Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cea de-a VI-a întâlnire transnațională a proiectului Erasmus+ ,,The Mysteries of European Capitals”

Joi, la Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga” din Oradea

Cea de-a VI-a întâlnire transnațională a proiectului Erasmus+ ,,The Mysteries of European Capitals”

În zilele de 4 și 5 mai 2017, la Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga" din Oradea, a avut loc cea de-a șasea întâlnire transnațională și ultima, a proiectului „The Mysteries of European Capitals" ("Misterele capitalelor europene").

Proiectul, finanțat de Comisia Europeană în cadrul programelor Erasmus+ se desfășoară pe o perioada de doi ani, septembrie 2015 - august 2017. Parteneri sunt școli din Vrtatsa - Bulgaria, Zagreb - Croația, Riga - Letonia, Vilnius - Lituania, Madrid - Spania și Oradea - Romania.
Printre obiectivele proiectului pot fi amintite: cunoașterea de către elevi a monumentelor aflate în Patrimoniul UNESCO din fiecare capitală a țărilor participante și nu numai din capitală, stabilirea de relații de colaborare între școlile participante la proiect, dezvoltarea abilităților de comunicare ale elevilor în limba engleză, stabilirea de relații interpersonale între elevi și cadre didactice etc.
Delegațiile din țările participante au fost întâmpinate, la intrarea în școală, de către elevi îmbrăcați în costume populare, cu tradiționala pâine și sare, de către directorii școlii, profesoarele Delia Iova și Otilia Filip și coordonatorul de proiect, prof. Sandor Traier,  precum și de alți elevi și profesori din școală.
A urmat un scurt program artistic susținut de elevii noștri, iar apoi oaspeții au fost conduși să viziteze școala. Au fost plăcut surprinși de dotările de care dispunem și de aspectul sălilor de clasă.
În cadrul primei ședințe de lucru, fiecare țară a prezentat câteva dintre ultimele descoperi arheologice din din capitalele și țările lor.
Au participat apoi la o demonstrație pe printare 3D, îndrumată  de prof. Carmen Sărăcuț, profesor de informatică și elevii dânsei. Școala noastră dispune de o imprimantă 3D în urma participării la un alt proiect, ,,Știința ad-hoc". Prima parte a demonstrației a constat în inițializarea imprimantei pentru a realiza o miniatură a Coloanei infinitului a lui Brâncuși.
Pentru că imprimarea a durat aproximativ o oră, musafirii noștri au asistat la trei lecții demonstrative.  La clasa a II-a B, doamna învățătoare Corina Cadar a susținut o activitate de abilități practice, ,,Ziua Europei", unde au confecționat diverse semne distincte ale țărilor participante la proiect și nu numai ale lor. La clasa a VI-a, doamna profesoară Anca Peic a susținut o lecție de limba germană, în care a inclus informații despre Patrimoniul UNESCO din țările participante. La clasa a XI-a, doamna profesoară Otilia Filip a susținut o lectie de istorie despre regimurile politice din Europa, între cele două războaie mondiale. În cadrul fiecărei activității, profesorii oaspeți au fost invitați să intervină în desfășurarea lecțiilor, acestea având un caracter interactiv.
După asistența la ore, oaspeții s-au reîntors în cabinetul de informatică, pentru a vedea produsul final al imprimantei 3D. Fiecare dintre ei a primit câte o mică amintire, un obiect imprimat în prealabil de către elevii noștri.
 După masa de prânz, a fost prezentat produsul intelectual al proiectului „Discover the Mysteries of European Capitals", o culegere metodică scrisă de către profesorii participanți la proiect și tipărită în Lituania, de către prof. Jovita Ponomariovienė, coordonatorul principal al proiectului, director adjunct la VGTU licėjus, Vilnius. De asemenea a fost organizată o expoziție cu machetele diverselor obiective sau monumente din țările participante, realizate de către elevi, făcându-se și un schimb de machete, între țări.
La finalul activităților desfășurate în școală, doamna director Delia Iova a înmânat fiecărui participant certificatele de participare la proiect, după care, oaspeții au vizitat orașul.
În a doua zi de activități, profesorii din cele șase țări participante la proiect au mers într-o excursie la Peștera cu Cristale din Mina Farcu-Roșia și la Peștera Urșilor de la Chișcău. Au rămas impresionați de frumusețile naturii din țara noastră.
Ziua s-a încheiat în acorduri de muzică tradițională românească, la Restaurantul Oradea. Toți și-au exprimat dorința de a participa și la alte proiecte cu școala noastră. Sperăm într-o colaborare și în viitor.
Prof. Sandor Traier,
coordonator proiect
Pentru mai multe poze (90 de poze), accesați Galeria foto: Cea de-a VI-a întâlnire transnațională a proiectului Erasmus+ ,,The Mysteries of European Capitals”

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:57:30 Ora standard a Europei de Est