Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Liceeni din şase judeţe au fost implicaţi în concursul „Școala fără violenţă”, etapa regională

Sâmbătă,

Liceeni din şase judeţe au fost implicaţi în concursul „Școala fără violenţă”, etapa regională

Peste 100 de elevi şi profesori din şase judeţe s-au întrecut, la sfârşit de săptămână, în cadrul unui amplu concurs de prevenire pe teme juridice, sub genericul „Şcoala fără violenţă".

Sâmbătă, 20 mai 2017, la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr" din Municipiul Oradea, s-a desfășurat etapa regională a concursului cu tematică preventivă „Şcoala fără violenţă", adresat elevilor de liceu, organizat de poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor, în colaborare cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, cu cei ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu" şi cu Corpul Naţional al Poliţiştilor. Competiţia este înscrisă în Calendarul activităţilor educative interjudeţene şi regionale al Ministerului Educaţiei Naţionale.
Prin intermediul acestui proiect educaţional organizatorii şi-au propus să sporească nivelul de siguranţă a elevilor în spaţiul public şi privat, provocându-i să înveţe în mod creativ. În concursul regional au fost implicaţi peste 100 de copii şi cadre didactice din şase judeţe: Bihor, Alba, Maramureş, Cluj, Arad şi Satu Mare. Concurenţii au avut de parcurs patru probe, respectiv un moment artistic, realizarea unui eseu cu teme din domeniul prevenirii criminalităţii, o probă de dezbatere şi o probă de teorie cu întrebări din domeniul juridic.
 În cadrul concursului, elevii, constituiți în echipaje a câte cinci adolescenți (maximum), au avut posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor, prin combinarea educaţiei cu arta teatrală, pentru a transmite un mesaj de impact vizavi de prevenirea manifestărilor violente. Prin intermediul acestui concurs, elevii au putut aborda problematici specifice propriei generaţii, devenind astfel mai conştienţi şi mai responsabili, atât faţă de propria conduită, cât şi față de comportamentul colegilor sau prietenilor, fiind capabili să discearnă şi, astfel, să evite anumite riscuri.
Liceenii participanţi s-au implicat activ în elaborarea unor piese de teatru cu mesaj preventiv, pe care, ulterior, le-au transpus pe scenă, în spectacole destinate propriilor colegi. Prima probă, momentul artistic, a constat în demonstraţii de dans, muzică, sport sau scurte scenete, care au surprins efectele nocive ale cyberbulling-ul şi violenţei asupra adolescenţilor, indiferent de formele de manifestare. Cu multă creativitate, liceenii participanţi au identificat metode şi soluţii de a contracara aceste manifestări, atât în mediul virtual, cât şi în viaţa de zi cu zi.
Emoționați, nerăbdători să urce pe scenă, dar și îmbrăcați spectaculos, elevii au folosit atât limbajul verbal, cât și cel nonverbal pentru a-și transmite cât mai eficient mesajele de prevenire a violenței, utilizând și fond muzical adecvat, astfel încât să încânte auditoriul.
Realizarea unui eseu preventiv a fost cea de-a doua probă. Astfel, ei au avut ocazia să îşi exprime în mod creativ părerile cu privire la formele de manifestare a violenţei, au reliefat cauzele producerii acestui fenomen şi au încercat să ofere soluţii, eseurile realizate de aceştia constituind adevărate lecţii pentru colegii lor.
Cea de-a treia probă, proba teoretică, a curprins un set de 10 întrebări formulate din Ghidul practic de prevenire a criminalităţii şi victimizării pentru orele de dirigenţie „Un antidot al violenței!", partea a II-a, editat în 2015 de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor. Elevii au fost testaţi cu privire la modalitatea de a face faţă unor situaţii de risc, cunoaşterea unor reguli de comportament pe stradă, acasă şi la şcoală, s-au confruntat cu întrebări cu privire la prevederile Codului Penal referitoare la vârsta răspunderii penale a minorilor şi sancţiunile care se aplică minorilor în cazul săvârşirii de fapte penale.
În cadrul ultimei probe, cea de dezbatere, fiecare echipaj a delegat doi elevi care au trebuit să argumenteze pro şi contra pe o temă dată, respectiv „Vârsta răspunderii penale a minorilor este 14 ani". Argumentarea probei a fost realizată în maximum cinci minute, iar elevii au folosit argumente de ordin moral, social, legal. În cadrul dezbaterii au fost urmărite abilitățile oratorice, exprimarea corectă în limba română, dar și argumentele cu privire la afirmația dată și cunoștințele acestora cu privire la vârsta răspunderii penale și cercetare, analiză și argumentare, cu privire la logica şi accesibilitatea informaţiilor oferite. Elevii au fost foarte bine documentaţi, folosind ca suport date statistice, opinii, citate, dovedind că şi-au însuşit cunoştinţele juridice cu privire la răspunderea penală a minorilor.
Concursul a fost urmărit şi evaluat de un juriu format din psihologi, coregrafi, avocaţi, reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Palatului Copiilor și Elevilor din Municipiul Oradea și reprezentanţi ai unor O.N.G. - uri din Oradea.  Mesaje precum: „Spune nu violenţei!", „Nu ştiu să plâng, aşa că dau cu pumnul!", „Mesajul meu de pace", „Cyberbulling-ul, o formă de violenţă", „Matematica în limbajul violenţei", „Forța e slăbiciune, nu putere!", „Bătaia nu face legea!" ,,O persoană nu se folosește, se prețuiește!", „Combaterea violenței? E în tine însuți!", „Ce ție nu-ți place altuia nu-i face!" au fost promovate de elevi în cadrul concursului.
Clasamentul concursului:
Loc. I -  echipajul C. N. „Iosif Vulcan" Oradea,
Loc. II - echipajul  Lic. Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu" Oradea,
Loc. III - echipajul Col. Ec. „Dionisie Pop Marţian" din Alba Iulia
Loc. IV- echipajul C.N. „Mihai Eminescu" din Baia Mare
Loc. V - echipajul Lic. T.  „Mihai Veliciu" Arad,
Loc. VI - echipajul Lic. Tehnologic Nr. 1 Dobreşti,
Loc. VII - echipajul Lic. T. „Onisifor Ghibu" Oradea,
Loc. VIII - echipajul C.N. „George Bariţiu" Cluj-Napoca,
Loc. IX - echipajul Lic. Ortodox „Nicolae Steinhardt" din Satu Mare.
Totodată, au fost acordate și trei premii speciale, pentru „Cel mai bun eseu", obţinut de echipajul C.N. „Iosif Vulcan" Oradea, pentru lucrarea „Nu ştiu să plâng, aşa că dau cu pumnul", scris de eleva Hepuţiu Oana. Cel de-al doilea premiu special la secţiunea eseu a fost câştigat de eleva Siladi Milena, de la Lic.Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu" Oradea, cu lucrarea „Forţa e slăbiciune, nu putere!", iar cel de-al treilea premiu special a fost câştigat de eleva Erdei Denisa Ioana, din cadrul Lic. Ortodox „Nicolae Steinhardt" din Satu Mare, cu lucrarea „Spune nu violenţei".
Premiul special pentru „Cea mai bună interpretare" a fost obţinut de elevii Lic. Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu" Oradea, cu sceneta „Bătaia nu face legea!", interpreți: Bodog Bogdana, Vidican Ioana, Borși Dominika, Moisi Danesa și Hepuţiu Oana.
Vă prezentăm echipajele participante și profesorii lor coordonatori:
Lic. Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu" Oradea: Titlul scenetei: „Forța e slăbiciune, nu putere!" cadre didactice: Stroie Ramona, Țiț Gabriela; elevii participanţi: Baciu Șerban, Buzle Marcus, Urs Arian, Mag Antonio, Chirilă Paula, Siladi Milena.
C. N. „Iosif Vulcan" Oradea: Titlul scenetei: „Bătaia nu face legea!" cadrele didactice: Mihincău Dana, Crăciun Alexandrina, Vaida Cristina; elevii: Bodog Bogdana, Vidican Ioana, Borși Dominika, Moisi Danesa, Hepuţiu Oana.
Lic. Tehnologic Nr. 1  Dobreşti: Titlul scenetei: ,,Viața ca o ... telenovelă!" prof. Soca Lavinia; elevii: Seican Andreea Ioana, Popa Gabriel Natanael, David Octavian Pavel.
Lic. T. „Onisifor Ghibu" Oradea: Titlul scenetei: „Şcoala fără agresivitate"; cadre didactice: Timofte Camelia, Daniela Marinău, Ionela Belbe; elevii: Băican Rebeca, Piscoi Dina, Trifa Georgiana, Sușca Andrei, Balotă Răzvan.
Lic. T. „Mihai Veliciu" Chișineu-Criș, judeţul Arad: Titlul scenetei: „Violența ca act inconștient"; cadre didactice: Palcu Felicia Amelia, Badea Cristina; elevii: Borza Diana, Bocu Daiana, Bonca Adelin, Mândruţiu Vlad, Mager Andrei
C.N. „George Barițiu" Cluj-Napoca: Titlul scenetei:„Ne pasă de lumea în care trăim!" cadre didactice: Bucur Carmen, Popescu Cristina; elevii: Decea Tudor, Călugăr Francesca, Pop Patricia, Todoran Gabriel
Lic. Teologic Ortodox „Nicolae Steinhardt", Satu Mare: Titlul scenetei: „Spuneți NU violenței!" cadre didactice:  Groza Gabriel Ioan, Macarie Simona; elevi participanţi: Erdei Denisa Ioana
C.N. ,,Mihai Eminescu" Baia Mare, județul Maramureș: cu sceneta: „Trei motive!" prof. Inceu Sanda Maria; elevii: Dragoș Gabriela, Ghirasin Liana, Tarba Ștefania, Muntan Rareș, Sălăgean Tudor
Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian" din Alba Iulia: Titlul scenetei: „Și cuvintele lovesc!" prof. Scheau Ana-Maria; elevii: Curta Sergiu, Degan Paul, Fara Maria Alexia, Gherghel Ioana, Kisgyorgy Andreea.
Comisar-şef de poliţie Ioana Indrieş
Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul I.P.J. Bihor
Pentru mai multe poze (45 de poze), accesați Galeria foto: Liceeni din şase judeţe au fost implicaţi în concursul „Școala fără violenţă”, etapa regională.

Trimite email
marți, 4 noiembrie 2025, 08:19:51 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

„Crăciun cu Ramon”

Moș Crăciun există!
Pavel Bartoș revine pe marele ecran în rolul lui Ramon, într-o poveste de Crăciun plină de umor pentru întreaga familie.
Sărbătorile vin mai devreme anul acesta. Odată cu lansarea posterului oficial al filmului Crăciun cu Ramon, începe numărătoarea inversă până la cea mai așteptată premieră a iernii, un film cald, plin de culoare, umor, emoție și iubire care promite să readucă spiritul autentic al Crăciunului pe marele ecran. „Crăciun cu Ramon este acel film de Crăciun pe care l-ai așteptat de atâția ani.", spune Pavel Bartoș...