Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Principiile și criteriile de evaluare a performanței didactice

MECT propune dezbatere publică privind

Principiile și criteriile de evaluare a performanței didactice

Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului lansează astăzi, 12 noiembrie 2008, în dezbatere publică, principiile și criteriile care să stea la baza evaluării performanței didactice. Aceste propuneri au ca scop definirea unei componente variabile a salariului cadrelor didactice.

 Ministerul Educației a solicitat inspectoratelor școlare ca, până la 28 noiembrie 2008, să popularizeze propunerile la nivelul fiecărei unități de învățământ și să organizeze dezbateri pe această temă. La discuții sunt invitați să participe inclusiv reprezentanți ai comunităților locale și ai federațiilor sindicale.
MECT pornește de la premisa că un nou sistem de evaluare trebuie să aibă în vedere, în primul rând, performanța realizată în clasă. Prin urmare, Ministerul Educației propune ca performanța didactică să fie evaluată prin criterii de măsurare a progresului școlar (evoluția notelor/calificativelor obținute la evaluările curente, rezultatele la evaluările naționale raportate la cele de la clasă și rezultatele la testele inițiale, raportate la rezultatele testelor curente, respectiv la cele finale). Un alt criteriu vizează implicarea profesorilor în instituția din care fac parte. Aceasta poate fi cuantificată prin rolurile asumate, activitățile intra și extracurriculare, managementul clasei, parteneriate și activități interdisciplinare. De asemenea, MECT mai propune criterii privind activitatea cadrului didactic din perspectiva elevilor, părinților și a comunității, respectiv
criterii privind dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și impactul acesteia asupra progresului elevului și a performanței instituționale.
Sinteza discuțiilor și propunerile rezultate vor fi transmise MECT, care va organiza o dezbatere similară la finalul consultărilor din teritoriu.
Toți cei interesați, pot consulta documentul supus dezbaterii publice pe site-ul http://www.edu.ro/, secțiunea Noutăți, și pot transmite sugestii sau puncte de vedere electronic (dezbateri@min.edu.ro) și pe fax la numărul 021/312.47.19.
(Biroul de presă)


 

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:23:05 Ora standard a Europei de Est