Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ediție jubiliară (a X-a) - Festivalul Internațional ,,Flori de mai”

Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Orizont” din Oradea

Ediție jubiliară (a X-a) - Festivalul Internațional ,,Flori de mai”

Cu două zile înainte de 1 Iunie, Ziua Internațională a Copilului, sala Arcadia a Teatrului,,Regina Maria" din Oradea, a fost în mai multe rânduri neîncăpătoare, cu prilejul ediției jubiliare (a X-a) a Festivalul Internațional ,,Flori de mai" - 2017.

Efortul și talentul elevilor a fost împletit și răsplătit cu cele mai sincere considerații, dar și cele mai bune dulciuri oferite din partea adulților care și-au unit efortul în vederea susținerii, sărbătoririi și premierii celor mai nevinovate ființe de pe Pământ.
Gazda acestui festival a fost și de această dată Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Orizont" din Oradea, condus de cea care este atât coordonatoarea proiectului cât și director al Centrului, d-ra prof. dr. Angela Marușca, împreună cu dir adj. prof. Sanda Turcuș și întreaga echipă coordonatoare. Tot o gazdă primitoare a festivalului nostru a fost și Teatrul ,,Regina Maria" care la mai puțin de 10 minute după o reprezentație pe scenă, a pus la dispoziție  sala timp de 5 ore - pentru copiii cu dizabilități - din mai multe județe care în acest an a adunat 210 elevi pe scenă în 31 de formații artistice din țară și de peste hotare, participând la patru secțiuni: muzică/ dans și teatru, DVD și decorațiuni.
Persoanele care au fost amfitrionii acestui eveniment sunt prof. Romina și Mircea Dan ajutați de o echipă întreagă de colege și colegi care au coordonat din culise toată activitatea.
 Festivalul se adresează în egală măsură  instituțiilor de învățământ special și claselor din învățământul de masă care au elevi integrați. Beneficiarii direcți ai proiectului sunt: elevii cu CES din școlile speciale și elevii cu CES integrați, iar cei indirecți: colegii elevilor integrați, profesorii care pregătesc elevii pentru festival, părinții elevilor participanți, care au ocazia să-și vadă copiii pe scenă, comunitatea.
Scopul acestui festival este acela de a menține o relație de bună colaborare cu familiile elevilor și cu reprezentanții autorităților locale; creșterea stimei de sine și încrederea în forțele proprii la elevii implicați în festival, având în vedere că sunt copii cu cerințe educative speciale, iar unii dintre ei nu au mai urcat niciodată pe scenă, elevii vor socializa și vor forma relații de prietenie cu colegi din școlile partenere, vor îmbina utilul cu plăcutul și vor descoperi tradiții și obiceiuri noi.
Amintim colaboratorii noștri și din acest an: Consiliul Județean Bihor, Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Teatrul ,,Regina Maria" Oradea, Universitatea din Oradea, Palatul Copiilor și Elevilor din Oradea, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, Liceul de Arte Oradea, Asociația ,,Toma George Toboșarul" Oradea, Asociația Națională a Profesorilor Psihopedagogi ,,Orizont" Oradea, precum si sponsorii S.C. Farmzoovest SRL, ,,Trei G" Oradea, Asociația ,,George Toboșarul" Oradea, Thomas Baloane, persoane fizice statornice, inimoase și devotate școlii.
Fiecare formație artistică și-a lăsat amprenta pe scena teatrului și în inimile participanților, iar ceea ce i-a legat pe toți și de această dată a fost entuziasmul cu care fiecare dorea să câștige atât premii cât și experiență.
După ce juriul a deliberat pentru toate cele patru secțiuni, elevele de la Liceul de Arte ne-au încântat cu melodii autentice în costume veritabile.
La final, toate echipele au fost premiate.  Bucuria revederii în prag de sărbătoare ne îndeamnă să cântăm și noi cu elevii: ,,Tot pământu-i înflorit,/ Pentru noi anume,/La mulți ani, copii frumoși,/ Din întreaga lume!/ Oameni mari, veniți aici,/Înverzita luncă./ Chiar și voi ați fost copii/ Și mai sunteți încă!"
La mulți ani tuturor!
Mulțumind Bunului Dumnezeu pentru ajutor, precum și tuturor participanților, sponsorilor, profesorilor, părinților, oficialităților și persoanelor din juriu, vă așteptăm la următoarea noastră provocare, la ,,Nașterea Domnului, Dar de Crăciun".
Prof. Maria Serafim
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ediție jubiliară (a X-a)  - Festivalul Internațional ,,Flori de mai”. 

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:55:34 Ora standard a Europei de Est