Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În Săptămâna Mare, am făcut o excursie la Drăgoteni

În cadrul proiectului educativ județean ,,Suflete inocente de copil”

În Săptămâna Mare, am făcut o excursie la Drăgoteni

În 11 aprilie 2017, în cadrul proiectului educativ județean ,,Suflete inocente de copil", am desfășurat activitatea ,,Ne pregătim de Paște".

Proiectul îl derulăm în parteneriat cu CSEI ,,Orizont" (elevii clasei a V-a A, coordonați de prof. Cărădan Adina), CSEI ,,Cristal" (elevii grupei mijlocii B, coordonați de prof. Bar Emoke), Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga" (elevii clasei I B, coordonați de prof. Cseke Sanda), Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir" (elevii clasei I C, coordonați de prof. Lung Doina), noi, cei de la Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu", începând cu cei mai mici școlari, din clasa  pregătitoare B (coordonați de prof. Tăut Stela), I C (coordonați de prof. Istvanovicz Carla), a III-a A (coordonați de prof. Tiriteu Mariana), a III-a C, adică noi (în complicitate cu prof. Bunta Simona) și cu cei mai mici dintre cei mari, a V-a B (coordonați de prof. Alina Deliman).
Am fost întâmpinați cu mare drag de partenerii noștri de la Școala Gimnazială din Drăgoteni, atât de către elevi, cât și de preșcolari (cu toții coordonați de prof. Lung Nicoleta și Hamza Dorina).
Copiii au socializat, s-au jucat în curtea mare și verde a școlii, cu baloane și mingi, au recitat și au cântat pe scena Festivalului ,,Oul de Paști" de la Drăgoteni, au încondeiat ouă,  învățând și unii dintre ei chiar cu pricepere să folosească bizarca, instrumentul de încondeiat ouă și să traseze linii de care sunt mândri. Gazdele noastre bune și dragi, prof. Lung Nicoleta și Hamza Dorina, ne-au descifrat tainele încondeierii ouălor cu ceară și vopsea roșie, apoi ne-au arătat și explicat modul de lucru la războiul de țesut, existent într-o sală de clasă. Cu toții am aflat că tradiția românească de țesut nu s-a pierdut, că în sat mai sunt câteva persoane care mai păstrează obiceiurile străbune.
În satul Remetea, am vizitat o gospodărie. Mai întâi am admirat poarta înaltă de la intrare, aflată între cele două corpuri de clădire aparținând aceleiași familii, făbricuța și cuptorul de pâine, grajdul cu animale, cotețele și hambarul. Ne-au încântat, în egală măsură, buna rânduială a lucrurilor în gospodărie și programul riguros de lucru al țăranului român neaoș, priceput și deschis la minte, spre nou, spre tehnică și știință.
Pe același traseu, am vizitat apoi Peștera Meziad, declarată monument al naturii. Cei doi ghizi ne-au povestit lucruri interesante și inedite. Grota are o deschidere foarte mare și un loc special amenajat unde turiștii se pot opri și pot cânta datorită acusticii deosebite. Copiii s-au întrecut și s-au ajutat reciproc, interpretând cântecele îndrăgite.
Peste tot, ne-am bucurat de frumusețea naturii, a poieniței de lângă peșteră, unde ne-am jucat împreună și am împărțit frățește mâncarea de-acasă, apreciind legumele,  fructele și apa și mai puțin băuturile carbogazoase (așa cum am aflat  în cadrul unor proiecte în care ne-am deprins tot mai mult cu un comportament de viață sănătos).
Acum, la sfârșit, privind în urmă, zicem noi că obiectivele excursiei tematice au fost pe deplin realizate: socializarea și integrarea copiilor cu C.E.S., învățarea despre tradițiile românești, încondeierea de ouă (în Săptămâna Mare), munca la războiul de țesut, vizitarea peșterii și bucuria nesfârșită în fața frumuseților naturii care ne uimesc la tot pasul.
Mulțumim colegilor - parteneri, dar și domnilor directori pentru receptivitatea și atenția acordate în desfășurarea acestui proiect:  prof. dr. Popa Viorica, Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir", prof. dr. Maruşca Ioana-Angela, CSEI ,,Orizont", prof. Vesa Maria Ramona, CSEI ,,Cristal", prof. Iova Delia, Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga", prof. Troie Gheorghe, Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu" și prof. Fâșie Cătălin, Școala Gimnazială Nr. 1 Remetea.
Organizatorii și coordonatorii activității, prof. Bunta Simona, Doina Lung și Cărădan Adina, vă mulțumesc pentru înțelegere și răbdare în parcurgerea acestui reportaj! (B.S.)
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: În Săptămâna Mare, am făcut o excursie la Drăgoteni.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:54:51 Ora standard a Europei de Est