Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mici, dar foarte implicați

„Școala altfel”, la „Dimitrie Cantemir”

Mici, dar foarte implicați

„Școala altfel", desfășurată la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir" în perioada 22-26 mai 2017, a constituit pentru elevii clasei pregătitoare B, îndrumați de prof. Pința Mariana, perioada unor experiențe de neuitat.

Chiar din prima zi ne-am întâlnit cu bibliotecara școlii, care ne-a introdus „În lumea cărților". După ce ne-a prezentat modul în care se împrumută cărțile de la bibliotecă, ne-a explicat și cum trebuie utilizate pentru a se păstra într-o stare cât mai bună, astfel încât să le poată folosi cât mai mulți copii.
Apoi am pornit în vizită la Serviciul de Ambulanță Județean Bihor. Cu multă pricepere, domnul doctor Venter Vicențiu ne-a explicat în ce condiții se apelează numărul de urgență al serviciului de ambulanță, ne-a prezentat câteva modalități de acordare a primului ajutor, după care am urmărit un filmuleț în care Mister Bean încerca și el să acorde primul ajutor, dar nu în modul explicat de cadrele medicale, ci în stilul specific... amuzant.
Foarte curioși, ghidați de indicațiile cadrelor medicale, am explorat interiorul unei ambulanțe.
Plini de voie bună, am pornit marți în excursie la Chișcău. Primul popas l-am făcut în pădurea de la Sâmbăta, unde am rămas încântați de frumusețea naturii la sfârșitul primăverii, am învățat cum trebuie să ne comportăm pentru a proteja mediul natural. Dar cel mai mult ne-a fermecat lumea fantastică din piatră, din Peștera Urșilor. Cei mai mulți au vizitat acum pentru prima oară această minune a naturii. Întâlnirea cu Albă ca Zăpada și piticii ei, căsuța lor, Moș Crăciun  cu desaga încărcată de daruri, Racheta lansată  și chiar cu Ursul care încearcă să iasă din peșteră, monumente carstice spectaculoase ne-au uimit nespus.
La Muzeul Fiarelor de la Chișcău am văzut unelte agricole utilizate de străbunicii noștri, obiecte din casele țărănești de mai demult, dar și o sală de clasă, așa cum era ea cu mulți, mulți ani în urmă. Uimiți de atâtea lucruri interesante, nici nu ne-am dat seama cum am ajuns din nou acasă.
Miercuri, am mers la CSEI „Cristal" pentru a-i cunoaște pe copiii de aici și pentru a le face o bucurie. Prin câteva desene, ne-am exprimat sentimentele față de acești copii, dorința de a-i proteja, de a-i avea prieteni.
În cadrul acestei activități, copiii au participat la un teatru experiențial, metodă special dezvoltată pentru persoanele cu deficiențe senzoriale multiple. Povestea „Scufița Roșie" a fost transcrisă în limbajul stimulării polisenzoriale (simț tactil, olfactiv, vizual, gustativ), fiecare copil intrând în contact direct cu stimulii. Actorii principali au fost doamnele profesoare,  Copăcian Aurelia, Boros Gyongyi, Moț Teodora și Merțan Anturia.
Joi, am plecat să cunoaștem lumea necuvântătoarelor. Am poposit pentru o clipă la Biserica Militară, unde se oficia slujba de pomenire pentru eroii neamului cu ocazia Zilei Eroilor. La Zoo am întâlnit multe animale îndrăgite, despre care am învățat și noi la orele de exploararea mediului.
Vineri, i-am primit în vizită pe preșcolarii de la Grădinița Nr.56 - „Curcubeu" - îndrumați de doamnele prof. Prefunga Valeria și Jișa Livia. Pe baza unei povești, am aflat cu toții reguli de comportare în grup, apoi am așezat în copacul magic „cuvinte vrăjite", care ne ajută să ne formăm un limbaj politicos. Pentru că luna mai este luna florilor, s-au spus ghicitori despre flori și am realizat o floare cu nume simbolic - „Floarea prieteniei". Aceasta avea petalele și frunzele sub forma unor inimioare.  Pentru a o face și mai interesantă, i-am dat chip uman. Activitatea s-a desfășurat pe cinci grupe, echipele purtând nume alese chiar de copii: Liliacului, Narciselor, Lalelelor, Trandafirilor și Lăcrimioarelor.
A fost o săptămână frumoasă și specială pentru toți copiii, dornici să învețe prin joc și bucurie, să trăiască fiecare zi ca pe o sărbătoare.
Prof. Pința Mariana

 

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:33:30 Ora standard a Europei de Est