecăruia prin transformarea educației în autoeducaţie.
Șanse egale pentru toţi copiii în domeniul învăţământului înseamnă ,,un climat de dialog și toleranţă". Un astfel de dialog este aproape imposibil în cazul în care persoanele aparţinând unor grupuri diferite nu interacţionează, chiar și atunci când trăiesc în același oraș, sat sau regiune. De asemenea, nu poate fi promovat spiritul de toleranţă dacă membrii majorităţii și minorităţii nu cunosc nimic despre experienţele de zi cu zi și despre elementele de identitate ale acestora.
Educaţia incluzivă presupune parteneriatul educaţional în care profesorii, copiii, părinţii şi alte persoane din comunitate participă împreună la proiectarea, derularea  programelor educative. Avem nevoie să ne reamintim de faptul că fiecare copil este o promisiune şi are o şansă, care depinde de atitudinea şi acţiunea celor care îl cresc şi îl educă și  pentru că interculturalitatea  îi permite  învăţarea prin colaborare, comunicare şi cooperare, încredere şi respect reciproc.
Noi, Liceul Tehnologic Nr. 1 din Salonta, reprezentat de către d-l director Szatmari Adrian și Liceul ,,Ioan Bococi" Oradea, reprezentat de către d-l director Ioan Pirtea, am desfășurat, în data de 6 aprilie 2017, în sala de festivități a liceului nostru, o activitate educativă extrașcolară printr-un proiect de parteneriat educațional, cu tema: ,,Sărbătorim  împreună diversitatea".
Cadrele didactice  implicate  și responsabile de proiect sunt: prof. Anton Floare și Szatmari Diana de la Liceul Tehnologic Nr. 1 Salonta  și prof. Rigău Maria și Olteanu Elena de la Liceul Tehnologic ,,Ioan Bococi" Oradea. Pentru că ambele școli au elevi de etnie rromă și pentru că o parte dintre clasele de elevi ai Liceului Tehnologic ,,Ioan Bococi" își desfășoară activitatea instructiv - educativă în școala noastră și pentru că, pentru romi urma o zi importantă și anume, 8 Aprilie, Ziua Mondială a Romilor, pentru ambele licee a fost un prilej important de a sărbători și accepta diversitatea printr-o asemenea activitate cultural educativă.
Proiectul urmărește: „Dezvoltarea unor culturi incluzive" de către cele două școli prin implicarea lor în activități extrașcolare vizând integrarea și socializarea elevilor din învățământul de masă, cu elevii din învățământul special (C.E.S.),  privind  diversitatea acestora ca o resursă de valoare.
În realizarea scopului, am umărit câteva obiective: eliminarea segregării școlare a copiilor romi, a combaterii discriminării, violenței și intoleranței față de aceștia prin crearea unui spațiu multicultural prin stimularea creativităţii artistice a elevilor și însuşirea unor norme de comportament civic, etic și moral. Având un caracter atractiv, elevii  participă într-o atmosferă relaxantă, cu însufleţire şi dăruire, la astfel de activităţi, îmbinându-se utilul cu plăcutul, activități care contribuie la completarea procesului de învăţare, iar într-o anumită măsură scad probabilitatea de abandon şcolar, iar pe cei implicați în activitate îi fac mai responsabili, le  dezvoltă şi explorează anumite înclinaţii şi aptitudini, le crește stima de sine și le dezvoltă comunicarea.
În prima  parte a programului d-na profesor Anton Florica a prezentat un material în PowerPoint ,,Sărbătorim împreună diversitatea", în care au fost relevați termenii definitorii legați de diversitate culturală, etnică, toleranță, echitate în educație și o scurtă istorie a romilor pe pământ românesc.
Romii reprezintă o minoritate istorică, o etnie controversată puțin cunoscută în esența lor culturală (cultura poate servi la eliminarea decalajelor dintre diferite grupuri din societate) deși trăiesc alături de români de peste o mie de ani, dar a venit timpul să ne schimbăm mentalitatea și să acceptăm diversitatea prin: cunoaștere, înțelegere, apreciere, acceptare și respect.
În a doua a parte a programului, toți cei prezenți la activitate, părinți, profesori și elevi, invitați,  s-au bucurat împreună de poezie, muzică și dans. Elevul Bora Dacian, din clasa a XI-a A de la Liceul Tehnologic Nr.1, a citit poezia filosofică ,,Fă-ţi timp", a marelui poet și prozator englez Rudyard Kipling. Elevul Varga Iosif, din clasa a IX-a B, ne-a impresionat cu vocea sa minunată în interpretarea cântecul  bisericesc ,,Iisuse-al meu, prieten drag", iar colega lui de clasă, Fechete Florica ne-a bucurat cu dansul său artistic. Partenerii de proiect au prezentat dansuri tradiționale țigănești; este vorba de grupul de dansatori al claselor a IV-a A și B de la Liceul Tehnologic ,,Ioan Bococi pregățiți de doamna prof. Rigău Maria. Și pentru că se apropiau sărbătorile pascale, activitatea a avut și un scop caritabil, oferindu-le pachete cu dulciuri elevilor implicați în activitate, cu ajutorul sponsorilor S.C. Tridius Com. S.R.L.  și S.C. Raflor Com. S.R.L.
Mulțumim din suflet tuturor, conducerii celor două licee, celor prezenți la activitate, sponsorilor, profesorilor și elevilor implicați în activitate pe care-i și felicităm totodată, Încheiem însemnările noastre cu câteva versuri din poezia ,,Fă-ţi timp", de Rudyard Kipling:
,,În trecerea grăbită prin lume către veci, 
Fă-ţi timp, măcar o clipă, să vezi pe unde treci!
Fă-ţi timp să vezi durerea şi lacrima arzând,
Fă-ţi timp să poţi, cu mila, să te alini oricând!"
Prof. Anton Florica
Liceul Tehnologic Nr. 1 Salonta
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Sărbătorim împreună diversitatea” la Liceul Tehnologic Nr. 1 Salonta.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 05:46:26 Ora standard a Europei de Est