Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cafeneaua Pirandello”

A opta premieră a Teatrului ,,Regina Maria”

„Cafeneaua Pirandello”

Teatrul ,,Regina Maria" are deosebita bucurie de a anunța a opta premieră a stagiunii 2016-2017 - ,,Cafeneaua Pirandello", scenariu dramatic de Anca Măniuțiu, după texte de Luigi Pirandello, care va avea loc duminică, 7 mai 2017, de la ora 19.00, la Sala Mare.

Proiectul reunește o echipă de artiști extraordinară, personalități care slujesc cu multă reverență scena românească, creând de-a lungul timpului spectacole de o înaltă valoare artistică, distinse cu premii importante.
Spectacolul poartă semnătura unuia dintre cei mai renumiți regizori români contemporani, cu universul imaginar insolit și complex cu care publicul orădean se reîntâlnește pentru a cincea oară: Mihai Măniuțiu. Mereu surprinzător și original, Mihai Măniuțiu propune și data aceasta spectatorilor un proiect inedit și eterogen, care îmbină perfect în straturile sale limbajul teatral, cu toate valențele pe care le asumă, cu cel coregrafic și muzical.
Coregrafia este concepută de Andrea Gavriliu, o tânără artistă care se bucură deja de un C.V. impresionant și de apreciere, câștigată atât prin viziunea coregrafică efervescentă, cât și ca actriță, pe muzică compusă de Mihai Dobre, unul dintre membrii fondatori ai formaţiei Şuie Paparude, care din anul 2015 a legat o prietenie frumoasă cu teatrul românesc, realizând ilustrația muzicală a unor spectacole de succes.
Decorul este realizat de Adrian Damian, unul dintre cei mai apreciaţi scenografi români ai momentului, care a stimulat arta decorului pe plan autohton prin proiectele îndrăznețe pe care le-a realizat, reușind să creeze un dialog între tehnologie, elemente complexe de tehnică și teatru, iar costumele de Luiza Enescu, o tânără scenografă, care a realizat costumele unor spectacole de teatru și emisiuni de televiziune celebre. Light design-ul este semnat de Lucian Moga.
De asemenea, proiectul regrupează pe scenă 24 de actori ai Teatrului ,,Regina Maria", și anume: Șerban Borda, Sebastian Lupu, Denisa Vlad, George Voinese, Emil Sauciuc, Georgia Căprărin, Adela Lazăr, Alina Leonte, Angela Tanko, Gabriela Codrea, Anda Tămășanu, Mirela Lupu, Petre Ghimbășan, Ion Ruscuț, Richard Balint, Andrian Locovei, Răzvan Vicoveanu, Alexandru Rusu, Eugen Neag, George Dometi, Pavel Sîrghi, Consuela Egyed, Sorin Ionescu și Ciprian Ciuciu.
Spectacolul pornește de la un scenariu dramatic realizat de Anca Măniuțiu, substructurat pe două piese de teatru ale dramaturgului Luigi Pirandello: Omul cu floarea în gură și Uriașii munților, în intertextul căruia se împletesc replici disparate din Șase personaje în căutarea unui autor și Astă seară se improvizează.
Personaje „pirandelliene", proiectate spectral într-o cafenea de noapte părăsită, situată - nu întâmplător - aproape de gară, se întâlnesc și dezlănțuie o lume absurdă, unde granița dintre vis și realitate se fluidizează. În acest cadru fantomatic, se infiltrează un grup de circari, care dinamizează atmosfera și conferă spectacolului o notă comică. Cuvântul, într-o lume aflată sub semnul visului, dobândește un rol secundar, iar muzica și, mai ales, limbajul coregrafic asumă dimensiunea ilustrativă a acestuia.
,,Spectacolul încearcă să surprindă o lume halucinatorie, fantastică, aflată sub semnul oniricului, unde frontiera dintre realitate și vis (sau coșmar) este foarte fragilă. Cafeneaua Pirandello este materializarea unei metafore emblematice și a unui motiv teatral străvechi: viața e vis." (Anca Măniuțiu)
Spectatorii care nu pot ajunge la premieră sunt așteptați joi, 11 mai, de la ora 19.00, la Sala Mare a Teatrului ,,Regina Maria'', pentru a savura pe îndelete universul ficțional pe care spectacolul „Cafeneaua Pirandello" îl deschide.
Biletele s-au pus în vânzare la Agenţia de Bilete a Teatrului, de marți până vineri, în intervalul orar 10.00 - 19.00, iar în weekend, între orele 10.00-13.00. Puteţi achiziţiona bilete şi cu o oră înainte de spectacol sau online pe www.biletmaster.ro. Pentru informaţii suplimentare şi rezervări de bilete, vă invităm să sunaţi la numărul de telefon: 0259/440.742.
Vă aşteptăm la teatru!
Florina Dometi

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:09:32 Ora standard a Europei de Est