Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Carnavalul toamnei...

Astăzi, la C.S.E.I. nr. 1 Oradea

Carnavalul toamnei...

Un colectiv de dascăli inimoși de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr.1 Oradea a pus la cale pentru luna noiembrie (și nu numai) un buchet de activități educative. Manifestările au debutat luni (10 noiembrie 2008), cu un curs de formare pentru profesori, desfășurat în cadrul parteneriatului școlar Comenius "O viață mai bună pentru copiii cu CES", proiect internațional coordonat de psiholog Teodora Pantazi, iar astăzi (vineri), a fost programat Carnavalul toamnei, prima acțiune din cadrul parteneriatului educațional „Mâini de aur” (un parteneriat al C.S.E.I. nr.1 Oradea și Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Senzorială).

 În cele opt luni de parteneriat, se vor mai desfășura cel puțin opt activități: „Colindăm, colindăm... și daruri căpătăm”; realizarea unei expoziții cu podoabe pentru pomul de Crăciun; „Bucătăria veselă” – să bucătărim împreună; confecționăm mărțișoare și felicitări pe... versuri; coșul cu ouă încondeiate; confecționarea unor figurine din ipsos pentru centrul tematic Primăvara; ecologizare de Ziua Europei; sărbătorim Ziua copilului împreună (petrecere-surpriză pentru pitici).
Coordonatorii proiectului și ai carnavalului sunt prof. educator Alina Savu (de la C.S.E.I nr. 1) și inst. Viorica Dobran (de la C.S.E.I.S.).
„Parteneriatul își propune să sprijine dezvoltarea motricității fine și generale a copiilor (elevilor) prin intermediul activităților de abilitări manuale, respectiv terapie ocupațională”, ne-a declarat prof. Alina Savu.
„Zâna toamnei”  
În deschiderea carnavalului, au avut cuvântul reprezentanții celor mai mici parteneri – grupele preșcolarilor de la C.S.E.I.S., care ne-au încântat cu versuri și cântece despre toamnă. Romantismul de-abia instalat a fost repede spulberat de „Cearta fără temei” a celor din clasele a V-a A și B (îndrumați de prof. ed. Adriana Popa și Cosmin Borma). Pe un teren relativ pregătit, s-au prezentat apoi, rând pe rând, mascații (pe clase), începând cu a VII-a A (îndrumați de prof. ed. Cristina Pop), a VI-a B (prof. ed. Anca Tocai), a VIII-a A (prof. ed. Elena Moț), a VIII-a B (prof. ed. Aurora Miclău) și a VI-a A, cu „Zâna toamnei” (în regia prof. ed. Lavinia Gorgan și psiholog Lavinia Lazăr). Suita deghizaților a fost încheiată de trupa claselor a VII-a B și a VIII-a C, care a prezentat „Dansul ploii” (în coregrafia semnată de prof. Alina Savu, Anca Ducu și psiholog Teodora Pantazi).
Carnavalul s-a încheiat cu premierea celor mai reușite măști și a celor mai mari artiști de la C.S.E.I.S.
Să mai spunem că produse realizate în cadrul proiectului de parteneriat au putut fi admirate la  vernisajul expoziției organizate cu acest prilej (lucrări din hârtie glasată și creponată, din ață, semințe, frunze și resturi de materiale textile, care și-au găsit locul alături de roadele toamnei - fructe și legume).
Cursuri pentru profesori și seminarii pentru părinți  
Dacă luni, marți, joi și vineri, au avut loc cursuri de formare pentru cadrele didactice care predau în unitățile școlare ale învățământului special din județ, săptămâna viitoare (marți și joi), sunt programate seminarii pentru părinți.
„Interculturalitate și spiritualitate”
În perioada 17 – 21 noiembrie, denumită „Săptămâna educației globale” (cu tema „Interculturalitate și spirituallitate”), se vor derula activități educative interesante, în parteneriat cu elevi de la Școala cu clasele I –VIII „George Coșbuc” și copii de la C.S.E.I.S. („Împăratul din nucă” – teatru; „Postul și milostenia” – semne ale iubirii creștine; „Copiii din lumea întreagă” – abilități manuale; șezătoare interculturală; „Despre Polonia”; „Icoana din sufletul meu”; „Suntem diferiți, dar egali”...).
„În perioada 26 -29 noiembrie,trei elevi de la școala noastre, însoțiți de un cadru didactic, vor participa la cea de-a XVI-a ediție a competiției regionale de înot „Special Olympics”, care se va desfășura în Rybnic (Polonia), în cadrul proiectului “Special Olympics 2008”, finanțat de Primăria Oradea.
Dar cum am putea uita faptul că la începutul lunii viitoare, înainte să vină Moșul, vom marca, printr-o serie de activități, Ziua copilului cu dizabilități, în 3 decembrie”, ne-a declarat psiholog Teodora Pantazi.(Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Carnavalul toamnei...

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:26:59 Ora standard a Europei de Est